Архив

ЕС и Китай започват преговори за планираните мита за електрически превозни средства

Китай и Европейският съюз се споразумяха да започнат преговори относно планираното налагане на мита върху произведените в Китай електрически превозни средства (EV), които се внасят на европейския пазар, заявиха висши служители от двете страни в събота (22 юни).

channelnewsasia.com, 23 юни 2024 г. 02:13 ч.

ШАНХАЙ: Министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек каза, че е бил информиран от еврокомисаря Валдис Домбровскис, че ще има конкретни преговори за тарифите с Китай.

Модел на автомобил NIO ET5 и спортен автомобил NIO EP9 са заснети в NIO House, шоурума на китайския производител на премиум интелигентни електрически превозни средства NIO Inc. в Берлин, Германия Снимка: REUTERS

Модел на автомобил NIO ET5 и спортен автомобил NIO EP9 са заснети в NIO House, шоурума на китайския производител на премиум интелигентни електрически превозни средства NIO Inc. в Берлин, Германия Снимка: REUTERS

Потвърждението дойде, след като китайското министерство на търговията каза, че неговият ръководител Уанг Вентао и Домбровскис, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, са се съгласили да започнат консултации относно антисубсидийното разследване на ЕС за китайски електромобили.

„Това е ново и изненадващо, тъй като през последните няколко седмици не беше възможно да се влезе в конкретен график за преговори“, каза Хабек в Шанхай.

Той каза, че това е първа стъпка и ще са необходими още много. „Далеч сме от края, но поне това е първа стъпка, която не беше възможна преди.“

Министърът каза по-рано в събота, че вратата на Европейския съюз е отворена за дискусии относно митата на ЕС върху китайския износ.

„Това, което предложих на моите китайски партньори днес, е, че вратите са отворени за дискусии и се надявам, че това послание беше чуто“, каза той в първото си изявление в Шанхай след срещи с китайски официални лица в Пекин.

Посещението на Хабек е първото на високопоставен европейски служител, откакто Брюксел предложи високи мита върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства за борба с това, което ЕС смята за прекомерни субсидии.

Хабек каза, че има време за диалог между ЕС и Китай по въпросите на митата, преди митата да влязат в сила през ноември и че той вярва в отворените пазари, но пазарите изискват равни условия.

Не могат да се приемат доказани субсидии, които целят да увеличат експортните предимства на фирмите, каза министърът.

Друга точка на напрежение между Пекин и Берлин е подкрепата на Китай за Русия във войната й в Украйна. Хабек отбеляза, че китайската търговия с Русия се е увеличила с повече от 40% миналата година.

Хабек каза, че е казал на китайски служители, че това оказва влияние върху икономическите им отношения. „Заобикалянето на санкциите, наложени на Русия, не е приемливо“, каза той и добави, че техническите стоки, произведени в Европа, не трябва да се озовават на бойното поле през други страни.

Временните мита на ЕС до 38,1% върху вносните китайски електромобили трябва да влязат в сила до 4 юли, като разследването ще продължи до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателни мита, обикновено за пет години.

„Това отваря фаза, в която преговорите са възможни, дискусиите са важни и е необходим диалог“, каза Хабек.

Предложените мита на ЕС върху китайски стоки не са „наказание“, каза Хабек пред китайски служители по-рано в Пекин. „Важно е да се разбере, че това не са наказателни тарифи“, каза той в първата пленарна сесия на диалога за климата и трансформацията.

Държави като САЩ, Бразилия и Турция са използвали наказателни мита, но не и ЕС, каза той. „Европа прави нещата по различен начин.“

Хабек каза, че Европейската комисия е проучвала в детайли в продължение на девет месеца дали китайски компании са се облагодетелствали несправедливо от субсидии.

Всяка мярка за изравнително мито, произтичаща от преразглеждането на ЕС, „не е наказание“, каза той, добавяйки, че подобни мерки имат за цел да компенсират предимствата, предоставени на китайските компании от Пекин.

Джън Шанджи, председател на Китайската национална комисия за развитие и реформи, отговори: „Ние ще направим всичко, за да защитим китайските компании“.

Предложените мита на ЕС върху произведените в Китай електромобили биха навредили и на двете страни, добави Джън. Той каза на Хабек, че се надява Германия да демонстрира лидерство в рамките на ЕС и „да направи правилното нещо“.

Той също така отхвърли обвиненията в несправедливи субсидии, като каза, че развитието на новата енергийна индустрия на Китай е резултат от всеобхватни предимства в технологиите, пазара и веригите за доставки на индустрията, насърчавани от ожесточена конкуренция.

Растежът на индустрията „е резултат от конкуренция, а не от субсидии, да не говорим за нелоялна конкуренция“, каза Джън по време на срещата.

След срещата си с Джън Хабек разговаря с китайския министър на търговията Уанг Вентао, който каза, че ще обсъди митата с еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис в събота вечерта във видеоконференция.

„Има място за маневриране, има място за дискусии и се надявам, че това пространство за маневриране ще бъде използвано“, каза Хабек.

В случай, че преговорите не постигнат сделка, китайският производител на автомобили SAIC Group 600104.SS е проектирал набор от креативни продукти в отговор на заплахата от мита.