Обединеното кралство: Премиерът Сунак отлага постепенното премахване на ДВГ
Британското правителство отлага забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2030 г. до 2035 г.
gov.uk, reuters.com, 21.09.2023 г. – 10:50 ч.
Забраната на ICE в Обединеното кралство започва през 2035 г.
В очакваната си реч относно целите, свързани с изменението на климата, министър-председателят на Обединеното кралство Риши Сунак (торите) отмени или смекчи някои мерки, предприети от предишни правителства. Според Сунак „свръхдоставянето на Обединеното кралство за намаляване на емисиите предоставя пространство за предприемане на по-прагматичен, пропорционален и реалистичен подход за достигане на нетната нула, като същевременно поддържаме всички наши международни ангажименти“.
Както беше съобщено, министър-председателят отмени мярката (първоначално решена през 2020 г.), за да спре допускането на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2030 г. Тази мярка ще влезе в сила през 2035 г. – както беше предвидено преди Борис Джонсън, предишният премиер, да промени плана.
Сунак оправдава новия регламент за постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене и други мерки – около инсталирането на енергоспестяващи отоплителни системи, например – с понастоящем все още високите разходи за семействата и малкия бизнес.
„Също така смятам, че поне засега вие трябва да сте потребителят, който прави този избор, а не правителството да ви принуждава да го правите. Тъй като първоначалната цена все още е висока – особено за семейства, които се борят с разходите за живот. Малките предприятия се притесняват от практичността“, каза премиерът в речта си.
Сунак очаква много електромобили до 2030 г.
Сунак обаче вярва в успеха на електрическата мобилност. „Очаквам, че до 2030 г. по-голямата част от продадените автомобили ще бъдат електрически“, каза той. „Защо? Защото разходите намаляват; гамата се подобрява; инфраструктурата за зареждане се разраства. Хората вече избират електрически превозни средства до такава степен, че регистрираме ново на всеки 60 секунди.“.
Той също така отбеляза, че страната „трябва да направи още, за да направи тази инфраструктура за зареждане наистина национална“, преди постепенно да премахне двигателя с вътрешно горене. Освен това автомобилната индустрия на страната трябва да бъде подсилена, „за да не разчитаме на силно субсидиран, интензивен въглероден внос от страни като Китай. За да ни даде повече време да се подготвим.“.
Целта беше отложена за 2035 г. Сунак обаче не обяви конкретни мерки за подкрепа или други програми за намаляване на пречките, които той цитира.
Още преди речта си в сряда вечерта – 20 септември – Сунак беше изправен пред критики – не само от опозиционната Лейбъристка партия, но и от собствените си редици.
Автомобилната индустрия – по-специално Ford UK и търговската асоциация SMMT – също се обявиха против друго отлагане до 2035 г. Ford обвини Сунак, че пренебрегва нуждите на индустрията. „Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност“, каза председателят на Ford UK Лиза Бранкин. Асоциацията отбеляза, че объркването и несигурността ще доведат до нежелание на потребителите.
В речта си Сунак не само спомена целите си, но и някои политики, които изключва. Те включват „задължително споделяне на автомобили, ако шофирате до работа“.