Архив

Заводите на VW се състезават за електрически автомобил за 20 000 евро

Очевидно е в ход състезание в рамките на Volkswagen Group, за да се определи кой завод ще има право да произвежда най-евтините електрически автомобили за около 20 000 евро от 2027 г. Според докладите има трима фаворита, нито един от тях не е в Германия.

spiegel.de (на немски)

Според съобщение на германската медия трима кандидати имат най-добри перспективи във вътрешния конкурс.00фолксваген Der Spiegel пише (без да дава повече подробности за източниците), че това са заводът на VW в Палмела, Португалия, заводът в Познан, Полша, и главният завод на Skoda в Млада Болеслав, Чехия. Според доклада заводът на VW в словашката столица Братислава има много малък шанс.

Традиционният „кръг на планиране“ във Volkswagen Group решава всяка година относно разпределението на заводите на всички марки на Групата в петгодишен хоризонт. Тъй като трите малки електрически автомобила ще бъдат пуснати на пазара след няколко години – премиерата на произведените в Испания електрически автомобили на стойност €25 000 първоначално е планирана за 2025/2026 г. – кръгът на планиране тази есен вероятно ще определи къде ще се произвеждат електрическите автомобили на стойност €20 000.

Германските заводи за електромобили на VW в Цвикау и Емден вероятно няма да имат шанс въпреки ниското им използване на капацитета: те са „изключени от самото начало поради по-високите им разходи“, казва Der Spiegel.

Ефективност на разходите или регионална пропорционалност?

Четирите електрически автомобила на стойност 25 000 евро от VW (компактен автомобил и SUV), Cupra (компактен автомобил) и Skoda (SUV) се произвеждат в испанските заводи в Марторел и Памплона. Тъй като дъщерното дружество за батерии на VW PowerCo също изгражда фабрика за батерийни клетки в Сагунт близо до Валенсия, където ще се произвеждат клетките за предстоящите малки автомобили, това също би говорило в полза на производствена площадка на Иберийския полуостров за моделите от 20 000 евро – в тази логика португалският завод би бил фаворит. VW в момента произвежда компактния SUV T-Roc с размерите на Golf там.

Въпреки това, колкото и VW да разглежда цифрите относно спестовните програми и целите за възвръщаемост, вземането на решения от групата е много по-сложно. „Регионалната пропорционалност обаче говори против предоставянето на друг важен проект на Южна Европа“, пише Der Spiegel.

От друга страна, фактът, че там вече се произвеждат два електрически модела, Enyaq и отскоро Elroq, говори в полза на основния завод на Skoda в Чехия. Elroq, който беше представен тази седмица, е особено в светлината на прожекторите. Компактният електрически SUV трябва да струва същото като съответния модел Karoq с вътрешно горене, когато се коригира оборудването и да бъде печеливш. Това говори в полза на Skoda. Фактът, че PowerCo не изгражда планираната фабрика за клетки в Пилзен за момента, което означава, че чешките заводи на VW все още са зависими от външни доставчици, може да говори против Млада Болеслав. Закупуването на батерии от производители на чисти клетки обаче също може да има предимства: колко бързо и на каква цена може да се стартира производството в нова фабрика е основна променлива – просто погледнете Northvolt в Швеция.

Според доклада третият кандидат е заводът на VW Commercial Vehicles в Познан, където в момента се произвеждат VW Caddy и по-големият Crafter. Компанията винаги се е фокусирала върху ефективното производство на лекотоварни автомобили. Освен това VWCV вече е произвеждал каросерии за други марки на Групата в миналото, дори за Porsche – например за Panamera каросерията от първото поколение първоначално идват от Хановер. Проблемът с батериите в Познан вероятно ще бъде подобен на завода на Skoda – компанията ще трябва да разчита на външни доставчици. Все пак има множество клетъчни фабрики от азиатски производители в Полша и Унгария.

Der Spiegel също твърди, че е научил още една подробност за предстоящите електрически автомобили на стойност 20 000 евро. Компанията обмисля „премахване на информационно-развлекателния екран, който е задължителен в съвременните автомобили, подобно на вече прекратения e-Up, неформалният предшественик на автомобила от 20 000 евро.“

Премахването на целия екран (докато конкуренцията вероятно все още предлага такава функция) би било голяма стъпка. В някои евтини модели вече е стандарт собственият смартфон на водача да поеме централните задачи, като стрийминг на музика или навигация. Въпреки това, дисплей обикновено все още е вграден в автомобила, който функционира като дисплей/тъчскрийн за Apple CarPlay или Android Auto.