Архив

Произведените в Китай електромобили бяха засегнати от мита в най-големия търговски случай в ЕС досега

Интензивните преговори вероятно ще продължат

Пекин каза, че ще защити интересите си

 Volkswagen  критикува съобщението за ЕС

Тарифите са много по-ниски от планираните в САЩ

reuters.com/business/autos-transportation

БРЮКСЕЛ,  юли (Reuters) – Европейският съюз налага мита до 37,6% от 5 юли върху вноса на електрическиaa9c3d45ad8db04279b70b65302e57d7-gettyimages-2141103308 превозни средства, произведени в Китай, казаха представители на ЕС, засилвайки напрежението с Пекин в най-големия търговски случай в Брюксел досега.

Има обаче четиримесечен прозорец, през който митата са временни и се очаква да продължат интензивните преговори между двете страни, тъй като Пекин заплашва с широкообхватни ответни мерки.

Временните мита на Европейската комисия между 17,4% и 37,6% без дата със задна дата са предназначени да предотвратят това, което нейният президент Урсула фон дер Лайен каза, че е заплашен поток от евтини електромобили, произведени с държавни субсидии.

Ставките, изложени в документ от 208 страници, публикуван на 4 юли са почти същите като тези, обявени от Комисията на 12 юни. Изпълнителният орган направи корекции, след като компаниите идентифицираха незначителни грешки в изчисленията при първоначалното разкриване.

Тогава Пекин заяви, че ще предприеме „всички необходими мерки“, за да защити интересите на Китай.

Те биха могли да включват ответни мита върху износа за Китай на продукти като коняк или свинско месо.

Върховният представител на ЕС по търговията Валдис Домбровскис каза, че няма основания Китай да отмъсти.

„Нашата цел е… да осигурим честна конкуренция и равни условия“, каза той в интервю за Bloomberg.

Антисубсидийното разследване на ЕС трябва да тече още близо четири месеца.

В края на това Комисията, изпълнителният орган на ЕС, може да предложи окончателни мита, които обикновено се прилагат за пет години, по които членовете на ЕС ще гласуват.

„Тези разговори с Китай продължават и наистина, ако се появи взаимноизгодно решение, можем също да намерим начини да не прилагаме в края на деня тарифите“, каза Домбровскис.

„Но е много ясно, че това решение (ще) трябва да разреши това изкривяване на пазара, което имаме в момента … и трябва да бъде съвместимо с пазара.“

Китайското министерство на търговията каза на 4 юли, че двете страни досега са провели няколко кръга технически разговори относно тарифите по въпроса.

„Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в същата посока, ще покажат искреност и ще продължат процеса на консултация възможно най-скоро“, каза Хе Ядонг, говорител на министерството.

BYD е изправен пред мита от 17,4%, Geely 19,9% и SAIC 37,6%, съобщи ЕС на 4 юли. Те са в допълнение към стандартното за ЕС мито от 10% върху вноса на автомобили.

Компаниите, за които се смята, че са сътрудничили на антисубсидийното разследване, включително западните производители на автомобили Tesla и BMW ще бъдат подложени на мита от 20,8%, а тези, които не са сътрудничили процент от 37,6%.

ПО-ВИСОКИ ЦЕНИ

Китайските производители на електромобили ще трябва да решат дали да поемат митата или да повишат цените си, за да покрият новите разходи за милиарди долари на европейските граници.

„Китайските автомобилни производители отчаяно се стремят да разширят продажбите си извън Китай, тъй като вътрешната ценова война взема своите жертви“, каза Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights.

Повишените разходи за EV за европейските потребители биха подкопали целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., казват противниците на митата.

Китайските марки MG и Nio предложиха на 4 юли, че може да повишат цените в Европа по-късно тази година. Tesla заяви миналия месец, че планира да увеличи цените на своя Model 3.

Перспективата за мита може да стимулира китайските производители на автомобили да инвестират във фабрики в Европа, въпреки че разходите за труд и производството са по-високи, отколкото в Китай.

На 4 юли Xpeng стана най-новият производител на електромобили, който обмисля създаването на производство в региона, за да избегне митата.

Най-големият производител на автомобили в Европа Volkswagen побърза да разкритикува съобщението от четвъртък.

„Отрицателните ефекти от това решение надвишават всички ползи за европейската и особено за германската автомобилна индустрия“, каза говорител на Volkswagen в изявление.

Ръководителите на автомобилната индустрия предупредиха срещу митата, страхувайки се от контрамерки, които биха могли да повлияят на конкурентоспособността на техните автомобили в Китай, където те вече се борят да се справят с нарастващия брой местни конкуренти.

Германските производители на автомобили реализираха една трета от продажбите си миналата година в Китай.

Комисията изчисли, че делът на китайските марки на пазара на ЕС се е повишил до 8% от под 1% през 2019 г. и може да достигне 15% през 2025 г. Според нея цените обикновено са с 20% под тези на моделите, произведени в ЕС.

ОТКАЧВАНЕ НА ПОДКРЕПАТА НА ЕС

Европейските политици се стремят да избегнат повторение на случилото се със слънчевите панели преди десетилетие, когато ЕС предприе ограничени действия за ограничаване на китайския внос и много европейски производители се сринаха. ЕС започна своето антисубсидийно разследване на китайски електромобили миналия октомври.

Въпросът ще бъде поставен на членовете на ЕС на съвещателно гласуване през следващите седмици, първият официален тест за подкрепа в случая на Комисията, който е първият търговски случай от този вид.

Въпреки че Комисията започна своето разследване без жалба от индустрията, членовете се колебаят дали да подкрепят допълнителните тарифи, подчертавайки предизвикателството на Брюксел да получи подкрепа за случая.

Китайската асоциация на пътническите автомобили заяви, че митата ще имат умерено въздействие върху повечето китайски фирми.

Ставките са много по-ниски от 100% тарифата, която Вашингтон планира да приложи към вноса на китайски електромобили от август.