Електрическата мобилност става като използването на смартфон…
Без излишно напрежение Opel услугите за електрически автомобили ви помага да стартирате и да продължавате.
Шофирането на електрически автомобил е по-лесно отколкото си мислите – независимо какви са вашите нужди от мобилност.
Кое е важното за различните форми на електрическа мобилност, увеличаване на вашия пробег, електрическите батерии за автомобили и общите разходи за експлоатация?
По opel.bg/simply-electric/overview
Основи на зареждането
Алтернативен ток, постоянен ток, фази и кВт.
В ранните дни на електрификацията, стандартът за пренос на електрическа енергия е постоянният ток (DC), който тече в
една посока. В наши дни, електрическата мрежа в Европа работи с променлив ток (AC), при който токът постоянно сменя своята посока – по точно 50 пъти в секунда. Така преносът на електроенергия е по-ефективен на дълги разстояния.
Докато повечето от нашите домакински електроуреди се захранват от променлив ток (AC), всяко устройство с вградена батерия може да се зарежда с постоянен ток (DC). Това важи и за електрическите автомобили. Затова е добре да знаете повече за променливия (AC) и постоянния (DC) ток ако планирате да шофирате електрически автомобил.
Какво означава „фази“?
В Европа електрическата енергия се пренася чрез трифазна мрежа, което означава че се използват три линии за пренос на ток.
За по-малките електрически устройства, като повечето домакински уреди една фаза е напълно достатъчна, поради което всички домашни контакти са еднофазни (монофазни).
По-големите устройства, използвани в индустрията, но понякога и кухненски фурни са свързани към всичките три линии, позволяващи по-голяма мощност (и по-високо напрежение).
На някои пазари (напр. Франция) частните домакинска обикновено са свързани към една фаза. На други (напр. Германия) те са свързани към всичките три фази. На такива пазари се препоръчва да се използва също трифазна технология (wall box, бордово зарядно устройство – вижте по-долу) позволяваща по-бързо зареждане.
Преобразуване от променлив в постоянен ток.
За да се зареди батерията на вашия електрически автомобил, променливият ток трябва да се преобразува в постоянен (DC), който тече в една посока. В противен случай той ще протича към и от батерията и последната няма да може да се зареди.
Това преобразуване може да се осъществи, чрез бордовото устройство за зареждане (OBC) или извън автомобила с постояннотоковите DC станции за бързо зареждане, които имат по-голям капацитет за зареждане (до 100 кВт или 80% от капацитета за 30 минути).
OBC е част от вашия електрически автомобил и включва от монофазно – с до 3,7 кВт мощност – до трифазно устройство с 11 кВт. Все пак имайте предвид че възможността за зареждане се определя от най-слабото звено във веригата (използваният контакт на мрежата, кабела или wall box). За да се осигури максимална мощност за зареждане е необходимо да се свърже и съотвестващо по мощност устройство за зареждане. Следователно, най-ефективният и най-добър начин за зареждане у дома винаги е wall box. Открийте повече за устройството wall box тук.
Какво означават кВт и кВтч?
Ватът и киловатът (кВт) са единици за измерване на мощността, тоест количеството пренесена енергия за единица време (секунда). Затова мощността на електрическите устройства се обозначава във ватове или киловати (1.000 вата = 1 кВт). В миналото мощността на автомобилите се е изразявала само в „конски сили“, но в наши дни за целта се изполва и кВт.
Осветителна крушка LED: 10 вата
Сешоар: 1.500 вата = 1,5 кВт
Електромотор на Corsa-e: 100 кВт
Киловатчас (кВтч) е единица за измерване на съхранената или консумирана електрическа енергия. Тя съотвества на литри гориво в резервоара на автомобилите с ДВГ и по този начин представлява капацитета на „електрическия резервоар“ – тоест батерията – измерена в кВтч.
Киловатчас следователно се използва като единица за измерване на енергията доставена до консуматора от доставчиците на електричество.
