Renault Trucks анонсира електрически камион с пробег от 600 км
Renault Trucks официално обяви нова версия на E-Tech T с пробег до 600 километра за 2026 г. Дъщерната компания Volvo Trucks иска да представи електрически камион за дълги разстояния с подобен пробег още през 2025 г. Въпреки това, свързаните марки запазват мълчание относно техническите данни.
Източник – electrive, по renault-trucks.com
След Volvo Trucks, Renault Trucks сега също прави своите амбиции за конкретни електрически превози на дълги разстояния. През втората половина на 2025 г. френската компания иска да отвори книгите за поръчки за електрически камион за дълги разстояния с пробег от 600 километра. С други думи, малко по-късно от Volvo Trucks. шведите ще бъдат първи при пускането на пазара.
Съобщението не е изненада: electrive вече беше чул през юли на среща с Renault Trucks (както Volvo Trucks, така и Renault Trucks принадлежат към Volvo Group), че е в процес на подготовка електрически камион с пробег от 600 километра. По този начин камионът за дълги разстояния най-вероятно ще бъде пуснат на пазара с подобен технологичен пакет под знамената на двете сестри на Group. Както е в момента, първо ще се предлага от Volvo през втората половина на 2025 г. и след това от Renault Trucks през 2026 г. Новата версия за дълги разстояния ще се произвежда във френския завод в Бург-ен-Брес.
Renault Trucks остава доста общ в настоящото си съобщение. Говори се за „разширение на неговия модел Renault Trucks E-Tech T“, предназначено да допълни съществуващите решения, а не да ги замени. Според производителя увеличеният пробег е възможен благодарение на нова електронна ос, в която всички елементи на задвижването, включително електрическите двигатели и трансмисията, са интегрирани в задната част на автомобила. „Това освобождава „пространство между страничните елементи за поставяне на допълнителни батерии. Renault Trucks E-Tech T, оборудван с е-ос, може да измине 600 км с едно зареждане“, продължава той. Текущата версия на E-Tech T има капацитет на батерията от 540 кВтч в максималната си конфигурация.
В допълнение към цифрата от 600 километра, която изрично се отнася до пробега с едно зареждане (MAN, например, също обича да цитира „дневен пробег“ от 800 километра за eTruck, но включва пауза за зареждане), от Renault остават много неясни. Въпреки това знаем от дъщерната компания Volvo, че в допълнение към e-axle, „по-ефективните батерии, допълнително подобрената система за управление на батерията и цялостната ефективност на задвижването“ също трябва да допринесат за общия резултат.
По време на посещение в Renault Trucks в Лион през лятото научихме също, че новият камион за дълги разстояния вероятно ще бъде оборудван с осем батерийни пакета (вместо сегашните максимум шест) и по този начин ще има енергийно съдържание от около 800 кВтч.
„Появата на този електрически камион ще даде тласък на прехода към електрическа мобилност“, обясни Еманюел Дюпъри, старши вицепрезидент по електромобилност в Renault Trucks. „Ние вярваме, че пробегът от 600 км с едно зареждане, съчетан с развитието на мрежи за обществена инфраструктура за зареждане до 2026 г. – по-специално чрез съвместното ни предприятие Milence – ще ни позволи да постигнем оперативния паритет [с дизеловата технология], който нашите клиенти имат.”
Renault Trucks обаче държи да подчертае, че клиентите ще продължат да намират широко портфолио от гами, конфигурации и оборудване. „Не искаме да участваме в надпревара за автономност с едно зареждане“, подчерта Дюпъри. „Извънгабаритните батерии наказват полезния товар, повишават общите оперативни разходи и увеличават отпечатъка върху околната среда. Що се отнася до бензина, електрическият камион е по-скъп от автомобила с вътрешно горене. Трябва да преосмислим нисковъглеродната логистика, с други думи, да преразгледаме транспортните модели, за да оптимизираме използването на транспортни средства и следователно да намалим цената на километър.”
По този начин френската компания иска да предостави на клиентите изчерпателни съвети за адаптиране на размера на батериите към техните действителни изисквания. Компанията посочва, че настоящият сериен модел от типа E-Tech T вече постига дневен пробег от над 700 километра. Разбира се, това включва и пауза за зареждане.
А конкуренцията? Daimler Truck поведе пътя с електрическия камион за дълги разстояния eActros 600, който влезе в производство наскоро. Дъщерното дружество на Traton MAN, Iveco и DAF също искат да търсят клиенти в този сектор в бъдеще с техните модели eTruck S-eWay и XF.
Volvo Trucks и Renault Trucks са малко по-късно, но продължават напред с обещанието си за пробег: докато Mercedes-Benz eActros 600, Iveco S-eWay и DAF XF трябва да имат пробег около 500 километра, а MAN eTruck около 400 километра наведнъж, шведите и французите предвиждат до 600 километра.
Остава да видим дали това е консервативно или оптимистично изчисление.