Архив

Байдън ще върви в Мичиган, за да подкрепи стачкуващите на UAW

Президентът Джо Байдън ще пътува до Мичиган във вторник и ще мине по линията на пикета с членове на синдиката на обединените автомобилни работници, обяви той в петък

Източник: CNN

Това става, след като президентът беше изправен пред политически натиск да увеличи обществената сиcnn подкрепа за членовете на синдиката.

„Във вторник ще отида в Мичиган, за да се присъединя към опашката и да се солидаризирам с мъжете и жените от UAW, докато се борят за справедлив дял от стойността, която помогнаха да създадат. Време е за печелившо споразумение, което поддържа процъфтяването на американското автомобилостроене с добре платени работни места в UAW“, каза Байдън в публикация до X, платформата, известна преди като Twitter.

Пътуването на Байдън и историческото президентско появяване на пикет подчертават политическата възможност, тъй като стачката срещу трите най-големи автомобилни производители в нацията – General Motors, Ford и Stellantis – навлиза във втората си седмица. Това ще се случи един ден преди бившият президент Доналд Тръмп, който понастоящем е фаворитът в президентската надпревара на Републиканската партия, да изнесе реч в най-гледаното време пред публика от настоящи и бивши членове на профсъюза, включително от UAW, в Детройт. По-рано през седмицата екипът на Тръмп потвърди, че той ще пропусне втория републикански първичен дебат за речта в Мичиган.

Кампанията на бившия президент критикува посещението на Байдън като „евтина фотооперация“, като съветникът на Тръмп Джейсън Милър твърди, че Байдън отива в Мичиган само защото Тръмп е обявил собственото си пътуване.

Въпреки че Байдън многократно е рекламирал статута си на най-пролейбъристкия президент, UAW все още не е одобрила кандидатурата му за преизбиране, тъй като той е изправен пред ниски резултати в анкетите за справянето си с икономическите въпроси.

Членовете на профсъюза, някога надежден демократичен блок за гласуване, постепенно гравитираха към републиканските кандидати, според проучвания на CNN и AFL-CIO. Въпреки това президентът на UAW Шон Фейн публично осъди пътуването на Тръмп по-рано тази седмица.

Пътуването на Байдън във вторник беше съобщено за първи път от The Washington Post.

По-рано през деня Фейн покани Байдън да се присъедини към колоните, след като обяви ескалация на синдикалната стачка.

„Каним и насърчаваме всички, които подкрепят нашата кауза, да се присъединят към нас на пикета от нашите приятели и семейни семейства, чак до президента на Съединените щати“, каза Фейн в петък на пресконференция. „Каним ви да се присъедините към нас в нашата битка. Начинът, по който можете да помогнете, е да изградите нашето движение и да покажете на компаниите, че обществеността е с нас.“

Историческо посещение на фона на политически натиск

Посещението на Байдън на пикет вероятно е първото за всеки президент.

Джереми Сури, президентски историк и професор в Тексаския университет в Остин, каза, че не вярва, че някой президент някога е посещавал пикет по време на стачка.

Президенти, включително Байдън, преди това са отказвали да се намесват в синдикални спорове, за да избегнат усещането, че заемат страна по въпроси, при които преговарящите страни често са ангажирани в съдебни спорове. Националният съвет по трудови отношения, чиито членове се назначават от президента, но се очаква да функционира като независим орган, в момента има близо 30 висящи случая, заведени от United Auto Workers.

По-рано тази година Фейн беше вокален в критиките си към Байдън, особено за финансовата подкрепа на неговата администрация за прехода на автомобилната индустрия от традиционни бензинови автомобили към електрически превозни средства, което UAW вижда като заплаха за работните места на своите членове.

През юни, когато администрацията одобри правителствен заем от 9,2 милиарда долара, така че Ford и южнокорейският партньор за производство на батерии SK да могат да построят три завода за батерии за EV, Фейн атакува Байдън директно.

„Защо администрацията на Джо Байдън улеснява тази корпоративна алчност с пари на данъкоплатците?“ Фейн каза по това време.

След като Фейн и Байдън се срещнаха лице в лице в Белия дом през юли, профсъюзният шеф беше много по-малко критичен към президента в публични коментари. И Байдън повтори много от тези на синдиката по време на продължаващите преговори с автомобилните производители.

На 15 септември, в деня на началото на стачката, Байдън каза, че автомобилните производители „трябва да отидат по-далеч, за да гарантират, че рекордните корпоративни печалби означават рекордни договори за UAW“.

Някои политици от Демократическата партия настояваха Байдън да направи повече. Репутаторът от Калифорния Ро Хана каза в понеделник пред Ванеса Юркевич от CNN, че Байдън и други демократи трябва да се присъединят към него на линията.

„Бих се радвал да видя президента тук“, каза той, твърдейки, че Демократическата партия трябва да демонстрира, че е „партията на работническата класа“.