Архив

Полша ще оспори законите на ЕС за климата пред висшия съд

Министърът на климата Анна Москова нарече постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене в ЕС през 2035 г. като един от законите, които Варшава иска да отмени.

Полша беше част от коалиция от страни, водени от Германия, които се опитаха да блокират влизането в закон на мандата за продажба на чисти автомобили от 2035 г. по-рано тази година.

politico.eu

Министърът на климата Анна Москова предположи, че Полша може да обжалва няколко части от този пакет на ЕС9514901494504575496 Fit for 55.

Полша ще се опита да отмени постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене на ЕС и други закони за климата с обжалване пред висшия съд на блока, каза министърът на климата Анна Москова.

През пролетта блокът прие закон, ефективно забраняващ продажбата на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива от 2035 г., въпреки съпротивата на Варшава.

Москова каза пред полското радио Zet в понеделник, че страната ще отнесе въпроса до Съда на Европейския съюз.

„Решението за забрана на автомобилите с вътрешно горене през 2035 г. е вредно за всички европейски икономики… Вярвам, че ако днес вземаме решение за 2035 г., тогава днес е необходимо да разгледаме последиците от него за следващите години“, каза тя.

„Няма анализ на социалното и икономическото въздействие, което е скандално“, добави Москова. „Както и да е, ние отиваме в Съда на ЕС в близко бъдеще с това решение.“

Законодателството, срещу което се противопоставя Варшава, е част от по-голям набор от законопроекти, предназначени да намалят емисиите на ЕС с 55 процента през това десетилетие.

Москова предложи Полша да обжалва и други части от така наречения пакет Fit for 55: „Отиваме в Съда с този и много други документи Fit For 55.“

Полша беше част от коалиция от страни, водени от Германия, които се опитаха да блокират влизането в закон на мандата за продажба на чисти автомобили от 2035 г. по-рано тази година.

Но докато Берлин беше съсредоточен върху осигуряването на ангажимент от страна на Комисията да изготви правно решение за електронните горива, синтетична алтернатива на бензина и дизела, Варшава искаше да избегне пълната забрана върху продажбите на замърсяващи превозни средства.

В крайна сметка Комисията се съгласи с исканията на Германия и законът беше приет, като само Полша гласува против.

Един полски дипломат, пожелал анонимност, каза, че правителството му е недоволно от това, което виждат като неуспех на ръководителя на Зелената сделка Франс Тимерманс да се ангажира с опозицията на Варшава по време на мартенска среща в Страсбург на министри на транспорта, скептично настроени към забраната за автомобили.

Говорител на Комисията отказа да коментира записа.

Служител на Комисията, който получи анонимност, тъй като не е упълномощен да говори с медиите, каза: „Нека опитат … и на всичкото отгоре мисля, че цяла Европа очаква с нетърпение Полша, която е готова да уважава решения на Европейския съд“.