Архив

Европейският парламент одобрява нулеви емисии CO2 за нови автомобили и микробуси през 2035 г.

След окончателното гласуване в пленарна зала текстът сега ще трябва да бъде официално одобрен и от Европейския съвет, преди да бъде публикуван в Официалния вестник на ЕС скоро след това

Европейският парламент одобри новите цели за намаляване на емисиите на CO2 за нови пътнически автомобили и20150905.aemmlnstjq лекотоварни превозни средства, част от пакета „Годни за 55“. С 340 гласа „за“, 279 „против“ и 21 „въздържал се“, евродепутатите одобриха споразумението, постигнато със Съвета относно преразгледаните стандарти за емисии на CO2 за нови автомобили и ванове в съответствие с нарасналата амбиция на ЕС в областта на климата.

Новото законодателство определя пътя към нулеви емисии на CO2 за нови пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства през 2035 г. (цел за целия автопарк на ЕС за намаляване на емисиите на CO2, произвеждани от нови автомобили и микробуси, със 100% в сравнение с 2021 г.). Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. са определени на 55% за леки автомобили и 50% за микробуси.

Други ключови мерки, предвидени в регламента:

  • Комисията ще представи до 2025 г. методология за оценка и докладване на данни за емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на леки и лекотоварни автомобили, продавани на пазара на ЕС, придружена от законодателни предложения, когато е уместно;
  • До декември 2026 г. Комисията ще наблюдава разликата между нормите за допустими емисии и реалните данни за потреблението на гориво и енергия, ще докладва относно методология за коригиране на специфичните емисии на CO2 на производителите, ще предложи подходящи последващи мерки;
  • Производителите, отговорни за малки производствени обеми за една календарна година (1000 до 10 000 нови автомобила или 1000 до 22 000 нови микробуса), могат да получат дерогация до края на 2035 г. (тези, които регистрират по-малко от 1000 нови превозни средства годишно, продължават да бъдат освободени);
  • Настоящият механизъм за стимулиране на превозни средства с нулеви и ниски емисии (ZLEV), който възнаграждава производителите, които продават повече такива превозни средства (с емисии от нула до 50 g CO2/км, като електрически превозни средства и добре работещи plug-in хибриди) с по-ниски CO2 целите за намаляване на емисиите, ще бъдат адаптирани, за да отговорят на очакваните тенденции в продажбите. От 2025 г. до 2029 г. бенчмаркът ZLEV е определен на 25% за продажбите на нови автомобили и 17% за нови микробуси, а от 2030 г. стимулът ще бъде премахнат; и
  • На всеки две години, считано от края на 2025 г., Комисията ще публикува доклад за оценка на напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии.

„Този регламент насърчава производството на превозни средства с нулеви и ниски емисии. Той съдържа амбициозно преразглеждане на целите за 2030 г. и цел за нулеви емисии за 2035 г., което е от решаващо значение за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Тези цели създават яснота за автомобилната индустрия и стимулират иновациите и инвестициите за производителите на автомобили. Закупуването и шофирането на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите и пазарът на употребявани автомобили ще се появи по-бързо. Това прави устойчивото шофиране достъпно за всеки.“, каза докладчикът Ян Хюитема (Нидерландия).

След окончателното гласуване в пленарна зала текстът сега ще трябва да бъде официално одобрен и от Европейския съвет, преди да бъде публикуван в Официалния вестник на ЕС скоро след това.

На 14 юли 2021 г., като част от пакета Fit for 55, Комисията представи законодателно предложение за преразглеждане на стандартите за емисии на CO2 за нови пътнически автомобили и леки търговски превозни средства. Предложението има за цел да допринесе за целите на ЕС за климата за 2030 г. и 2050 г., да осигури ползи за гражданите и да стимулира иновациите в технологиите с нулеви емисии.

Има три основни институции, които съставляват законодателната и изпълнителната власт на ЕС: Европейският парламент, Съветът на Европейския съюз и Европейската комисия. Европейската комисия предлага законодателство на ЕС, докато Съветът и Парламентът го приемат съвместно.

Европейският парламент се състои от 705 членове, които се избират пряко от гласоподавателите във всички държави-членки, представляват интересите на европейския народ по отношение на законодателната дейност на ЕС и гарантират, че другите институции на ЕС работят демократично.

Съветът на Европейския съюз се състои от правителствени министри на държавите-членки в зависимост от обсъжданото законодателство. Министрите защитават националните си интереси в Съвета.

Европейската комисия защитава интересите на ЕС като цяло. Всяка държава членка номинира по един член на Европейската комисия.