Благодарение на EV Китай сега е най-големият износител на превозни средства в света
Очаква се Китай да изнесе около 4,8 милиона автомобила през 2023 г.
Списание Luckbox
Китай се превърна в най-големия износител на превозни средства в света, като значителна част от растежа му се дължи на новите енергийни превозни средства, особено електрическите превозни средства.
Европа стимулира търсенето на китайски електромобили, докато превозните средства, задвижвани с газ, са по-популярни в Русия.
Китайските производители на електромобили имат конкурентно предимство по отношение на технология,
мащаб и цена, но са изправени пред предизвикателства като потенциални тарифи и спад на китайския пазар на електромобили.
В продължение на приблизително 140 години двигателят с вътрешно горене („ICE“) остава стандарт в пътническите превозни средства. Това пътуване започва през 1886 г., когато Карл Бенц започва търговското производство на моторни превозни средства с тези двигатели. Въпреки това, въз основа на последните статистически данни, продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя зенит през 2017 г. с общо 86 милиона бройки.
В наши дни електрическите превозни средства („EV“) се превърнаха в новата сензация. За разлика от конвенционалните превозни средства с ICE – ДВГ, които разчитат на изгаряне на гориво, електромобилите се захранват от батерии. Тази технологична революция не променя само средствата за задвижване на превозните средства; също прекроява пейзажа на тези, които се занимават с тяхното производство.
Според данните, събрани през първата половина на 2023 г., Китай вече е поел позицията на най-големия износител на автомобили в света. Значителна част от скорошния ръст на износа на Китай може да се отдаде на това, което се нарича „нови енергийни превозни средства“ (NEVs), обхващащи EV.
Прогнозите показват, че този брой може да нарасне до 9 милиона до 2030 г., което значително ще увеличи световния пазарен дял на Китай от 16% през 2022 г. на 30%.
През 2023 г. нарастването на китайския износ се дължи на повишеното търсене от Европа. Поради конфликта в Украйна вносът на западни превозни средства в Русия рязко намаля, което я накара да разчита на Китай за преодоляване на разликата.
В резултат на това кросоувърът Coolray на Geely Automobile Holdings, задвижван с газ автомобил, се превърна в един от най-популярните нови автомобили в Русия със средна цена от приблизително $14 000. В Западна Европа обаче потребителите демонстрират ясно предпочитание към китайските електромобили пред превозните средства, задвижвани с газ.
Европа стана първият регион, който внася повече електромобили от Китай, отколкото традиционните превозни средства, задвижвани с газ.
Ескалиращото търсене на китайски електрически превозни средства може да се дължи на технологичния напредък на китайския пазар. Освен това китайските електромобили често са на по-ниска цена в сравнение с електромобилите, произведени в Европа, Япония и Съединените щати.
Говорейки за тези конкурентни предимства, председателят и основател на китайския производител на електромобили BYD Company Limited – Уанг Чуанфу – наскоро каза пред анализатори, „китайската индустрия за електромобили е с три до пет години пред чуждестранните производители на стари автомобили по отношение на технологиите и мащаб, и до 10 години напред по отношение на разходното предимство.“
Независимо изследване, проведено от UBS, изглежда потвърждава някои от тези твърдения. Обединявайки се с инженерен екип, анализаторите на UBS разглобиха един от най-популярните електромобили на BYD – Seal – и заключиха, че вероятно струва 35% по-малко за производство в сравнение с подобен електромобил, произведен от европейски производител.
Със сравнително скромните разходи за труд в Китай е неоспоримо, че китайските производители на автомобили имат конкурентно предимство по отношение на производствените разходи.
Китай се радва на по-ниски разходи за труд в сравнение с много от другите ключови региони, където се произвеждат електромобили, включително Япония, Европа и Съединените щати.
Много експерти обаче твърдят, че държавните субсидии също играят голяма роля в китайската автомобилна индустрия. И много конкурентни производители на електромобили със седалище извън Китай смятат тези субсидии за антиконкурентни и незаконни.
Вследствие на това производителите на автомобили в Европа и Съединените щати настояват законодателите да затегнат ограниченията върху вноса на китайски електромобили.
В Съединените щати подобни защитни мерки вече са до голяма степен в сила. Още през 2018 г., по време на началото на добре известния търговски конфликт между САЩ и Китай, тогавашният президент Доналд Тръмп наложи мито от 27,5% върху вноса на превозни средства от Китай. Следователно китайските електромобили не успяха да навлязат значително на американския пазар, за разлика от присъствието им в Европа.
