Архив

Daimler демонстрира автобус с горивни клетки eCitaro на GPTS през юни

Новите компоненти на горивната клетка eCitaro преминаха успешно всички тестове

На срещата на върха за глобалния обществен транспорт (GPTS) 2023 от 4 до 7 юни 2023 г. Daimler Buses щеmercedes-benz-ecitaro-fuel-cell-brennstoffzellen-bus-fuel-cell-bus-2023-05-min демонстрира първия сериен електрически автобус с горивна клетка като удължител на пробега: горивната клетка Mercedes-Benz eCitaro.

Новият редовен автобус с нулеви емисии съчетава голям пробег с голям пътнически капацитет. Във варианта на съчленения автобус, наличен от юни, горивната клетка eCitaro може да измине около 350 километра без да се налага презареждане, като предлага място за до 128 пътници. Така горивната клетка eCitaro може безпроблемно да замени градските автобуси с двигатели с вътрешно горене.

В същото време това е подходящ вариант за транспортни оператори със съществуващ акумулаторно-електрически парк, целящи да обслужват дългите си маршрути без презареждане и без да се налага да качват допълнителни автобуси.

Горивната клетка eCitaro е базирана на система за задвижване с електрическа батерия с NMC 3 батерии с висока производителност, докато горивната клетка с мощност от 60 кВт служи като генератор на водород за разширяване на обхвата. Тази комбинация позволява особено икономична работа, тъй като електричеството от мрежата се предлага на по-ниска цена от зеления водород, а усъвършенстваната електронна система за управление регулира комбинацията от мощност на батерията и работа на горивни клетки по най-добрия възможен начин.

За разлика от напълно развитото превозно средство с водород с малка буферна батерия, горивната клетка eCitaro също е значително по-добра в пълното и полезно съхраняване на енергията, възстановена по време на спиране чрез рекуперация в големите батерии.

Капацитетът на батерията от максимум 392 кВтч в съчленения автобус също така позволява високи нива на мощност на задвижването да се използват на по-дълги разстояния – например по наклони в планински терен – без горивната клетка да работи в горния, неефективен диапазон на мощност.

Благодарение на благоприятното разпределение на теглото на батериите и горивните клетки, тази технология позволява висок пътнически капацитет. Благодарение на дългия обхват не се предвижда възможност за зареждане по пътя; зареждането винаги се извършва чрез щепсел в депото.

Разработването на тази технология е подкрепено от Германското федерално министерство на цифровите въпроси и транспорта с общо 3,3 милиона евро като част от Националната програма за иновации за технологиите за водород и горивни клетки (NOW). Насоките за финансиране се координират от NOW GmbH и се изпълняват от агенцията за изпълнение на проекта Jülich (PtJ).

Преди стартирането на серийното производство през юни, eCitaro трябваше да премине множество тестове за издръжливост и функционалност. Фокусът беше върху новите горивни клетки и по-специално водородната система. Резервоарите за водород вече са тествани за устойчивост на огън, удар и температура в съответствие с новия стандарт UN ECE R 134. Всички компоненти, както и системата за закрепване на покрива, преминаха тестове за вибрации и шейни, за да симулират удар.

Новата система за управление на топлината, която изгодно използва входящата топлина от горивната клетка, завърши обширни лабораторни и практически тестове в изключително горещи и изключително студени среди. Новите компоненти на горивната клетка eCitaro преминаха успешно всички тестове.