Daimler Truck изпраща eActros 600 в серийно производство
Mercedes-Benz eActros 600 е третата серия акумулаторно-електрически камиони, които влизат в серийно производство във Вьорт. Това е най-важното за групата.
Daimler Truck се надява да направи първите доставки до клиентите преди края на годината. electrive трябваше да надникне в производственото съоръжение в началото на серийното производство.
Източник – electrive
Първият eActros 600, произведен от Daimler Truck в завода във Wörth със статут на серия, е боядисан в бяло, носи номерната табела GER ZE 404 и носи името Job #1. Електрическият 40-тонен камион е главният герой на церемонията по откриването, състояла се в неотдавна във Вьорт. Серийното производство на eActros 300/400 за дистрибуторски транспорт започна на същото място през 2021 г. Подобният eEconic за общинска употреба последва през 2022 г.
Германският производител на камиони обаче се намеси в линейното си производство само в по-голям мащаб за производството на новия камион за дълги разстояния с електрическо задвижване. Това е така, защото eActros 600 е изграден гъвкаво на поточна линия с двигатели с вътрешно горене, което го прави първият електрически камион от Wörth, който е напълно сглобен в едно производствено хале.
Двете по-малки електрически серии до 27 тона бяха и ще продължат да бъдат преместени в друго хале за монтаж на електрически компоненти. По този начин усилията, положени в 600, свидетелстват за пазарния потенциал, който ръководството на Групата вижда в своя нов електрически флагман.
Накратко за самия eActros 600: Превозното средство отбеляза световната си премиера през октомври 2023 г. и дължи името си на батерията си с капацитет над 600 киловатчаса. Електрическото превозно средство XXL разполага и с нова електрическа задвижваща ос, разработена вътрешно с 400 кВт непрекъсната и до 600 кВт пикова мощност и така наречената предна кутия, която обединява контролни блокове, високоволтови компоненти и електрически въздушен компресор в бивш двигателен отсек. Обхватът на електрическия маяк на надеждата е 500 километра. eActros 600 може да се зарежда чрез CCS с до 400 кВт, а електрическият камион също ще може да зарежда мегаватове, веднага след като стандартът MCS бъде финализиран.
Първоначалните доставки са планирани за тази година
В допълнение към Wörth, заводите на Daimler Truck в Манхайм, Касел и Гагенау също играят важна роля в производството на eActros 600. Както беше съобщено, те допринасят за компоненти като електрическа ос, трансмисионни части и гореспоменатата предна кутия. Първите серийно произведени автомобили първоначално ще бъдат изпратени до клонове и дилъри като демонстрационни автомобили. Въпреки това, първите клиентски единици също ще бъдат произведени и регистрирани през 2024 г.
Във Wörth тежките електрически модели виждат бял свят на линия 2. Линия 1 е запазена за по-леки модели, докато линия 3 е запазена за тежки двигатели с вътрешно горене. В центъра, горивните и електрическите модели споделят линия 2. Един от производствените мениджъри ни казва, че конструкцията им е сходна в много отношения по време на обиколката.
Рамка служи като гръбнак за осите; докато двигателите с вътрешно горене след това получават своята скоростна кутия, резервоари и изпускателни устройства, електрическите модели получават своята е-ос, инвертор и батерии в началото. Оранжевите кабели, простиращи се през шасито, са доказателство за високо напрежение. Всички служители, работещи на линия 2, са обстойно обучени да работят с тези компоненти.
Електрическият камион получава батериите си в края на линията
Докато си проправяме път през производственото хале, непрекъснато се натъкваме на малки самоходни транспортни кутии, които пренасят части от А до Б. Те преминават покрай групата журналисти, управлявана от сензори. Но очите ни се връщат към линия 2: две или три станции по маршрута са особено поразителни. При „годежа“ модулът на двигателя с вътрешно горене или предната кутия плува, в зависимост от двигателя, докато при „сватбата“ кабината идва отгоре. За монтьорите не трябва да „има разлика дали инсталират електрическа ос или дизелов двигател“. Първоначално обаче е предизвикателство да се синхронизира инсталирането на електрическите компоненти с натоварения график на бавно, но непрекъснато движещата се линия.
Интересното е, че eActros 600 получава само трите 207 kW батерии в края на линията. Вмъкват се отстрани. След това всички модули се търкалят върху тестовия стенд за окончателно приемане, независимо от задвижването.
Но нека се придържаме към батерията. За 600 идва от CATL и е готов за монтаж. Новият електрически междуградски автобус от Daimler Buses също ще използва същата батерия от края на 2025 г., което е в съответствие със стратегията на групата за общи части. Daimler Truck може да извика готовите LFP акумулаторни системи от склад на CATL в Германия. Подходът се различава значително от предишните обществени поръчки. Това е така, защото батериите за eActros 300/400 и eEconic се сглобяват в собствения завод за компоненти на компанията в Манхайм – с помощта на CATL клетки.
