50 години автомобилно съвършенство и технологичен прогрес
Поаси, септември 2024 година – Създаден през 1974 година, за да замени прочутия DS, който от своя страна наследява легендата Traction Avant, CX и до днес остава в паметта на поколенията като големия, емблематичен за марката модел на Citroën от 70-те и 80-те години. Подобно на своите двама велики предшественици, седемнайсетгодишната му активна кариера е ознаменувана с множество технологични нововъведения, които му осигуряват изключителни качества и предимства и продължават да оставят ярка следа в историята петдесет години по-късно.
Забележително елегантната, ниско разположена аеродинамична каросерия му придава неповторим стил и незабавно разпознаваема, ярка идентичност. През лятото на 1989 година CX е заменен окончателно в гамата от новия XM, който отбелязва пазарната си премиера през месец май предходната година. Въпреки това, производството на комби версията на СХ продължава и тя е изпратена в историята чак през лятото на 1991 година.
CX превръща технологичния прогрес в реалност
Официалната премиера на CX е на 26 август 1974 година – точно два месеца след обявяването на сливането между Automobiles Citroën и Automobiles Peugeot. Представянето на модела пред медиите е през месец юли в Швеция, а използваните в тестовете двайсет и два CX 2000 и CX 2200 се завръщат триумфално в магазина на Citroën на авеню дьо Шанз-Елизе в центъра на френската столица след успешно завършване на шестдневното предизвикателство Raid Arctique 1974 с дължина 3400 километра. Зад волана на автомобилите са двайсет и двамата млади автомобилни ентусиасти, които година по-рано участват с 2CV в Raid Afrique 1973.
Пазарният старт на модела е даден на 28 август 1974 година, а през месец октомври CX 2000 привлича вниманието на публиката и специалистите на автомобилното изложение в Париж. Звездата на щанда на Citroën получава всеобщо признание и е обявена за изключително иновативен автомобил. Той заимства концепцията за предно предаване на своите именити предшественици, добавяйки към него елементи като хидропневматичното окачване и двукръговата спирачна система с високо налягане, дискове и сервоусилвател, допринесли за високотехнологичния имидж на марката Citroën.
При СХ те са придружени и от редица оригинални нововъведения като монтажа на напречно разположения двигател например – с цел допълнителна оптимизация на разпределението на теглото и подобряване на сцеплението на задвижващите колела с пътя, четирицилиндровият редови агрегат е наклонен напред и изнесен в предния надвес. От друга страна, грижата за изключителния комфорт в купето се поема от специалните мерки за изолиране на самоносещата каросерия от ходовата част с използване на шестнайсет еластични връзки между нея и подрамите на предния и задния мост, които предотвратяват ефективно шума и вибрациите както от контакта с пътя, така и от работата на двигателя и трансмисията.
По отношение на дизайна и естетиката, наред с изключително аеродинамичната линия на каросерията, подчертана недвусмислено в названието на модела CX, на много дълбоко преосмисляне в развойния етап на проекта е било подложено и цялостното оформление на интериора. Най-ярко запомнящият се елемент от него безспорно е прочутият с формата си на лунен сърп (lunula) блок на контролните прибори, разположен като отделен елемент върху арматурното табло. Темите за ергономичността и повишаването на пасивната безопасност също не са забравени, като управлението на всички критично важни за сигурността на пътя системи като светлините, мигачите, чистачките и клаксона е организирано така, че да могат да бъдат задействани с върха на пръстите без ръцете на водача да изпускат волана. Тапицериите и облицовките в интериора са напълно лишени от опасните при евентуален удар твърди ръбове и изпъкналости, а използваните материали са съобразени с издръжливостта на органите на човешкото тяло. Друго голямо нововъведение за 1974 година са механизмите за автоматично прибиране на предните предпазни колани.
Многобройните предимства на новия модел не остават незабелязани и на 29 януари 1975 година СХ е отличен от представителите на европейската автомобилна преса с престижната титла „Автомобил на годината 1975“, изпреварвайки значително сериозната конкуренция в лицето на Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 и Volvo 200. От юли 1975 година в производството на CX е внедрена и прочутата сервоусилена кормилна уредба Diravi на елитния SM. При новата система степента на сервоусилване, респ. „твърдостта” на волана се променя в зависимост от скоростта и осигурява изключително прецизно управление без оглед на вида на настилката (суха, мокра или заснежена) и скоростта на движение. Първоначално Diravi се предлага като възможност за допълнително оборудване, но по-късно става част от серийната комплектация на цялата моделна гама.
