ЕС планира наказателни мита до 30 процента върху електрическите автомобили от Китай
Тъй като правителството на САЩ сега избра да въведе търговски тарифи за електрически превозни средства от Китай, Европа обмисля същото. Все още обаче предстои да видим дали някое от усилията на търговската война ще бъде от полза за клиентите.
politico.com
Европейският съюз ще наложи наказателни мита върху произведените в Китай електрически автомобили преди лятната ваканция. Валдис Домбровскис, брюкселският комисар по търговията, посочи това пред Politico, наред с други. След като президентът Байдън повиши тарифата за внос на САЩ от 25 на 100 процента и по този начин – умишлено или не – изпълни едно от исканията на Доналд Тръмп, ЕС е под натиск да действа. Експерти съобщават, че съществуващата тарифа може да се повиши от сегашните десет процента до 25 до 30 процента в бъдеще. Това ще засегне не само марки като MG или BYD, но и други електрически автомобили, произведени в Китай като Tesla Model 3, BMW iX3 и Dacia Spring.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен вече беше произнесла остра реч през септември. Според фон дер Лайен съществува заплаха от наводнение от субсидирани от държавата електрически автомобили и по този начин изкуствено изкривяване на пазара в ущърб на местните производители.
Впоследствие е образувано антисубсидийно разследване. Крайният му срок е 4 юли. Вероятно преди това ще бъдат обявени временни мерки.
Недостатъчно сътрудничество от страна на BYD, SAIC и Geely
През април Европейската комисия се оплака, че BYD, SAIC и Geely, т.е. особено големите играчи, не са отговорили достатъчно на няколко въпроса относно прозрачността по отношение на субсидиите или веригите за доставки. Европейските избори на 9 юни също са фактор за публикуването на нови идеи за митниците: има партии, които се надяват да спечелят политическо предимство от подобен ход.
Както споменахме, митото за внос в ЕС в момента е десет процента. Към това се добавят транспортни разходи. В другата посока митото варира между 15 и 20 на сто. По този път обаче вървят само няколко коли и повечето от тях идват от луксозния сегмент, като Mercedes или Porsche, където парите играят подчинена роля. Повечето автомобили от немски и други европейски производители, които се продават в Китай, също слизат от производствената линия в Шанхай, Ухан и Хефей.
В предишни дискусии със съответните китайски производители на автомобили през февруари, electrive научи, че те се готвят за увеличение на вносните мита. Възможно е такива очаквания вече да са заложени. Сега от Брюксел се чува цифрата от 25 до 30 на сто.
Връзка с 25 до 30 процента вносно мито
„25 до 30 процента вносно мито е правдоподобно“, каза автомобилният анализатор Матиас Шмид. Причината: „Банката UBS анализира китайски електрически автомобили през декември и откри 30 процента предимство в разходите“, обясни Шмид. С този порядък на големина ЕС просто би изравнил условията, вместо да организира наказателни действия. Конкуренцията ще бъде възстановена и нелоялните практики ще бъдат компенсирани.
Европейските национални държави обаче в никакъв случай не са съгласни. Франция беше и е движещата сила зад антисубсидийното разследване на ЕС. Германия, от друга страна, се обяви против нови мита, както от страна на индустрията, така и в политиката.
Простата причина е, че интересите на Франция и Германия са различни. Renault и Stellantis продават много електрически автомобили в сегментите B и C. В тези чувствителни към цените региони разлика от само няколко евро може да направи или да наруши решението за покупка. Страхът, че китайските състезатели ще могат да печелят точки тук, е оправдан.
Германия не иска търговска война
За Германия ситуацията е различна. По отношение на търговията и производството Германия е била свързана с Китай по-дълго и по-тясно от Франция; взаимозависимостта е по-висока. Офанзивна търговска война е сценарий на ужасите за много германски компании, както беше съобщено през април.
Дирк Джандура, президент на Германската асоциация за търговия на едро, външна търговия и услуги (BGA), ясно разкритикува дискусията за увеличаване на тарифите. „Ще режем собствената си плът“, каза Джандура пред Redaktionsnetzwer Deutschland, защото няма да има „нито една кола в ЕС без части от Китай“. Губещите от протекционизма в крайна сметка биха били както потребителите, така и компаниите.
Въпреки това трябва да има компромисна линия между френските и германските идеи и в това отношение леко увеличение до 25-30 процента на вносното мито би имало смисъл. За сравнение: за велосипедите в момента към вносното мито от 14% се добавят допълнителни 19 процента ДДС и антидъмпингово мито от 48,4 процента. За електрическите велосипеди цифрата достига 62,1 процента.
Произвеждайте там, където се продава
Политическата цел в трите основни автомобилни пазара на Китай, САЩ и Европа е сходна: протекционистичните мерки като Закона за намаляване на инфлацията в САЩ имат за цел да намалят стратегическата зависимост от други страни. В същото време, и това е същината на въпроса, автомобилната индустрия трябва да бъде принудена със закон да произвежда електрически автомобили там, където се продават.
Следователно желан резултат от увеличение на митата от десет на 25 или 30 процента не е сривът на търговията между Китай и Европа. Точно обратното, инсталиране на производствени мощности навсякъде. Някои компании вече са пристигнали: CATL, например, най-големият производител на батерии в света, има завод в Тюрингия. Volvo скоро ще произвежда EX30 в Гент, Белгия. А BYD изгражда завод в Унгария, където скоро ще бъде завършена и новата класа на BMW.
Остава да видим как китайското правителство ще реагира на увеличението на митата за внос на ЕС. Увеличението до 100 процента в САЩ не беше посрещнато със забавление, с разговори за тормоз и сериозни щети върху двустранната атмосфера.
Що се отнася до ЕС, в най-добрия сценарий отговорните в Пекин оставят мрачни коментари, защото са добре запознати с последствията от собствената си политика на субсидиране. В най-лошия случай ще има конфликт, губещ от който ще бъде китайският бизнес на германската индустрия като цяло.