По принцип Daimler Truck премина към клетъчна технология с литиево-железен фосфат за своя електрически тежък автомобил за първи път. Според Карин Родстрьом, главен изпълнителен директор на Daimler Truck, това се дължи на дългия експлоатационен живот и повече използваема енергия. Очаква се превозното средство да измине 1,2 милиона километра за десет години експлоатация.
Интегрирането на електрически камиони е „страхотен учебен експеримент“
Според ръководителя на обекта Андреас Баххофер, пускането на електрическия 40-тонен камион ще става постепенно. Последните корекции на линията ще бъдат направени през Коледа, така че служителите да могат да поддържат скоростта на линията още по-добре с електрическите камиони XXL между двигателите с вътрешно горене. Баххофер вижда гъвкавостта като основно предимство, което позволява производството да бъде постоянно адаптирано към търсенето. Много уроци, научени от производството на eActros 300/400, са включени. Баххофер нарича целия проект за интегриране на електрически камиони „страхотен учебен експеримент“. Отговорните лица не искат да правят никакви прогнози за това как може да се развие миксът от задвижвания по линия 2.
Майкъл Улф, технически ръководител на проекта за eActros 600, е един от „бащите“ на новия модел и на този ден пуска електрически задвижвания 40-тонен камион в собствен производствен живот. В неговите очи 500-километровият обхват не е краят на линията. „Батерията продължава да се развива. Не можем да постигнем много повече напредък по отношение на теглото, там сме почти на границата, но по отношение на плътността на мощността. Аз лично вярвам, че 800 до 900 километра с едно зареждане на батерията са възможни в бъдеще.“ В крайна сметка всичко опира до правилния баланс – между пробег и полезен товар (който се измерва с теглото на автомобила), наред с други неща. С обхват от 500 км („изчислен доста консервативно“), 600 има обща допустима маса от 44 тона и полезен товар от около 22 тона. Очевидно това е убедителна комбинация: производителят е регистрирал 2000 твърди поръчки досега и четирицифрен брой декларации за намерение за покупка.
Транспортът на дълги разстояния предлага голям ефект върху CO2
Карин Родстрьом, наскоро повишена в ръководител на Daimler Truck, описва eActros 600 като „еталон за индустрията“. Конкуренцията все още изостава малко, било то под формата на съществуващи модели, които съществуват, но поради по-малкия си обхват са предназначени за разпределителен трафик. Някои обявиха модели за дълги разстояния, но те не са готови за производство, какъвто е случаят с Volvo Trucks. „Стартът на серийното производство на нашия eActros 600 е още едно доказателство за нашата амбиция да променим индустрията“, обяснява Родстрьом. eActros 600 е насочен към сегмента за превози на дълги разстояния в Европа, който е отговорен за две трети от емисиите на CO2 при тежкотоварни превози. „Следователно нашият акумулаторно-електрически камион за дълги разстояния ще направи истинска разлика.“
Пред редица поканени гости, включително представители на политиката и бизнеса, Родстрьом също даде да се разбере, че един добър продукт и приблизителният паритет на разходите между електрически камиони и дизелови камиони сами по себе си не са достатъчни, за да убедят клиентите. „Инфраструктурата за зареждане заплашва да се превърне в пречка.“ Според изпълнителния директор около 35 000 станции за бързо зареждане са необходими за превоз на камиони на дълги разстояния в Европа до 2030 г., за да могат производителите да изпълнят спецификациите на ЕС. Това би означавало, че всяка седмица ще трябва да се изграждат 400 зарядни станции – което не се случва. Според Родстрьом тя е била в Брюксел, за да привлече вниманието към факта, че новите стандарти на ЕС за CO2 за търговски превозни средства и Европейският регламент за инфраструктурата за алтернативни горива, по-известен като AFIR, „не вървят заедно“. Според AFIR до 2030 г. ще са необходими само 17 000 точки за бързо зареждане. „Двете трябва поне да се свързват логично“, казва Родстрьом. След време пазарът ще трябва да поеме надмощие. С други думи, необходими са бизнес модели, които правят инсталирането на зарядни устройства привлекателно за частния сектор.
Междувременно Михаел Брехт, председател на Общия работнически съвет на Daimler Truck, подчертава, че eActros 600 е много важен продукт, защото хиляди работни места ще зависят от него в бъдеще. Само заводът във Вьорт има около 10 000 служители – което го прави вторият по големина работодател в германската провинция Рейнланд-Пфалц. Базираната в Wörth компания иска да поведе пътя с непрекъснатото използване на eActros 600. Целта е да електрифицира напълно транспорта за доставки до края на 2026 г. В този контекст Daimler Truck отвори парк за зареждане близо до входа на фабриката в Gate 2 само преди дни. Инициативата е част от визията на Групата да направи производството неутрално по отношение на CO2.