Постоянно развитие и иновации
Разбира се, през годините на производството моделът CX продължава да се развива и предлага на своите клиенти редица новаторски технологични решения, удобства и възможности, по-голямата част от които се превръщат в обичайна част от автомобилното оборудване едва половин век по-късно. Ето само няколко примера в тази насока:
– През 1975 година оборудването на модела предлага климатична инсталация, електрически механизми на всички странични прозорци, вътрешно регулиране на двете външни огледала и задни светлини за мъгла;
– През 1976 година е добавена възможност за поръчка на полуавтоматична трансмисия;
– През 1977 година са внедрени бензинов двигател със система за впръскване на горивото, петстепенна предавателна кутия, електрозадвижван люк на покрива, светлини за мъгла, транзисторно електронно запалване и колела от леки алуминиеви сплави;
– През 1978 година следват предпазните колани за пътниците на задните седалки и системата за заключване на вратите с електромагнитен механизъм на бравите;
– През 1979 година е представен индикатор за нивото на моторното масло на арматурното табло;
– През 1980 година идват интегрираната в чистачките система за миене на челното стъкло, индикаторът за пестене на гориво („икономайзър”) и автоматичната трансмисия;
– През 1981 година са представени нископрофилните гуми и системата за круз контрол;
– През 1982 година са внедрени система за централно заключване, включваща капака на багажника и капака на резервоара за гориво;
– 1983 година – дизелов двигател със система за принудително пълнене с турбокомпресор и система за автоматичен контрол на температурата в купето;
– През 1984 година са добавени бензинов двигател със система за впръскване на гориво и принудително пълнене с турбокомпресор;
– През 1985 година следват антиблокираща система (ABS) на спирачките, сензор за заледен път, индикатор за неизправни крушки на светлините, предупредителен сигнал за отворена врата, електрически механизми за настройка и отопление на външните огледала с тонирани стъкла, звуков предупредителен сигнал за включени светлини и система за централно заключване с инфрачервено дистанционно управление и синхронизирано активиране на запалването;
– През 1986 година е внедрен автоматичен размразител на задното стъкло;
– През 1987 година е представен турбодизелов двигател с междинен охладител (топлообменник въздух-въздух) и кодиран имобилайзер;
Eмблематичните версии на модела
През целия период на производство, моделът CX е предлагал изключително богата и разнообразна гама от версии с различни двигатели. Някои от тях правят особено силно впечатление и оставят трайна следа в историята както със своята индивидуалност, така и със изключителните си качества, превъзхождащи тези на преките конкуренти.
CX 2000
Това е първата от всички версии на CX – пионерът на моделната серия, който предизвиква истински фурор на щанда на Citroën на автомобилното изложение в изложбения комплекс Порт дьо Версай в Париж през месец октомври 1974 година. СХ 2000 се задвижва от четирицилиндров двигател с работен обем 1985 cм3 и максимална мощност 102 к.с. Впоследствие към гамата са добавени версиите CX 2200 (месец януари 1975 година) и CX 2400 (месец юли 1976 година), а СХ 2000 е спрян от производство през месец юли 1979 година, когато на пазара излизат CX Reflex и CX Athena с нов двулитров двигател от леки сплави и горноразположен разпределителен вал.
CX Prestige
Подобно на Traction Avant и DS преди него, CX бързо се утвърждава като престижна лимузина за официални поводи и привилегирован транспорт на значими политически фигури. Кметове на големи градове, префекти, сенатори, депутати, министри и политически дейци – всички те ценят високо неговата елегантност, комфорт и безопасност. Разбира се, министър-председателят и президентът на Френската република не остават извън този елитен кръг и скоро в Citroën решават да обърнат специално внимание на тази важна клиентела. През месец февруари 1976 година марката представя версията CX Prestige – изключително елегантния флагман на гамата, който наред с виниловия покрив и елементите от неръждаема стомана се откроява с удължено с 25 сантиметра междуосие на каросерията, довело до значително увеличено пространство на задните седалки. През септември 1978 година вътрешното пространство на върховата версия е увеличено още чрез повдигане на покрива с четири сантиметра. От самото начало в този вариант се използват най-мощните бензинови двигатели, а през месец ноември 1979 година е представена и дизеловата версия CX Limousine с подобрено оборудване CX Super.
