Архив

Комисията на Европейския парламент гласува за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г.

Комисията по околна среда  одобри пакета – с 46 гласа „за“, 40 „против“ и двама „въздържали се“.

Пленарната зала на Европейския парламент ще гласува законопроекта на комисията по околна среда на 7 или 8 юни.

След това евродепутатите ще започнат преговори с правителствата на ЕС относно окончателния закон.

Източници: europaparl.europa.eu, transportenvironment.org

Комисията по околна среда на Европейския парламент гласува в подкрепа на предложената от Европейската комисия деauspuff-exhaust-benzin-gasoline-diesel-unsplash-2021-01-min факто забрана за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. за нови леки автомобили и леки търговски превозни средства в Европейския съюз като част от климатичния пакет „Fit for 55“.

На заседанието си на 11 май комисията гласува в подкрепа на изискването от производителите на автомобили да намалят средните си емисии от автопарка си с 20% до 2025 г. в сравнение с 2021 г., с 55% до 2030 г. и със 100% до 2035 г. Въпреки това, исканията за нова междинна цел за 2027 г. и по-висока цел за 75% намаляване на CO2 за 2030 г. бяха отхвърлени.

Европейската комисия представи климатичния пакет през юли 2021 г. и раздели държавите от ЕС с фактическата забрана за двигатели с вътрешно горене (дори и със синтетични горива, новите автомобили биха били неутрални по отношение на CO2 в балансово отношение, но самите превозни средства продължават да излъчват CO2 и други замърсители като продукт на горене): В резултат на това няколко държави (включително Чешката република) се обявиха в подкрепа на неприлагането на регламента. Комисията по околна среда все пак одобри пакета – с 46 гласа „за“, 40 „против“ и двама „въздържали се“.

Според комисията по околна среда няма да има вратичка за синтетичните горива. Пленарната зала на Европейския парламент ще гласува законопроекта на комисията по околна среда на 7 или 8 юни. След това евродепутатите ще започнат преговори с правителствата на ЕС относно окончателния закон.

Въпреки одобрението, комисията по околна среда все още вижда необходимост от действие. Наред с други неща, в съобщението се призовава Комисията да представи доклад до края на 2023 г., „в който се описва необходимостта от целево финансиране, за да се гарантира справедлив преход в автомобилния сектор, за смекчаване на отрицателните последици за заетостта и други икономически въздействия“. Той също така призовава за „обща методология на ЕС от Комисията до 2023 г. за оценка на пълния жизнен цикъл на емисиите на CO2 на автомобили и микробуси, пуснати на пазара на ЕС, както и на горивата и енергията, консумирани от тези превозни средства“.

„Този регламент насърчава производството на превозни средства с нулеви и ниски емисии. Със стандартите за CO2 създаваме яснота за автомобилната индустрия и стимулираме иновациите и инвестициите за производителите на автомобили“, казва Ян Хуитема, докладчик на комисията по околна среда. „В допълнение, закупуването и шофирането на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите. Това е особено важно сега, когато цените на дизела и бензина продължават да растат. Този регламент прави устойчивото шофиране достъпно за всеки!“

В първата реакция Transport&Environment разкритикува отхвърлянето на временната цел за 2027 г. Според организацията „консервативни и дори някои прогресивни евродепутати“ отхвърлиха временната цел, която според T&E би довела до необходимостта производителите да увеличат продажбите на електрически автомобили.

„Правилата на ЕС за чисти автомобили намаляват разходите за електрическите превозни средства, от които се нуждаем, за да декарбонизираме автомобилите и да постигнем целите си за климата“, каза Алекс Кейнс, мениджър за чисти превозни средства в T&E. „Но бумът на електромобилите ще се забави през следващите 10 години, освен ако законодателите не настъпят временна цел през 2027 г. и по-амбициозна цел през 2030 г. Без него Европа може да не продаде достатъчно автомобили с нулеви емисии, за да постигне и собствените си цели за 2030 г. като тези на много страни от ЕС“.