Осем държави от ЕС се обединяват срещу стандарта за емисии Евро-7
„Недокументът“ е изпратен до шведското председателство на ЕС
reuters.com
От осем страни се появи координирана съпротива срещу предложените от Европейския съюз емисионни стандарти Евро-7. Водени от Чешката република, България, Франция, Унгария, Италия, Полша, Румъния и Словакия подписаха документ, който определя предложените граници на емисиите като нереалистични.
„Недокументът“ е изпратен до шведското председателство на ЕС и Европейската комисия и е видян от Euractiv. „Ние се противопоставяме на всякакви нови изисквания за емисии на отработени газове за автомобили и ванове, тъй като те биха отклонили инвестициите в сектора от наскоро договорения път към нулеви емисии на CO2 от автомобили“, цитира Euractiv.
Страните тук се позовават на предишния ангажимент на ЕС за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г.
Докато предложението на ЕС предполага, че стандартът за емисии Евро-7 за автомобили ще влезе в сила през юли 2025 г. и юли 2027 г. за камионите, коалицията в писмото си се застъпва за отлагане на стандарта за емисии с поне три години за леки автомобили и пет за камиони .
Подписалите твърдят, че стандартът Евро-7 би попречил на инвестициите на индустрията за постигане на целта за нулеви емисии на CO2 в пътническите автомобили, определена за 2035 г. Те също така твърдят, че предложените ограничения са прекалено строги и пораждат опасения относно тяхната осъществимост.
Министърът на транспорта на Чешката република Мартин Купка очаква още страни да се присъединят към алианса, въпреки че Германия в момента не е сред тях.
ЕС все още не е отговорил на съвместното изявление и остава да видим как тази колективна съпротива ще повлияе на формулирането на стандартите за емисии Евро-7.
Защо Евро-7?
Когато ЕК представи проекта миналия ноември, целта беше да се обединят съществуващите стандарти Евро-6 за пътнически автомобили и стандартите Евро VI за търговски превозни средства в една цялостна рамка. Освен това стандартът Euro-7 ще се прилага за всички превозни средства, независимо дали се задвижват с дизел, бензин, хибрид или електричество, тъй като взема предвид абразията на спирачките и гумите, отделящи микропластмаса.
Следователно аргументът сред производителите на автомобили срещу Евро 7 твърди, че регулациите са твърде скъпи и ненужни, тъй като индустрията харчи десетки милиарди евро за електрически превозни средства с нулеви емисии.
Но Европейската комисия смята, че регулациите са необходими за намаляване на вредните емисии и предотвратяване на повторението на така наречения скандал с емисиите на Volkswagen Dieselgate от 2015 г.
Въпреки това индустриалните органи споделят мнението, възприето сега от някои страни от ЕС. Както VDA, така и ACEA заявиха по това време, че новата регулация може да забави прехода към транспорт с нулеви емисии. „Автомобилната индустрия възприема ролята си за намаляване както на CO2, така и на емисиите на замърсители много сериозно“, каза Оливър Зипс, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на BMW. „За съжаление ползите за околната среда от предложението на Комисията са много ограничени, докато то значително увеличава цената на превозните средства.“
Неправителствени организации като Международния съвет за чист транспорт (ICCT) и Транспорт и околна среда се противопоставиха на тези възгледи. „Технологиите, които правят последното поколение автомобили с двигатели с вътрешно горене още по-чисти, не са прекалено скъпи“, каза Фелипе Родригес от ICCT.
Като оставим настрана колите с ICE, регламентът за търговски превозни средства, камиони и автобуси остана неясен и доведе до дискусии. Производители на автобуси като Daimler, например, обявиха планове да се откажат от Евро-7 в разработката, тъй като ЕС планира да изисква всички градски автобуси да бъдат с нулеви емисии от 2030 г. Компанията тук изглежда призовава за яснота по пътя към декарбонизация, а не за забавяния като тези, предложени отново днес. Последните цели за емисии за тежкотоварни автомобили бяха изложени този февруари.