CX Diesel и CX Turbo Diesel
През месец декември 1975 година Citroën осъществя плановете си за разработка на наистина разнообразна гама от модели на базата на CX, отбелязвайки пазарната премиера на дизеловата версия на CX 2200. От този момент нататък CX във вариантите хечбек и комби, се превръща във френския автомобил „пар екселанс” (par excellence) и открива пътя на дизеловия двигател към висшето автомобилно общество. През април 1983 година агрегатът е оборудван със система за принудително пълнене с турбокомпресор, а апотеозът на дизела е достигнат през месец март 1987 година с излизането на CX 25 TRD Turbo 2, с нов двигател с работен обем 2500 cм3, максимална мощност 120 вместо 95 к.с. и максимална скорост от около 195 км/ч!
CX Break, Family и Business
Флагманът в гамата на CX – версията с каросерия комби, излиза на пазара през месец януари 1976 година. При него полезният обем на интериора достига 2,03 м3 със сгънати задни седалки, а комфортът, поведението на пътя и спирачните характеристики не отстъпват по нищо на версията хечбек. От месец октомври 1976 година се предлага и семейна версия с две допълнителни задни седалки, при която пътническите местата на борда достигат осем. И накрая, през пролетта на 1984 година своята пазарна премиера отбелязва CX Enterprise – последната и единствена лекотоварна версия на комбито на CX. Тя е двуместна, само с две места отпред и затворени задни врати, но предлага рекордни показатели по отношение на товарната дължина и обем от съответно 2,03 метра и 2172 литра. Комби версията на СХ може да бъде поръчана с бензинов или дизелов двигател и много бързо се превръща в еталон в този сегмент от пазара. Професионалните шофьори на линейки например остават верни на тази версия до момента на прекратяването на нейното производство през лятото на 1991 година.
CX GTI, CX GTI Turbo и CX GTI Turbo 2
Бързо става ясно, че CX може да бъде достоен наследник на DS 23 IE и неговия двигател с електронно контролирана система за впръскване на горивото и очакването става факт през месец май 1977 година с пускането на пазара на версията CX GTI с бензинов двигател с работен обем 2347 cм3 и система за впръскване на гориво L-Type Jetronic. Благодарение на мощността от 128 к.с. и петстепенната предавателна кутия, максималната скорост достига 189 км/ч. Външно CX GTI се отличава не само със специалната си емблема, но и с матово черните рамки на прозорците, колелата от леки алуминиеви сплави (първоначално предлагани като допълнително оборудване), двете светлини за мъгла и предния спойлер. През месец октомври 1984 година гамата е допълнена с турбодвигател с работен обем 2500 cм3 и максимална мощност 168 к.с., с който името на версията се променя на CX GTI Turbo а максималната скорост се покачва до шеметните за онова време 220 км/ч! И накрая, през месец юли 1986 година, вариантът е преименуван на CX GTI Turbo 2, при който добавянето на междинен охладител на сгъстения въздух води не само до увеличаване на максималната скорост до 223 км/ч, но и до значително снижаване на разхода на гориво.
Състезателният CX – кралят на дюните
CX започва участието си в състезания само 14 месеца след официалната си премиера на автомобилното изложение в Париж. На 26 декември 1975 година три автомобила CX 2200 потеглят на старта на известното по онова време рали за издръжливост Абиджан-Ница – всъщност именно това е състезанието, от което в главата на тогавашния мотоциклетен състезател Тиери Сабин се ражда идеята за организиране на подобно събитие между Париж и Дакар. Преодолявайки всички трудности по трасето от 9246 километра през кал, плочи от гофрирана ламарина за измъкване от пясъчните дюни и каменисти пущинаци, трите състезателни автомобила на Citroën достигат до финала и се нареждат на четвърто, пето и шесто място в генералното класиране на категорията за автомобили с две задвижващи колела. От този момент нататък Африка и състезанията за издръжливост на дълги разстояния се превръщат в своеобразен домашен терен и любимо предизвикателство за новия модел на Citroën, чиято пословична здравина и хидропневматично окачване му позволяват да постигне редица подвизи.