Въпреки това, въз основа на последните развития, Европейският съюз може да обмисли подобен тарифен подход в близко бъдеще. На 4 октомври Европейската комисия официално започна антисубсидийно разследване на вноса на електрически превозни средства с батерии (BEV) от Китай.
Лидерите в Китай вече изразиха разочарованието си от европейското разследване и заплашиха с ответни мерки, ако митата в крайна сметка бъдат въведени.
Доклад на The New York Times наскоро подчерта как китайският производител на електромобили NIO Inc. (NIO) в момента губи средно около $35 000 на автомобил, който произвежда. Това се основава на отчета за приходите на компанията за второто тримесечие, който разкрива, че компанията е загубила приблизително 835 милиона долара за тримесечието.
На другия край на спектъра е най-големият производител на електромобили в Китай – BYD – който наскоро обяви, че очаква да отчете приблизително $1,3 милиарда печалба през Q3.
BYD е не само най-големият производител на електромобили в Китай, но и един от двата най-големи производители в света, заедно с Tesla, Inc. (TSLA). И настоящите прогнози предполагат, че BYD ще стане най-големият производител на BEV в света до края на тази година.
В допълнение към BYD, някои от другите големи производители на превозни средства в Китай са изброени по-долу (сортирани по общо годишно производство – най-голямо към най-малко – заедно с възвръщаемост на складовите наличности от началото на годината, където е приложимо):
От компаниите, изброени по-горе, стартиращи компании като AITO, Li Auto, Hozon, Leapmotor и XPeng са фокусирани предимно върху BEV, подобно на BYD и NIO. Но от тези седем компании само BYD, Li Auto, NIO и XPeng се търгуват публично в Съединените щати.
Някои от китайските производители на стари превозни средства също навлизат в EV пространството и са сред първите 20 в света по брой превозни средства, произведени годишно.
Общо 10 китайски компании са включени в този списък, включително BYD, Geely, GAC, SAIC, Chery, Changan, Dongfeng и Hozon. Въпреки това, няколко от гореспоменатите китайски стартъпи за електромобили са на път да пробият в топ 20 в света, включително Li Auto, Leapmotor, NIO и XPeng.
Китайският EV сектор е изправен пред значителни насрещни ветрове.
Основният въпрос занапред е къде ще се продават всички тези китайски електромобили. Търсенето на електромобили е най-високо в Китай, Западна Европа и Северна Америка. И последните два региона не изглеждат като плодородна почва за китайските производители на електромобили, поради гореспоменатия проблем с митата.
Китайските производители биха могли да се опитат да заобиколят тези мита, като построят фабрики в Европа и Северна Америка, но това ще увеличи средните производствени разходи. През юли SAIC обяви, че обмисля изграждането на производствена база в Европа, но досега други не са последвали примера.
Освен това продажбите на електрически превозни средства в Китай наскоро претърпяха спад във връзка със забавянето на китайската икономика. Както е илюстрирано по-долу, по-меките условия на китайския пазар на електромобили също допринесоха за корекции на пазарите на литий, кобалт и никел, всички от които са ключови материали в производството на батерии за електромобили.
Взети заедно, тази информация предполага, че потенциалните по-нататъшни увеличения на цените на акциите на китайските производители на автомобили може да зависят от обрат в китайската икономика или, още по-благоприятно, от възстановяване на световната икономика.
Взети заедно, тази информация предполага, че потенциалните по-нататъшни увеличения на цените на акциите на китайските производители на автомобили може да зависят от обрат в китайската икономика или, още по-благоприятно, от възстановяване на световната икономика.
От друга страна, неочаквано решение на Европейската комисия да поддържа умерени мита върху китайските електромобили, вместо планираните в момента тарифи от 10-20%, може да послужи като значителен катализатор за китайските акции на електромобили като BYD, Li Auto, NIO, и XPeng.
Показателно е, че акциите на Tesla също са намалели с приблизително 30% след пика си в средата на юли. Tesla отчете печалби за третото тримесечие, по-слаби от очакваното през седмицата на 16 октомври, което безспорно имаше отрицателно въздействие върху по-широкия EV сектор.
Накратко, това означава, че предизвикателствата, пред които са изправени китайските запаси от електромобили, вероятно ще бъдат по-страшни от благоприятните фактори за остатъка от тази година и вероятно ще продължат и до началото на 2024 г.