Архив

Ford планира EV платформа за Европа

По-голямата част от развойната дейност обаче ще се извърши извън Европа

Financial Times, ft.com

Ford иска да пусне електрически автомобили, базирани на собствена платформа, в Европа от средата на товаford-f-150-lightning-produktion-production-2021-01-min десетилетие. Това каза Мартин Сандър, мениджър за развитие на електрически автомобили на Ford в Европа. По-голямата част от развойната дейност обаче ще се извърши извън Европа.

Първоначално Ford ще използва MEB в Европа като част от споразумението с Volkswagen от 2020 г. Както беше съобщено, два модела на Ford, базирани на MEB, са планирани за 2023 и 2024 г., всеки с обем от 600 000 единици. Въпреки че все още не е взето окончателно решение за бъдещето на сътрудничеството с VW за електрически автомобили, Ford се готви да премине към собствена платформа за бъдещи електрически автомобили в Европа, според Сандър. Ford е „отворен“ за изграждане на бъдещи превозни средства на други системи, независимо дали от VW или „друга компания“.

Това обаче няма да се развива изцяло от европейския екип на Сандър, а в САЩ, според мениджъра. Както каза бившият мениджър на Audi пред Financial Times, новата платформа трябва да бъде „много гъвкава, много мощна“. Въпреки това проектът все още е в ранна фаза: „Ние проучваме всички възможни варианти, докъде можем да стигнем, кои сегменти можем да покрием с него“, цитиран е Сандър.

Фокусът обаче вероятно ще бъде върху по-големите автомобилни сегменти, а не върху малките коли – както е добре известно, производството на Fiesta в Кьолн постепенно се прекратява без замяна в полза на производството на MEB. Понастоящем няма планове за въвеждане на електрическа Fiesta с батерии. „В момента не разглеждаме превозни средства от начално ниво“, казва Сандър. Той обаче казва, че компанията е отворена за това в бъдеще, при условие че разходите за батерии „спаднат достатъчно“.

Говорейки за цените на батериите: Ford ще продължи да прехвърля растящите разходи на своите клиенти тук, казва германският мениджър. Поради това е вероятно увеличението на цените за една нощ за Mustang Mach-E да продължи.

Вместо да се конкурира с Volkswagen, марките Stellantis или азиатски производители с превозни средства като Fiesta или Focus за обем, като участва в ценови действия за сметка на маржовете, Ford иска да се съсредоточи върху различна стратегия в Европа в бъдеще – предпочита да продават по-малко автомобили, но на по-добра цена. За да се постигне това обаче, моделите трябва да станат отличителни, „когато пазарът се насища с все по-неразличими електрически превозни средства“, както се изразява Financial Times. Разчитането на вече широко разпространената технология от VW Group със сигурност няма да помогне, ако трудно можете да се отличите в тази област.

Ford очаква да реализира печалби с подразделението си за електрически автомобили в Европа от 2025 г. Ако търсенето се пренасочи към електрически автомобили по-бързо от очакваното, Ford може също така да извади от пазара бензиновите и хибридните модели преди 2030 г. „Ние ги поддържаме работещи толкова дълго, колкото искат нашите клиенти тях“, каза той. „Ако през 2028 г. видим, че няма търсене на продукти [двигатели с вътрешно горене], тогава може би ще се обадим.“ Но Сандър не вярва, че планираният регламент на ЕС за 2035 г. ще има някакъв ефект, заявявайки, че това е „много теоретичен разговор, защото не мога да повярвам, че ще има голям брой потребители, които искат продукти [двигатели с вътрешно горене] през 2035 г.“.

Ford и Volkswagen са свързали бизнеса си в някои сегменти чрез кооперации, особено в Европа. Докато американската група използва платформата MEB за първите си европейски електрически автомобили, Ford създава новото поколение на пикапа Amarok за VW (базиран на Ford Ranger, включително електрическа версия) или електрически ван за доставка като издънка на VW Ford E-Transit Custom. Глобалното сътрудничество за автономно шофиране под формата на съвместно придобития стартъп ArgoAI обаче се провали.