Независимо дали в стандартно серийно изпълнение или като специално подготвени състезателни версии, през годините CX участва в различни издания на легендарни надпревари като „Рали дю Марок”, „Рали дез Миле Писте”, „Рали Лондон-Сидни”, „Рали Акрополис”, „Рали 5 х 5 Трансафрика” и „Рали Париж-Дакар”, отбелязвайки почетни класирания и триумфални победи в категориите срещу много по-мощни автомобили. Оказва се, че колкото по-продължителни, по-брутални и по-трудни са състезанията, толкова повече чудеса правят окачването и здравината на СХ! И именно новата трицветна официална състезателна окраска, създадена от завършилия известната школа „Камондо“ Филип Донати, донася на CX исторически успех в деветото издание на „Тур Отомобил дю Сенегал”. На старта застават общо 30 автомобила, сред които и пет екипажа с CX 2400. След четири етапа и 3000 километра в условия на задушаваща жега, финала на 1 ноември 1977 година пресичат само седем автомобила, като петте заводски CX постигат легендарна петорна победа, триумфирайки над Peugeot 504 TI и Renault 16! Впоследствие екипажи с CX печелят „Тур Отомобил дю Сенегал” и през 1978 и 1979 година.
Прочутото „Рали Париж-Дакар” също се превръща в подходяща сцена, на която CX да се превърне в истинска легенда в състезанията за издръжливост. Още в самото начало, през есента на 1979 година, в Citroën оценяват по достойнство изключителния медиен потенциал на това необикновено събитие и предоставят на неговия организатор Тиери Сабин четири високопроходими автомобила Méhari 4×4 и най-вече CX 2400 GTI, който се превръща в своеобразен флагман на ралито. Именно с този автомобил е извършено разузнаването за второто издание на „Рали Париж-Дакар” и големият Citroën използва всяка възможност да впечатли Тиери Сабин с качествата си във всички видове предизвикателни терени.
Положителните впечатления водят до същия избор на автомобил и през следващата година, но най-доброто всъщност тепърва предстои… През 1981 година заводският CX 2400 GTI завършва състезанието на шестнайсто място в генералното класиране, където изпреварва много по-мощни автомобили със задвижване 4х4, но далеч по-важно е, че моделът на Citroën триумфира като победител в категорията на автомобилите със задвижване на две колела! Едновременно с този успех, друг заводски CX 2400 GTI, направи силно впечатление в състезанието и остави ярка следа в съзнанието на почитателите на спорта благодарение и на по-широкото медийно отразяване. Става дума за състезателния автомобил на Citroën Белгия, управляван от четирикратния по онова време победител в „24-те часа на Льо Ман“ Джаки Икс с навигатор кинозвездата Клод Брасьор. След като прави страхотно шоу в челото на временното класиране по маршрута, трупа победи и печели един след друг няколко специални етапа, звездният екипаж се превръща в един от големите претенденти за победата и на етапа с финал в Гао, макар че в крайна сметка пресича финиша трети. Въпреки двете десетчасови наказания, автомобилът и неговият екип издържа напрежението и не се предава и едва поредицата от преобръщания в предпоследния етап го принуждават да се оттегли от състезанието…
Знаменателно ще си остане и събитието от 4 декември 1981 година, когато като част от организираното в Обединените арабски емирства от Al Nasr Motor Sport Club състезание за Гран при на Дубай, бе проведено ексклузивното Citroen CX Celebrity Race. В тази необикновена надпревара взеха участие шестнайсет автомобила CX 2400 GTI, а екипажите бяха подбрани сред елита на световния автомобилен спорт с имена като Ричард Атууд, Дерек Бел, Джак Брабъм, Джон Фицпатрик, Дан Гърни, Фил Хил, Дени Халм, Инес Айрланд, Стърлинг Мос, Рой Салвадори, Карол Шелби, Патрик Тамбе и Джон Уотсън. Шоуто беше ефектно, но и съвсем истинско – от втората обиколка нататък надпреварата придоби характера на контактен боен спорт, каросериите се триеха една в друга, а пилотите преминаваха по диагонал през шиканите и завоите на трасето. Десетте обиколки на състезанието се превърнаха в съвсем сериозна пистова автомобилна надпревара, а кадрите на шестнайсетте яростни CX, борещи се за победата броня в броня, обиколиха целия свят! Благодарение на този далеч изпреварил времето си вариант на „Race of Champions”, CX приключи спортната си кариера под ярките светлини на прожекторите и камерите на световните медии. След това моделът отстъпи своето място в състезателния отдел на марката на блестящата нова Visa и трофеите, които я очакваха по състезателните трасета.
