Архив

Stellantis ще се присъедини отново към ACEA

След напускането на главния изпълнителен директор Карлос Таварес автомобилният производител Stellantis иска да се присъедини отново към Европейската асоциация на производителите ACEA. Под ръководството на Таварес Stellantis напусна асоциацията през 2022 г.

acea.auto, automobilwoche.de (на немски)

В изявление ACEA приветства подновеното заявление на Stellantis за присъединяване къмстельн асоциацията. „Като се има предвид безпрецедентната криза на конкурентоспособността в Европа и колективната необходимост да се овладеят предизвикателствата на зелената трансформация, по-важно от всякога е да бъдем обединени“, каза изпълнителният директор на Renault Лука де Мео, който в момента заема и председателския пост на ACEA. „Членовете на ACEA може да са конкуренти на пазара, но всички споделят една и съща цел: конкурентен и устойчив преход към мобилност с нулеви емисии в Европа, която може да устои на позициите си в световен мащаб. Ще продължим да работим върху това с пълен стремеж и ангажираност.”

През септември Таварес публично повтори критиките си към асоциацията. От една страна, той критикува предложението на ACEA за отлагане на целите за CO2 за 2025 г. с две години в краткосрочен план. В по-дългосрочен план Таварес обвини ACEA, че се застъпва за масово смекчаване на постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене през 2035 г. без необходимост.

Малко след като през 2022 г. беше решено, че само нови автомобили с CO2 емисии от нула грама на километър ще могат да бъдат регистрирани в ЕС от 2035 г., Stellantis напусна ACEA под ръководството на Таварес. Той видя политическото решение като доказателство, че лобирането на асоциацията срещу подобна мярка се е провалило. Тогава Stellantis би могъл да си спести и значителните членски такси.

Искането на временното ръководство на Stellantis вероятно се дължи на предстояща промяна в стратегията. Твърди се също, че позицията на Таварес относно целите за CO2 е една от причините за преждевременното му напускане. Твърди се, че Съветът на директорите, ръководен от Джон Елкан, е настоял Stellantis също да се застъпи за смекчаване на регулациите на ниво ЕС – което Таварес отхвърлил толкова яростно, че станал все по-изолиран в рамките на мениджърския екип. За да избегне плащането на глоби на ЕС, Таварес дори искал да намали производството на двигатели с вътрешно горене, ако Stellantis не успее да продаде достатъчно електрически автомобили.

Търсенето на наследник на Карлос Таварес все още продължава в Stellantis. Малко вероятно е позицията да бъде заета от някой, който е толкова догматичен относно целите за CO2 като Таварес.