Бившият шеф на Audi Рупърт Щадлер признава ролята си в дизеловия скандал
Щадлер беше обвинен в помощ при прикриването на факта, че компанията майка на Audi, Volkswagen, е инсталирала софтуер за монтиране на тестове за емисии. Германският автомобилен гигант призна за скандала „дизелгейт“ през 2015 г.
Бившият главен изпълнителен директор на Audi Рупърт Щадлер призна участието си в скандала с дизеловите емисии в съда във вторник в замяна на условна присъда.
Щадлер се съгласи на сделка, предложена по-рано този месец от окръжния съд в Мюнхен за условна присъда и глоба от 1,1 милиона евро (1,21 милиона долара).
Ако Щадлер решеше да не признае ролята си, очакваше го присъда от една до две години и половина затвор.
Адвокатът на Щадлер каза пред съда, че нейният клиент е „пренебрегнал“ да каже на бизнес партньорите си, че автомобили с „устройства за повреда“ или софтуер за монтиране на тестове за емисии са били съзнателно продавани след избухването на скандала през 2015 г.
По този начин Щадлер „прие, че превозните средства, оборудвани с незаконния софтуер, ще бъдат пуснати в продажба“, каза адвокат Улрике Тоул-Грол.
Сталдер призна ролята си, като каза „да“ на изявлението, прочетено от неговия адвокат.
Щадлер беше главен изпълнителен директор на Audi, която е част от групата Volkswagen, до 2018 г. Той беше арестуван в средата на 2018 г. и прекара няколко месеца в затвора.
Той беше обвинен през 2019 г. от прокуратурата в Мюнхен, заедно с трима други, за продажба на автомобили за Audi, Porsche и Volkswagen, оборудвани с измамни устройства.
Какъв е скандалът?
Скандалът датира от 2015 г., когато Агенцията за опазване на околната среда на САЩ установи, че германският автомобилен производител продава превозни средства с измервателно устройство за измама на емисиите между 2014 и 2015 г.
Оттогава скандалът струва на Volkswagen милиарди долари в споразумения и го принуди да изтегли милиони превозни средства.
Европейската комисия в изявление през 2021 г. каза, че Volkswagen е продал 8,5 милиона автомобила в Европейския съюз, които са били оборудвани с устройства за измама.
Volkswagen беше рекламирал своите дизелови превозни средства като чисти, когато те всъщност бяха огромни замърсители. Европейският съд постанови действията на Volkswagen като незаконни през декември 2020 г.
rm/wd (AFP, dpa)