Електрически нагревател консумиращ 1.000 вата (1 кВт) и работещ един час изразходва един киловатчас енергия. Същото количество енергия (1 кВтч) ще се изразходи, ако телевизор консумира 100 вата, работейки 10 часа непрекъснато.
Как работи зареждането на един електрически автомобил.
При зареждането на електрически автомобил от нормална променливотокова AC мрежа, променливият ток се преобразува с постоянен DC в автомобила. Този начин на зареждане обаче отнема време. Можете да ускорите нещата с инсталирането на AC Wall box. С негова помощ зареждането ще става по-бързо отколкото при нормален домакински контакт, защото той предлага по-висок капацитет за пренос на енергия (до 11 кВт мощност). Възможността за най-бързо зареждане осигурява постояннотоковото (DC) зарядно устройство. Причината за това е, че променливият ток от мрежата вече е трансформиран в постоянен извън автомобила и може да бъде насочен директно към батерията. DC зарядните устройства в момента се използват само за публични станции, но са изключително удобна и лесна форма за зареждане когато бързате.
Зарядни решения за вашите нужди.
С тези базови знания ще ви е по-лесно да потърсите най-доброто решение за зареждане на вашия електрически автомобил – независимо дали това е у дома, по пътя или при дълги пътувания.
Бъдещето на мобилността е електрическо.
Защото електрическите двигатели са тихи, ефективни, рядко трябва да се сервизират и правят възможно движението без емисии. Друго предимство е фактът че електрическите автомобили са по-ефективни по отношение на ресурсите от автомобилите задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Добавете и факта, че голяма част от електричеството се генерира от възобновяеми източници и никога повече няма да погледнете назад.
Ефективност без аналог.
Може би най-голямото предимство на електрическия двигател е неговата висока ефективност. При конвенционалните двигатели над една трета от енергията се губи във вид на топлина – електрическия мотор от своя страна преобразува около 95 процента от наличната енергия в механична. Въпросното съотношение се нарича ефективност или коефициент на полезно действие (КПД).
Как работи електрическият двигател.
Двигателят на електрическия автомобил преобразува електричеството от батерията в механична енергия. Това става с генериране на въртящо се магнитно поле с помощта на намотки, което от своя страна въздейства на магнитите в ротора на мотора. Създадената механична енергия се пренася към осите на автомобила, а оборотите на мотора зависят от честота на тока.
Невероятна динамика на пътя.
Висока ефективност, ниски експлоатационни разходи, никакви емисии – има множество рационални аргументи в полза на електрическия двигател. А също и много забавление: за разлика от автомобилите с двигатели с вътрешно горене не е необходимо да избирате подходящата предавка на трансмисията. Въртящия момент е незабавно наличен, предлагайки ви нова форма на удоволствие от шофирането.
Измерване на електрическия пробег.
Пробегът на електричество доскоро се измерваше на базата на стандартизиран за Европа метод наречен NEDC.
Той бе заменен от Световната хармонизирана тестова процедура за леки автомобили (WLTP). Измереният на базата на WLTP пробег на Corsa-e достига 337 км*. Разбира се, максималният пробег при реално шофиране се отклонява както от стойностите по NEDC, така и по WLTP. Върху него прияят фактори като характеристиките на пътя, метеорологичните условия, стилът на шофиране и допълнителният товар.
Новият цикъл на шофиране WLTP отчита ситуации които са по-близки до тези в ежедневието отколкото NEDC. Той дава повече яснота за реалното шофиране.
WLTP включва:
По-реалистична динамика на шофирането и външна температура
По-голяма тестова дистанция
По-високи средна и максимална скорост
По-кратко време за престой
Повече спиране и ускоряване
* Данни за пробега на Opel Corsa-e (комбиниран) 329 км до 337 км (в зависимост от оборудването), определени съгласно тестовата процедура WLTP (регл. R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). Реалното шофиране може да се отличава и зависи от стила на шофиране, характеристиките на пътя, външната температура, климатичната и системата за отопление, предварителното климатизиране.