Олне, родното място на CX
Производството на CX в официално пуснатия в експлоатация през 1973 година завод в Олне започва през месец юни 1974 година. По това време производственото съоръжение е най-модерният автомобилен завод в Европа, в който се извършват всички операции по производството на каросерията, боядисването, оборудването и заключителния монтаж. Използването на модерни компютри и роботи позволява висока степен на автоматизация на много от различните етапи на производството – от точковото заваряване на компонентите на каросерията до сложното управление на собственото складово стопанство и логистика на завода, в който боядисаната каросерия се транспортира до монтажната линия в зависимост от нейните специфични характеристики, като по този начин се елиминира нуждата от редица бавни и трудоемки операции. На 23 октомври 1987 години в завода с обща площ от 180 хектара, закрита площ от 410 000 м2 и до 8000 работници е произведен едномилионният CX, а производството на модела е прекратено през месец юли 1989 година. След това в каросерийния завод на Heuliez в Серизе продължава единствено производството само на комби каросерии в по-малък мащаб.
Петдесетият юбилей на CX
Два френски клуба на колекционери на CX – Agence CX и CX Club de France, обединяват своите усилия, за да организират честването на юбилея на CX в петък 13, събота 14 и неделя 15 септември в имението Монтини-льо-Ганелон в Клоа-ле-Троа-Ривиер в региона на Ор-е-Лоар. На обещаващото да се превърне в незабравимо събитие се очакват посетители и автомобилни ентусиасти от цяла Франция и Европа. В предстоящите дни на вълнение и забавления ще има множество събития, а програмата в петък ще включва и ексклузивна сесия за шофиране на пистата на изпитателния център Ла Ферте-Видам – мястото, където CX, както и толкова много други модели на Citroën, излиза за първи път на пътя. В събота събитието ще бъде отворено за посетители.
Достойният наследник C5 X
Макар и разделени от няколко десетилетия, легендарният CX намира достоен наследник в лицето на актуалния C5 X, който споделя същия смел стил в дизайна и изключителни амбиции по отношение на комфорта и технологиите. През 1974 година CX получи високо признание за своя иновативен аеродинамичен дизайн, отличаващ се с плавни линии и нисък профил на каросерията. Сега елегантният C5 X съчетава елегантността на хечбека, динамиката и практичността на комби моделите със защитата и здравината, характерни за SUV автомобилите. И двата модела поставят особен акцент върху комфорта, който е и централен елемент от марковата идентичност на Citroën. CX добива изключителна популярност със своето хидропневматично окачване, което осигурява плавно и гладко возене дори по най-неравните пътища, а днес C5 X продължава тази традиция със своето хидравлично окачване с двустепенни амортисьори, които създават толкова емблематичния за автомобилите на марката Citroën ефект на „летящото килимче“. Благодарение на високото ниво на оборудване със седалки Citroën Advanced Comfort и оптимална шумоизолация, интериорът на C5 X наподобява напълно отделен от околната среда пашкул, чиято уютна атмосфера предразполага към пътуване в пълно спокойствие. И не на последно място, в духа на СХ, в който са внедрени редица авангардни за времето си иновации като сервоуправлението „Diravi“ и ориентираното към водача арматурно табло, C5 X продължава тази линия, предлагайки модерни технологии като head-up дисплей, усъвършенствани системи за асистенция на водача и съвременни функции за свързаност, които улесняват ежедневното шофиране. Тези прилики са ярък пример за приемствеността, която Citroën следва в опазването на своите основни ценности и подхода си към автомобилното изживяване като цяло.