Саботаж в завода на Tesla до Берлин
Подозрение за умишлен палеж спира доставките на електричество
Заводът на Tesla няма да работи с дни
Очакват се загуби в стотици милиони евро
Медиите публикуват писмо от крайнолява група, която поема отговорност
Акциите на Tesla поевтиняха с 3%
reuters.com/business/autos-transportation
БЕРЛИН/ФРАНКФУРТ, март (Reuters) – Европейската гигафабрика на Tesla близо до Берлин спря работа до второ нареждане, след като главният изпълнителен директор Илон Мъск нарече „изключително глупаво“ подозрение за палеж наблизо, което го остави без захранване преди дни.
Атаката югоизточно от германската столица подпали електрически стълб близо до обекта, но огънят не се разпространи в съоръжението на Tesla – първият производствен завод на американския производител на електрически превозни средства в Европа.
Компанията обаче е спряла производството поне до началото на следващата седмица.
Прекъсването ще струва на Tesla очаквани загуби от стотици милиони евро, като само във вторник 1000 автомобила ще останат незавършени.
Службите за спешна помощ потушиха огъня и захранването на околните населени места почти беше възстановено.
Йорг Щайнбах, министър на икономиката на Бранденбург, германската провинция, където се намира заводът на Tesla, осъди предполагаемата атака като имаща „терористични белези“ и удряща десетки хиляди хора.
„Това включва болници, домове за възрастни хора, където хората също могат да бъдат зависими от снабдяване с кислород или подобно, което се основава на електричество“, каза той на брифинг пред фабриката.
Обектът на Tesla, в който работят около 12 500 души, беше евакуиран и повечето служители бяха изпратени у дома. Акциите на Tesla паднаха с 3% в 15:22 GMT.
Местните медии публикуваха писмо, предполагаемо от крайнолява активистка организация, наречена Volcano Group, която пое отговорност за инцидента, в атака от 2500 думи срещу Tesla и нейния главен милиардер Мъск.
Полицията каза, че е запозната с писмото, което е подписано Agua De Pau, името на вулканична планина на Азорските острови, и каза, че проверява автентичността му.
„Това са или най-тъпите еко-терористи на Земята, или са марионетки на онези, които нямат добри екологични цели“, каза Мъск на X.
„Спирането на производството на електрически превозни средства, а не на превозни средства с изкопаеми горива, е екстремна дума“, каза той, използвайки немския за „изключително глупав“.
Атаката беше последната неуспех за Tesla, която напоследък имаше неравностойно пътуване в Европа, изправена пред синдикален натиск за колективни споразумения в скандинавските страни и прекъсвания на доставките в резултат на атаки срещу корабоплаването в Червено море.
Германия подкрепя нови големи чуждестранни инвестиции във време, когато най-голямата икономика в Европа е изправена пред рецесия и се бори с по-висока инфлация и по-слабо външно търсене.
„Ако левият екстремистки мотив бъде потвърден, тогава това е още едно доказателство, че лявата екстремистка сцена не се плаши от атаки срещу критична енергийна инфраструктура“, каза министърът на вътрешните работи Нанси Файзер.
„Последствията могат да засегнат хиляди напълно незамесени хора, както правят днес. Това показва огромна престъпна енергия.“
Полицията разследва възможния палеж в района около завода, който беше в центъра на екологичните протести, откакто беше стартиран от Мъск преди две години.
„Шокирани сме от това, което се случи днес. Това е втората директна атака срещу захранването на фабриката и имаше трета атака срещу железопътната линия наблизо. Ние сме много загрижени“, каза шефът на завода Андре Тириг.
Той каза, че фабриката е успяла безопасно да извърши аварийно спиране, включващо декантиране на разтопен алуминий от нейните топилни заводи, преди да се втвърди.
Провинция Бранденбург е документирала предишни палежи от крайнолеви активисти, включително в обект за захранване на Tesla в Gruenheide през май 2021 г.
„Ние саботирахме Tesla“, гласи писмото за инцидента от вторник, публикувано на уебсайта kontrapolis.info, описващо атаката като подарък за отбелязване на Международния ден на жената 8 март.
„Tesla консумира земя, ресурси, хора, работници и в замяна избълва 6000 SUV, коли убийци и чудовищни камиони всяка седмица.“
Амбициите на Tesla да разшири завода си, който има капацитет да произвежда около 500 000 автомобила годишно, се сблъскаха с блокада, когато местните жители гласуваха против предложение за изсичане на дървета, за да го разширят.
Американският производител на електромобили иска да удвои капацитета на обекта до 100 гигаватчаса производство на батерии и 1 милион коли годишно, като го настрои да доминира на европейския пазар.
Нарастването на производството на завода се забави, въпреки че производителят на автомобили произведе 6000 автомобила за седмица за първи път през януари.