Архив

JATO: Регистрациите на електромобили в Европа надхвърлиха 2 милиона единици за една година за първи път през 2023 г.

Регистрациите на нови превозни средства в Европа достигнаха най-високото си ниво миналата година от пандемията.

Силното търсене на електрически превозни средства с батерии (BEV) и нарастващото влияние на новите участници на пазара предизвикаха значителни промени в автомобилния пейзаж на континента с регистрации на нови пътнически превозни средства на обща стойност 12 792 151 единици в Европа-28 през 2023 г., което е с 14% повече спрямо предходната година, според JATO.

Голяма част от растежа на пазара на нови автомобили в Европа през 2023 г. се дължи на BEV, които1 елмо представляват 15,7% от общия пазарен дял с 2 011 209 регистрирани единици. Това бележи нов връх за категорията, почти равен на 2 049 157 регистрации на дизелови автомобили. Тези резултати укрепват статута на Европа като втория по големина пазар в света за BEV, след Китай (~5 милиона единици), но пред САЩ (1,07 милиона единици).

„Въпреки че растежът спря през ноември и след това рязко спадна през декември, стимулите продължават да подкрепят навлизането на BEV в цяла Европа. Но когато се разглеждат данните по тип регистрация, става ясно, че в момента стимулите са привлекателни само за компании, автопаркове и наеми.“, каза  Фелипе Муньос, глобален анализатор в JATO Dynamics.

Ръстът се дължи на силното търсене на нови превозни средства на пазари, включително Обединеното кралство, Франция, Италия, Испания, Белгия, Португалия, Хърватия и Кипър. Въпреки това влиянието на високите лихвени проценти може да се види в Германия, която остава най-големият пазар за нови превозни средства в Европа.

Според данни за 27 пазара регистрациите на BEV, направени от автопаркове и фирми, са се увеличили с 51%, в сравнение с 4% увеличение за частни купувачи. Трябва да се отбележи, че само 39% от общите регистрации на BEV са направени от частни купувачи, което е девет пункта по-малко от 2022 г.

„Липсата на интерес от частни купувачи е основна пречка за индустрията, която трябва да преодолее. Продажбите на частни лица обикновено са най-печеливши за производителите на автомобили и затова е наложително те да направят повече, за да привлекат този тип клиенти.“, каза Фелипе Муньос.

2 елмоBEV спечелиха пазарен дял най-бързо във Финландия, Дания, Белгия, Холандия и Люксембург, издигайки се от вече силна база на тези пазари. Силен ръст беше отбелязан и на пазари, където BEV имат малък пазарен дял, като Словения (5,0% през 2022 г. до 9,0% през 2023 г.), Естония (3,4% до 6,8%) и Латвия (6,6% до 9,0%). За разлика от това пазарният дял на BEV в Хърватия спадна от 3,2% през 2022 г. на 2,9% миналата година. Пазарът на Обединеното кралство остана стабилен, с лек спад от 16,6% през 2022 г. до 16,5% през 2023 г., докато в Италия беше отчетен незначителен ръст от 0,5 пункта.

Регионално, Скандинавия води Европа със значителна разлика с BEV, представляващи 46% от общия пазар, следвана от Северна и Централна Европа (19% пазарен дял), Южна Европа (9,4%) и Източна Европа (5,3%).

„Преминаването към BEV се извършва на четири различни скорости.“, каза Фелипе Муньос

Tesla продължи изключителното си изкачване нагоре в класацията на марката. Осемнадесетата най-регистрирана марка през 2022 г., сега тя изпревари Nissan и Volvo, издигайки се до шестнадесето място. Американският производител регистрира 362 300 единици през 2023 г. — увеличение от 56% на годишна база — което осигурява на марката рекорден пазарен дял от 2,83%, спрямо 2,06% през 2022 г.

Tesla спечели най-големия пазарен дял в BEV сегмента, следвана от SAIC (MG), BMW Group, Toyota и Mercedes-Benz. За разлика от тях, Renault Group, Stellantis, Hyundai Motor Company, Nissan и Ford отбелязаха най-големите загуби на пазарен дял в BEV сегмента.

Tesla Model Y стана най-регистрираният модел в Европа през 2023 г. – и първият път, когато неевропейски модел3 елмо и електрически модел оглавиха класацията – и е най-продаваният автомобил на пазари, включително Норвегия, Дания, Швеция, Холандия, Белгия , Швейцария и Финландия.

Volkswagen Group държеше най-големия пазарен дял в Европа през 2023 г., като се повиши до 25,8% от 24,7% през 2022 г. Audi, Skoda, Seat и Cupra спечелиха пазарен дял миналата година – резултат от силните им EV линии и атрактивни сделки за по-стари модели като Audi A4, A1 и Q2 и Seat Ibiza. Octavia и Kamiq на Skoda, Q4 на Audi, Ateca на Seat и Leon на Cupra също отбелязаха силни резултати. Въпреки нарастването на общия пазарен дял, регистрациите на VW Golf се увеличиха само с 4%, докато T-Cross отбеляза спад от 5%.

Електрическата гама на Volkswagen Group се представи добре през 2023 г. с ID.4 и ID.3 съответно на трето и седмо място в класацията на BEV. Въпреки това, тези модели бяха надминати от преките конкуренти, включително Tesla Model Y и MG 4. Model Y надмина ID.4 почти три пъти, въпреки че може да се похвали със средна цена на дребно с 15% по-висока от модела на Volkswagen. MG 4 също изпреварва ID.3 с 8 800 единици, въпреки че средната му цена на дребно е с 5% по-висока от ID.3 в Германия.

Голяма промяна в европейския автомобилен пейзаж през 2023 г. беше продължаващото навлизане на китайски марки автомобили. Седем нови марки навлязоха на пазара миналата година, присъединявайки се към 23-те марки, които вече бяха налични през 2022 г. Като цяло китайските марки регистрираха 321 918 единици през 2023 г., което е ръст от 79% на годишна база.

Само осем от 30-те китайски марки, налични в Европа, са регистрирали повече от 1000 единици, а MG представлява 72% от общия брой. Марката – основана в Обединеното кралство, но сега под собствеността на китайската SAIC Motor – отбеляза повече от два пъти обеми от 113 182 единици до 231 818 единици миналата година, за да постигне пазарен дял от 1,81%, което означава, че сега е двадесетата най-продавана марка в Европа. MG изпревари Cupra, Suzuki, Mini и Mazda и изостана с по-малко от 14 000 бройки от испанския Seat в общото класиране.