Архив

Империята на Илон Мъск: „Тесла“ е шеста по пазарна капитализация в света

СОФИЯ, 

20.04.2022 16:31

 (БТА) bta.bg/bg/news/economy

Както Си Ен Би Си информира, „Тесла“ (Tesla) неотдавна съобщи данни за производството и доставките на превозни средства за първото тримесечие за 2022 г.

Мъск е най-богатият човек в света според индекса на милиардерите на Блумбърг.

„Тесла“ се надява да увеличи производството си в новооткритата фабрика в Берлин от около 5000 до 10 000 бройки на седмица до края на 2022 г. 

Към април 2022 г. американската компания за електромобили „Тесла“ има пазарна капитализация от 1,037 трилиона долара.

Tesla Giga Berlin - цехове за каросерии

Tesla Giga Berlin – цехове за каросерии

Това я прави шестата най-ценна компания в света по пазарна капитализация, според съобщените данни. Пазарната капитализация е общата пазарна стойност на акциите на публично търгувана компания и обикновено се използва, за да се измери колко струва една компания.

Според информация, оповестена на 18 април тази година, „Тесла“ вече е разширила своя нов гигазавод (Gigafactory) в Берлин, Германия, за да произвежда 350 кросоувъра „Модел Уай“ (Model Y) седмично. Според местни медии, целта на компанията е да достигне 1000 превозни средства на седмица преди края на април 2022 г.

„Тесла“ заяви, че се надява да увеличи фабриката в Берлин,

за да произвежда около 5000 до 10 000 бройки на седмица до края на 2022 г. „Тесла“ има за цел да произведе около 30 000 коли в новия заявод тази година и повече през 2023 г., по информация на Блумбърг, публикувана от германското списание „Аутомобилвохе“.

Гигафабриката в Германия току-що официално отвори врати след много месеци забавяне. Както обикновено, „Тесла“ направи парти за стартирането на доставки от фабриката, за да предаде първите кросоувъри „Модел Уай“, произведени в завода. Мъск беше предпазлив, когато говори за новите заводи в Германия и Тексас, като даде да се разбере, че нарастването на производството вероятно ще отнеме много време.

„Тесла“ е в процес на изграждане и на фабрика за батерии в „Гига Берлин“ (Giga Berlin). Съобщава се, че довършването на фабриката напредва и потенциално тя може да бъде отворена скоро.

В края на 2012 г. цената на

акциите на „Тесла“

беше 33,87 долара за акция. Три години по-късно котировките нараснаха до над 200 долара за акция. До декември 2017 г. книжата увеличиха стойността си до около 340,1 долара. През 2020 г. единичните акции вече бяха надхвърлили 500,2 долара.

Само че акциите на „Тесла“ паднаха под 100 долара през първото тримесечие на 2020 г., преди да превишат 1200 долара едната около 18 месеца по-късно. В края на първото тримесечие на 2022 г. цената им беше 1077,60 долара.

Популярността на историята на успеха на „Тесла“ е широко известна. Компанията направи това, което Голямата тройка от Детройт не можа: произведе качествено електрическо превозно средство, което е с огромно търсене.

Противно на общоприетото схващане, Илон Мъск, който сега е начело на производителя, не е основател на „Тесла“. Компанията е създадена през 2003 г., но пуска първата си кола – „Роудстър“ (Roadster) – едва пет години по-късно. През 2012 г. тя преминава от „Роудстър“ към седана „Модел Ес“ (Model S). Същата година „Тесла“ построи зарядни станции както в САЩ, така и в Европа, което позволява на собствениците на електромобилите й да ги зареждат безплатно. От 2022 г. компанията има няколко модела на пазара, сред които „Модел Ес“, „Модел 3“ (Model 3), „Модел Екс“ (Model X) и „Модел Уай“. „Тесла“ освен това разшири продуктовата си линия и предлага слънчеви панели и монтаж на соларен покрив.

„Тесла“ е основана от двама инженери,

Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг, които кръстиха компанията „Тесла мотърс“ (Tesla Motors). Това привлече вниманието на съоснователя на „ПейПал“ (PayPal) – Илон Мъск, който инвестира милиони по време на ранните кръгове на финансиране. Мъск в крайна сметка стана председател на управителния съвет компанията, преди да поеме ролята на главен изпълнителен директор.

Илон Рийв Мъск (роден на 28 юни 1971 г.) е предприемач, инвеститор и бизнес магнат. Той е основател, главен изпълнителен директор и главен инженер в „Спейс Екс“ (SpaceX); инвеститор на ранен етап, главен изпълнителен директор и продуктов архитект на „Тесла инк.“ (Tesla, Inc.); основател на The Boring Company; и съосновател на „Нюралинк“ (Neuralink) и „Оупън Ей Ай“ (OpenAI). С приблизителна нетна стойност от около 273 милиарда щатски долара към април 2022 г., Мъск е най-богатият човек в света както според индекса на милиардерите на Блумбърг, така и според списъка на милиардерите в реално време на „Форбс“.

С цени над 1000 долара през 2022 г., акциите на „Тесла“ вече са нагоре за годината.

Както Си Ен Би Си информира, Тесла неотдавна съобщи за

производството и доставките на превозни средства за първото тримесечие за 2022 г. 

Доставени са (общо) 310 048 електрически превозни средства, произведени – 305 407.

За същия период на миналата година „Тесла“ достави 184 800 електрически превозни средства и произведе 180 338 електромобила.

На „Модел 3“ и „Модел Уай“ се падат 95 процента, или 295 324, от доставките през първото тримесечие на 2022 г., според „Тесла“.

Компанията неотдавна откри нова фабрика в Бранденбург, Германия, както споменахме, и имаше церемония по прерязване на лентата на 22 март. „Тесла“ освен това бе домакин на тържествено откриване и събитие „кибер родео“ на 7 април в друг нов завод за сглобяване на превозни средства, който изгражда в Остин, Тексас.

„Тесла“ премести официално централата си в Остин от 1 декември, но все още управлява първата си фабрика за електрически автомобили във Фримонт, Калифорния.

„Тесла“, заедно с останалата част от автомобилната индустрия, също е засегната от широко разпространения недостиг на части и инфлацията. Критичните компоненти като полупроводниците остават в недостиг, а цените на суровините като никел и алуминий се увеличиха, след като Русия започна инвазия в Украйна през февруари. В САЩ се налага клиентите на „Тесла“ да чакат с месеци, преди да бъдат изпълнени поръчките им.

Главният изпълнителен директор Илон Мъск предупреди в средата на март за инфлационен натиск върху бизнеса и повиши цените на автомобилите си както в САЩ, така и в Китай.

Автор: Красимир Панчев, ИКЕМ