ЕС и Китай започват преговори за планираните мита за електрически превозни средства
Китай и Европейският съюз се споразумяха да започнат преговори относно планираното налагане на мита върху произведените в Китай електрически превозни средства (EV), които се внасят на европейския пазар, заявиха висши служители от двете страни в събота (22 юни).
channelnewsasia.com, 23 юни 2024 г. 02:13 ч.
ШАНХАЙ: Министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек каза, че е бил информиран от еврокомисаря Валдис Домбровскис, че ще има конкретни преговори за тарифите с Китай.
Потвърждението дойде, след като китайското министерство на търговията каза, че неговият ръководител Уанг Вентао и Домбровскис, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, са се съгласили да започнат консултации относно антисубсидийното разследване на ЕС за китайски електромобили.
„Това е ново и изненадващо, тъй като през последните няколко седмици не беше възможно да се влезе в конкретен график за преговори“, каза Хабек в Шанхай.
Той каза, че това е първа стъпка и ще са необходими още много. „Далеч сме от края, но поне това е първа стъпка, която не беше възможна преди.“
Министърът каза по-рано в събота, че вратата на Европейския съюз е отворена за дискусии относно митата на ЕС върху китайския износ.
„Това, което предложих на моите китайски партньори днес, е, че вратите са отворени за дискусии и се надявам, че това послание беше чуто“, каза той в първото си изявление в Шанхай след срещи с китайски официални лица в Пекин.
Посещението на Хабек е първото на високопоставен европейски служител, откакто Брюксел предложи високи мита върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства за борба с това, което ЕС смята за прекомерни субсидии.
Хабек каза, че има време за диалог между ЕС и Китай по въпросите на митата, преди митата да влязат в сила през ноември и че той вярва в отворените пазари, но пазарите изискват равни условия.
Не могат да се приемат доказани субсидии, които целят да увеличат експортните предимства на фирмите, каза министърът.
Друга точка на напрежение между Пекин и Берлин е подкрепата на Китай за Русия във войната й в Украйна. Хабек отбеляза, че китайската търговия с Русия се е увеличила с повече от 40% миналата година.
Хабек каза, че е казал на китайски служители, че това оказва влияние върху икономическите им отношения. „Заобикалянето на санкциите, наложени на Русия, не е приемливо“, каза той и добави, че техническите стоки, произведени в Европа, не трябва да се озовават на бойното поле през други страни.
Временните мита на ЕС до 38,1% върху вносните китайски електромобили трябва да влязат в сила до 4 юли, като разследването ще продължи до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателни мита, обикновено за пет години.
„Това отваря фаза, в която преговорите са възможни, дискусиите са важни и е необходим диалог“, каза Хабек.
Предложените мита на ЕС върху китайски стоки не са „наказание“, каза Хабек пред китайски служители по-рано в Пекин. „Важно е да се разбере, че това не са наказателни тарифи“, каза той в първата пленарна сесия на диалога за климата и трансформацията.
Държави като САЩ, Бразилия и Турция са използвали наказателни мита, но не и ЕС, каза той. „Европа прави нещата по различен начин.“
Хабек каза, че Европейската комисия е проучвала в детайли в продължение на девет месеца дали китайски компании са се облагодетелствали несправедливо от субсидии.
Всяка мярка за изравнително мито, произтичаща от преразглеждането на ЕС, „не е наказание“, каза той, добавяйки, че подобни мерки имат за цел да компенсират предимствата, предоставени на китайските компании от Пекин.
Джън Шанджи, председател на Китайската национална комисия за развитие и реформи, отговори: „Ние ще направим всичко, за да защитим китайските компании“.
Предложените мита на ЕС върху произведените в Китай електромобили биха навредили и на двете страни, добави Джън. Той каза на Хабек, че се надява Германия да демонстрира лидерство в рамките на ЕС и „да направи правилното нещо“.
Той също така отхвърли обвиненията в несправедливи субсидии, като каза, че развитието на новата енергийна индустрия на Китай е резултат от всеобхватни предимства в технологиите, пазара и веригите за доставки на индустрията, насърчавани от ожесточена конкуренция.
Растежът на индустрията „е резултат от конкуренция, а не от субсидии, да не говорим за нелоялна конкуренция“, каза Джън по време на срещата.
След срещата си с Джън Хабек разговаря с китайския министър на търговията Уанг Вентао, който каза, че ще обсъди митата с еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис в събота вечерта във видеоконференция.
„Има място за маневриране, има място за дискусии и се надявам, че това пространство за маневриране ще бъде използвано“, каза Хабек.
В случай, че преговорите не постигнат сделка, китайският производител на автомобили SAIC Group 600104.SS е проектирал набор от креативни продукти в отговор на заплахата от мита.