Архив

Китай подава жалба в СТО относно наказателните мита на ЕС за електромобили

Правителството на Китай се обърна към Органа за уреждане на спорове на Световната търговска организация относно наказателните мита на Европейския съюз върху електрическите автомобили. То смята, че нацията му е била несправедливо изложена на временните наказателни мита на ЕС, които влязоха в сила през юли.

reuters.com, bnnbloomberg.ca, reuters.com (Комисия на ЕС)

Малко е сложно, но трябва да се обясни…

Китайското министерство на търговията цитира защитата на правата и интересите на местната EV индустрия катокитай причина за тази стъпка. Различни информационни агенции цитираха говорител на министерството, че на временното решение на ЕС липсва фактическа и правна основа. Според китайските държавни медии министерството може също така да обмисли подаване на жалба срещу ЕС в Световната търговска организация (СТО). Това ще бъде следващият етап на ескалация.

Това се случи, след като в началото на юли ЕС въведе временни наказателни мита върху вноса на електрически автомобили от Китай. Разследване разкри, че китайските производители на електрически автомобили имат неприемливи конкурентни предимства благодарение на високите субсидии от правителството в Пекин и по този начин могат да предложат своите електрически автомобили на по-ниска цена в Европа от местните производители. Поради тази причина специалните мита не бяха наложени повсеместно, а на конкретна база за производителя, според установените при разследването субсидии.

Китайският държавен автомобилен производител SAIC е изправен пред най-високото мито от 37,6%, докато компанията майка на Volvo Car AB Geely и BYD бяха наложени допълнителни налози съответно от 19,9% и 17,4%. САЩ също се опитаха да ограничат вноса на произведени в Китай електрически автомобили, като наложиха мита от над 100%, като се аргументираха, че Пекин наводнява света с евтини стоки, особено в новите зелени индустрии. В момента Канада обмисля подобни стъпки. Тъй като вече има вносно мито от 10 процента, митата ще се повишат до 48 процента.

САЩ отиват още по-далеч и увеличават тарифите си за електромобили от Китай от 25 на 100 процента. Мярката трябваше да влезе в сила на 1 август, но беше отложена с поне две седмици. Канада обмисля подобни стъпки за „предотвратяване на отклоняването на търговията“, което може да е резултат от специалните тарифи, вече обявени или въведени от САЩ и ЕС. С други думи, правителството се опасява, че повече електронни автомобили от Китай ще попаднат на канадския пазар.

След като Китай предупреди няколко пъти, че ще отвърне на специалните мита чрез въвеждане на контратарифи, например, сега страната предприема официални действия срещу специалните мита на ЕС в СТО. „Присъдата във временното заключение на ЕС няма фактическа и правна основа“, каза в изявлението говорител на китайското министерство на търговията. „Той сериозно наруши правилата на СТО и подкопа глобалното сътрудничество за справяне с изменението на климата. Настоятелно призоваваме ЕС незабавно да коригира грешките си и заедно да защитим икономическото и търговско сътрудничество между Китай и ЕС, както и стабилността на веригата за доставки на електромобили.“

Междувременно Европейската комисия остава уверена, че разследването и мерките срещу държавните субсидии за китайски електрически превозни средства са съвместими с правилата на Световната търговска организация. В първата реакция на китайското искане за уреждане на спора в СТО Европейската комисия заяви, че внимателно е проучила всички подробности по искането на Пекин към СТО и ще отговори на китайските власти своевременно в съответствие с процедурите на СТО. Въпреки това, говорител също каза: „Това искане за консултации в СТО не засяга графика на антисубсидийното разследване, което междувременно продължава.“ След като оценката бъде финализирана, временните задължения ще станат редовни задължения.

Китай също подаде жалба до Световната търговска организация (СТО) относно правилата на САЩ за субсидиране на електрически автомобили съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA). Китайското министерство на търговията обяснява, че тези правила са „дискриминационни“ и са „сериозно изкривили“ глобалната верига за доставки на електрически превозни средства.

Причината е, че електрическите автомобили с батерийни компоненти и материали от Китай не отговарят на условията за пълния данъчен кредит в САЩ, както се съобщава. Въпреки че Законът за намаляване на инфлацията беше приет през 2022 г., правилата за произход на компонентите и материалите на батериите бяха добавени едва по-късно – и Китай смята, че е дискриминиран от тези правила.

В основата му е т.нар. „FEOC“ дефиниция на регламента на САЩ, т.е. „Чуждестранно предприятие, пораждащо загриженост“. Съгласно насоките, публикувани в края на 2023 г., една компания се счита за FEOC, ако е „собствена или контролирана“. от или под юрисдикцията или ръководството на правителство на съответната нация.“ Става дума за Русия, Северна Корея, Иран и Китай.

От 2024 г. електрическите автомобили вече не могат да съдържат компоненти за батерии, сглобени или произведени от FEOC, ако превозното средство трябва да получи пълната субсидия от САЩ. Следващата стъпка ще последва от 2025 г.: батериите вече няма да могат да съдържат критични минерали, добивани, обработвани или рециклирани от FEOC.

Тъй като електрическите автомобили от китайски производители обикновено съдържат и батерии от Китай, те вече няма да отговарят на условията за субсидии в САЩ. Следователно те ще бъдат в изключително неизгодно конкурентно положение. Засегнати са обаче и електромобили от други производители. Например фабрика за батерии на Ford, която се изгражда съвместно с китайския гигант за батерии CATL. Ford вече официално изгражда самата фабрика, но използва технологията на CATL по лиценз, за да избегне проблеми, причинени от китайското участие.

Процедурата за уреждане на спорове на СТО има за цел основно да гарантира сигурността в международната търговия, тъй като тази платформа помага за разрешаването на търговски спорове. Такива процедури обаче могат да бъдат инициирани само от държави-членки на СТО, а не от компании. Целта на уреждането на спорове е разрешаване на конфликти, а не издаване на обвързващо решение.