BYD планира да произвежда електромобили в Турция от 2026 г.
BYD подписа споразумение с турското правителство за изграждане на производствена база за електрически автомобили и plug-in хибриди. Заводът ще може да произвежда 150 000 автомобила годишно и ще започне работа в края на 2026 г.
След Унгария това е вторият завод в Европа.
reuters.com, dailysabah.com, x.com, bnnbloomberg.ca, sanayi.gov.tr
Според турското министерство на промишлеността и технологиите двете страни са подписали споразумението в понеделник в присъствието на турския президент Реджеп Тайип Ердоган.
BYD ще инвестира около един милиард щатски долара (около 920 милиона евро) в Турция за изграждане на производствена база с около 5000 работни места. Ще има и изследователски и развоен център за технологии за мобилност. BYD не иска да губи много време.
„Благодарение на уникалните предимства на Турция като нейната развиваща се технологична екосистема, силна база от доставчици, изключително местоположение и квалифицирана работна сила, инвестицията на BYD в това ново производствено съоръжение допълнително ще подобри местните производствени възможности на марката и ефективността на логистиката“, се казва в изявление на BYD. . „Целим се да достигнем до потребителите в Европа, като отговорим на нарастващото търсене на нови енергийни превозни средства в региона.“
Мехмет Фатих Качир, министър на индустрията и технологиите, коментира: „Намираме се в исторически ден за нашата автомобилна индустрия. Направихме първата стъпка от огромна инвестиция, която ще бъде направена в нашата страна.“
Все още не е официално къде точно ще бъде изграден заводът. Проправителственият турски вестник Yeni Safak обаче посочва, че на BYD е определен район в провинция Маниса (северно от пристанищния град Измир) за обекта. Твърди се, че Volkswagen се е интересувал от това място преди няколко години.
По-рано изтече новината, че BYD иска да произвежда автомобили в Турция. Bloomberg съобщи в петък, че Турция ще сключи такова споразумение с BYD. Новата фабрика ще улесни достъпа на BYD до пазарите на ЕС, тъй като последният наложи временни мита върху електромобилите от Китай, а Турция и ЕС са свързани с митнически съюз от 1995 г.
Други производители на автомобили също виждат това като стратегически предимство на местоположението. Сред тях са Fiat, Renault, Ford, Toyota и Hyundai, които се произвеждат в Турция от десетилетия.
Според плановете на ЕС BYD може да трябва да плаща мита от 27,4% (10% редовно мито, 17,5% специално мито) за своите електромобили, внесени от Китай. Тарифите варират от производител до производител и трябва да компенсират субсидиите, които производителите на автомобили получават в Китай. Те все още са временни и дискусиите с китайското правителство продължават.
Въпреки това, обикновената заплаха от мита можеше да ускори плановете на BYD за втора фабрика за електромобили в Европа. Турция е привлекателен пазар, тъй като цената на труда е ниска. И с приятелски настроени към Китай политики. Анкара обяви в петък, например, че оттегля плановете си за налагане на допълнителни 40% мита върху всички превозни средства от Китай, защото иска да насърчи инвестициите.
Първата европейска фабрика на BYD се строи в Унгария и ще заработи до края на 2025 г. През юни Стела Ли, вицепрезидент на BYD за Европа и Америка, потвърди, че второ производствено съоръжение ще бъде построено на континента.
Европа е само един от няколкото региона за експанзия на китайската компания. Миналата седмица производителят отвори завод за електромобили в Тайланд и фабрика в Узбекистан, където от производствената линия излизат два plug-in хибридни модела.
BYD също пое бивша фабрика на Ford в Бразилия и търси място за завод в Мексико.
Подобно на планирания завод в Турция, автомобилният производител не се фокусира върху местния пазар, а върху САЩ. Заедно с Канада, тези две страни образуват региона за свободна търговия NAFTA, което ще позволи на BYD да внася безмитно своите автомобили, произведени в Мексико, в САЩ и Канада.
BYD, произведени в Китай, ще подлежат на 100% мито при внос в САЩ от 1 август, а Канада сега обмисля подобен ход.