Архив

ЕС ще разследва „наводнението“ на китайски електрически автомобили, претегля тарифите

ЕС започва антисубсидийно разследване на китайски електромобили

Разследването ще продължи 13 месеца

Китайският дял в европейския пазар на електромобили ще достигне 8% тази година

БРЮКСЕЛ, 13 септември (Reuters) – Европейската комисия започна в сряда разследване дали да наложиec наказателни мита, за да защити производителите в ЕС от вноса на евтини китайски електрически превозни средства (EV), които според тях са уязвими от държавни субсидии и се възползват.

„Сега световните пазари са наводнени с евтини електрически автомобили. А цените им са поддържани изкуствено ниски поради големи държавни субсидии“, каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в годишното си обръщение към парламента на блока.

Комисията ще има 13 месеца, за да прецени дали да наложи мита над стандартните 10% за ЕС за автомобили в най-известния си случай срещу Китай, тъй като разследване на ЕС срещу китайски слънчеви панели преди десетилетие възпрепятства търговията. Войната беше избегната на косъм.

Антисубсидийното разследване обхваща автомобили, захранвани с батерии от Китай, така че включва и некитайски марки като Tesla, Renault и BMW. Освен това е необичайно, тъй като е подадено от самата Европейска комисия, а не в отговор на жалба от индустрията.

Напрежението между Китай и ЕС нараства, отчасти поради по-близките връзки на Пекин с Москва след нахлуването на Русия в Украйна. Европейският съюз се опитва да намали зависимостта си от компанията номер едно в света.

Европейските производители на автомобили осъзнаха, че са изправени пред борба да заличат лидерството на Китай в производството на евтини електрически превозни средства и разработването на по-евтини модели.

Според Jato Dynamics средната цена на дребно на електрическа кола от китайска марка в Германия е била с 29% по-ниска от средната за некитайски EV модел, без да се броят стимули или отстъпки, докато във Франция е била с 32% по-ниска и 38% по-ниска в. Великобритания.

Европейската комисия каза, че делът на Китай в електромобилите, продадени в Европа, се е повишил до 8% и може да достигне 15% през 2025 г., отбелязвайки, че цените обикновено са с 20% по-ниски от моделите, произведени в ЕС. Популярните китайски модели, изнасяни за Европа, включват MG на SAIC и Volvo на Geely.

Акциите на китайските производители на електромобили паднаха след съобщението от ЕС. Акциите на BYD, които се търгуваха с 4,5% нагоре преди новината, затвориха с 2,8% по-ниско, докато Nio падна с 1%, а Xpeng падна с 2,5%.

Акциите на европейските производители на автомобили Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz и Stellantis получиха кратък първоначален тласък след новината, преди да изтрият повечето от печалбите си.

Напливът от евтини китайски електрически превозни средства вече накара някои европейски производители на автомобили да предприемат действия. Renault обяви през юли, че има за цел да намали производствените разходи на своите електрически модели с 40%.

Подобно на други производители на електромобили, френската Renault е изправена пред нарастващ натиск от американския конкурент Tesla, който намали цените няколко пъти тази година, въпреки че маржовете му също са намалели.

Но германската автомобилна асоциация VDA заяви, че ЕС трябва да вземе предвид потенциалната реакция на Китай на подобно разследване.

VDA каза, че политиците трябва да се съсредоточат върху създаването на условия за европейските играчи да успеят в своя сектор – от понижаване на цените на електроенергията до намаляване на бюрократичните бариери.

Германската автомобилна индустрия зависи от Китай за голяма част от приходите си от продажби и отдавна се застъпва за запазване на търговските врати отворени.

Фон дер Лайен също подчерта значението на електрическите превозни средства за амбициозните екологични цели на ЕС.

„Европа е отворена за конкуренция. Не към надпревара към дъното“, каза тя пред Европейския парламент. Тя каза, че ЕС не иска да повтори опита на своята индустрия за слънчеви панели, която беше унищожена поради евтиния китайски внос.

„Това е началото на едно дълго пътуване“, каза Симоне Талиапиетра, анализатор в мозъчния тръст Bruegel. „В крайна сметка това може да проработи, но трябва да върви успоредно с активна индустриална политика, за да се гарантира, че индустрията на ЕС бързо развива своята конкурентоспособност.“

Според консултантската фирма AlixPartners китайските държавни субсидии за електрически и хибридни превозни средства са били на стойност 57 милиарда долара за периода 2016-2022 г., помагайки на Китай да стане най-големият производител на електромобили в света и да изпревари Япония като най-големия износител на автомобили през първото тримесечие на тази година.

Китай прекрати щедра 11-годишна схема за субсидиране за покупки на електромобили през 2022 г., но някои местни власти продължават да предлагат субсидии за потребителите, заедно с подаяния или данъчни облекчения за привличане на инвестиции.

Основателят на Nio предупреди през април, че китайските производители на електромобили трябва да се подготвят за възможността чужди правителства да наложат протекционистични политики.

Той изчисли, че държането на Китай върху веригата за доставки и суровините е дало на неговата компания и китайските колеги 20% предимство в разходите пред конкуренти като Tesla.

Кингсмил Бонд, старши директор на стратегическия екип в Rocky Mountain Institute, каза, че китайските производители са се възползвали от цените на EV батериите от 130 долара за киловатчас през 2022 г., в сравнение с глобалната цена от 151 долара.