Архив

UAW постига сделка с GM, слагайки край на координираната стачка срещу производителите на автомобили в Детройт

Едновременният удар на UAW срещу Детройт 3 беше безпрецедентен

Профсъюзът настояваше за повишаване на заплатите, позовавайки се на големите корпоративни печалби

Близо 50 000 работници от 150 000 бяха напуснали

reuters.com/business/autos-transportation, 30 октомври 2023 г.

30 октомври (Reuters) – General Motors и профсъюзът на United Auto Workers (UAW) постигнаха предварително споразумение, казаха пред Reuters два източника, запознати с въпроса, с което на практика сложиха край на първата едновременна стачка срещу трите автомобилни производители от Детройт с рекорд увеличения на заплатите и обезщетенията.

Лого на GM на върха на централата на компанията

Лого на GM на върха на централата на компанията

Подробностите за споразумението с GM, последният участник в Детройтската тройка, не бяха налични веднага.

Споразумението следва споразумения, постигнати през последните няколко дни от синдиката с Ford Motor и собственика на Chrysler – Stellantis, в това, което според експертите е значителна победа за автомобилните работници след години на стагнация на заплатите и болезнени отстъпки, направени от съюза след финансовата криза от 2008 г.

Близо 50 000 работници от близо 150 000 синдикални членове в Детройт тройката в крайна сметка се присъединиха към поредица от напускания, които започнаха на 15 септември. Стратегията на UAW за ескалация, целенасочени стачки струва на Детройт тройката и доставчиците милиарди долари за повече от 40 дни.

Служителите на GM ще се върнат на работа след официалното обявяване на споразумението, казаха два източника. Говорител на GM отказа коментар.

Разговорите в GM прекъснаха на 28 октомври поради въпроси като пенсията и колко бързо временните работници ще получат постоянна работа, казаха източници.

Трите условни сделки са победа за стратегията за разбиване на прецеденти, която Фейн и висши синдикални служители организираха, за да постигнат целта си за осигуряване на рекордни заплати и доходи.

Фейн сега трябва да получи договорите, ратифицирани от редовите членове на UAW. Този процес започна на 29 октомври, когато Фейн се срещна с лидерите на местните синдикати на Ford-UAW.

За първи път UAW се пазари и с трите автомобилни производители едновременно, използвайки заплахата от стачки в ключови фабрики, за да ускори „войната“ за наддаване между компаниите, за да избегне ново напускане.

Акциите на GM паднаха с 0,6% по време на търговията на 30 октомври. Акциите на Ford паднаха с 1,9%, докато акциите на Stellantis останаха без промяна в Милано.

Стачкуващият член на Обединените автомобилни работници Кандис Холмс пред завода за сглобяване на Ford Michigan в Уейн, Мичиган, САЩ

Стачкуващият член на Обединените автомобилни работници Кандис Холмс пред завода за сглобяване на Ford Michigan в Уейн, Мичиган, САЩ

Фейн многократно обвиняваше автомобилните производители от Детройт Три, че обогатяват ръководители и инвеститори, като същевременно пренебрегват работниците, и каза, че успехът на UAW ще помогне на работниците в цялата страна.

UAW постигна значителни печалби в заплащането и пенсионните обезщетения и отмени отстъпките по други въпроси, за които се съгласи в договорите през последните 15 години.

Президентът на САЩ Джо Байдън на 30 октомвври похвали предварителното споразумение. „Мисля, че е страхотно“, каза Байдън, който се рекламира като привърженик на съюза и подкрепя UAW, когато го попитаха за обявената сделка.

Производителите на автомобили от Детройт твърдят, че исканията на UAW значително ще повишат разходите и ще ги поставят в неравностойно положение в сравнение с лидера в електромобилите Tesla и чуждестранни марки като Toyota Motor, които не са обединени в профсъюзи.

UAW, в поредица от публикации в социалните медии преди обявяването на GM, заяви, че се е ангажирала с разширяване, заявявайки, че иска преговорите през 2028 г. да бъдат между синдиката и „Големите пет или Големи шест“.

Както GM, така и Ford наскоро казаха, че ще забавят производството на електромобили, тъй като търсенето на тези автомобили се забави.

Стачката започна в сравнително маловажни заводи, като се разпространи до най-големите производители на пари, които произвеждат пикапи и SUV, засилвайки последиците.

Импулсът към сделки се ускори през последните две седмици, след като работниците на UAW напуснаха три от най-печелившите фабрики в света: заводът за сглобяване на GM в Арлингтън, Тексас, който произвежда Chevy Tahoe и Suburban; Заводът за тежкотоварни пикапи Kentucky Truck на Ford и заводът за пикапи Ram на Stellantis в Стърлинг Хайтс, Мичиган.

UAW в крайна сметка нанесе удар срещу девет завода, най-скоро производствения комплекс на GM Spring Hill, Tenn., който произвежда двигатели за общо девет завода за сглобяване в Северна Америка, седем от които все още не са стачкували.

Около 17:00 ч. на 28 октомври работниците на UAW в комплекса Spring Hill започнаха да напускат работа, дори когато президентът на UAW Шон Фейн и главният преговарящ на UAW в Stellantis, Рич Бойър, се готвеха да обявят условията на договора в компанията майка на Chrysler .