Архив

История: Citroën DS спасява де Гол

…Когато Citroën представя DS през 1955 г., това става пред аудиторията в Париж, на която от1280px-Citroen_DS_1968_-_Flickr_-_mick_-_Lumix гледката й изпопадат зъбите… Със своя елегантен, футуристичен стил и списък с перфектни технологични характеристики, DS бързо се превръща в най-впечатляващата кола в света.

Но това, което тази аудитория и създателите на DS не можели да знаят, е, че един ден невероятната технология на автомобила ще спомогне за спасяването на живота на френския президент  Шарл де Гол.

Citroën дълго е имала история на разработване на автомобили, които са били много по-напред от времето си по отношение на дизайна и характеристиките. Traction Avant  от 1934 г. е първият в света автомобил с двигателни предни колела, който е пионер в настройката, която ще се превърне в стандарт в повечето леки автомобили. Точно преди избухването на Втората световна война в Европа, инженерите на Citroën започват да работят върху два бъдещи автомобила: иновативна, но икономична кола и изключително модерна луксозна кола.

Председателят на фирмата Пиер-Жул Буланже мразел нацистите. Той казал на инженерите си да скрият дизайна и прототипите от германците от страх, че ще ги използват за оръжие.

Но Буланже знаел, че войната няма да продължи вечно – и когато свърши, Франция можело да бъде в лоша форма. Двата  автомобила, които проектират, са 2CV и DS, от тях се изисква да бъдат ефективни по отношение на горивото и да бъдат построени, за да се справят с изключително груб терен. Буланже също така искал DS да бъде най-сложната кола в света, блестящ пример за това, на което е способна Франция.

Определено от Втората световна война имал нещо общо с DS и Шарл де Гол. Де Гол бил герой от Първата световна война, който безуспешно лобира за Франция, за да модернизира войските си преди избухването на войната с нацистка Германия. Де Гол също мразел нацистите.

Той категорично се противопоставил да се предаде на германците, а когато французите най-накрая подписват11b698c94fb698e8d0bdbbb4b8ff4d0c капитулация, той става лидер на свободните френски сили и повежда правителството на страната в изгнание от Англия. След войната де Гол за кратко става министър-председател на временното правителство, но в края на краищата се пенсионирал  след политическа криза и през 1958 г. е избран за президент.

По това време DS е огромен успех и е предпочитаният начин на транспорт от най-богатите и най-мощните във Франция. В допълнение към своята великолепна, опростена форма, DS има дълъг списък от технически характеристики, които го противопоставят на другите автомобили от тази епоха. Автомобилът е с предно предаване и има стандартни предни дискови спирачки, просторен и удобен интериор.

Но коронясваното постижение на Citroën – и ключът към нашата история – е хидропневматичното окачване на DS. Повечето автомобили, както и сега, използват пружини и амортисьори в техните системи за окачване. Не е така с DS. Моделът има напълно независимо окачване с къси амортисьори, напълнени с масло под налягане и газ на всяко колело. Това позволява на окачването на автомобила да регулира автоматично своята твърдост и височина на каране, в зависимост от товара. Тази система означава, че колата винаги ще остане на нивото си, а водачът може да настрои височината  ръчно.

Всички тези елементи създават при автомобила отлично управление и комфорт. Много от ползвалите автомобила описват шофирането в DS като „каране на магически килим“.

de-gaulle-senegalШарл де Гол – се шегувал, че ако срещу президента не стрелят, значи той е непопулярен сред народа. Самият Де Гол за десет години преживява 32 покушения и само при едно от тях е леко ранен от парчета стъкло. По-голямата част от атентатите са организирани от ОАС (Секретна въоръжена организация). През май 1961 г. на път близо до Париж под президентския автомобил е хвърлена бомба. През септември същата година е извършено покушение в самия Париж. Група от четирима терористи се разполагат по маршрута на кортежа с президентския автомобил, но не успяват да го взривят.

През май 1962 г. при посещението на Де Гол в централните райони на Франция се опитват да го премахнат чрез снайперисти – четирима се разполагат по трасето на автомобила му, но пак не успяват. Следващият план е да се взриви железопътен прелез, през който преминава президентският автомобил при връщането на Де Гол в Париж. Пак неуспех. Когато президентът на Мавритания гостува във френската столица, снайперисти отново правят опит по време на церемонията по посрещането да премахнат Де Гол.

Но най-известен е опитът френският президент да бъде убит чрез специално подготвена операция от групата на Бастиен-Тиери. Операцията е извършена на 22 август 1962 г. с участието на 15 терористи начело с полковника от френските ВВС Жан-Марк Бастиен-Тиери.

От летището Де Гол тръгва към Елисейския дворец. В автомобила заедно с него са полковник Ален дьо Буасо и съпругата му. Терористите се крият зад паркираните по края на шосето автомобили и чакат кога президентската лимузина ще приближи. По сигнал на Бастиен-Тиери откриват огън.

Но терористите не са точни, а и шофьорът на президента Де Гол показва експертно умение – с невъобразимиcitroen-ds-tiburon-charles-de-gaulle маневри извежда боса си изпод огъня. Никой от пътуващите в автомобила не пострадва.

Шестима от терористите са заловени и осъдени на смърт, а останалите са съдени задочно. По-късно смъртниците са помилвани с изключение на шефа им Бастиен-Тиери.

Историята разказва: „Градушка от 140 куршума, повечето от които идват отзад, убили двама от бодигардовете на президента, разбили задното стъкло на автомобила и пробили всичките му гуми.“. Други доклади, сочат, че куршумите вместо това издухали две или три гуми.

Във всеки случай DS е прекалено високотехнологичен, за да се засегне от  нещо толкова просто, колкото стрелбата. Макар че първоначално се появява пързаляне, окачването на автомобила го запазва на ниво и той може да се управлява, дори без помощта на гуми.

Шофьорът на Де Гол успява да избяга от ситуацията, а президентът и съпругата му стигат  невредими. Този опит за убийство е драматизиран във филма „Денят на Чакала“.

„Денят на Чакала“ (на английски: The Day of the Jackal) е първият роман на английския писател Фредерик Форсайт. Разказва за френската терористична група ОАС от началото на 1960-те, която иска да убие френския президент Шарл дьо Гол.

Ролята на DS в опита за отнемане на живота му кара Де Гол  да обича кола. И така, през 1969 г., когато Fiat  се опитал да придобие Citroën, Де Гол допринася марката да остане във френски ръце като част от групата на PSA Peugeot Citroën…