BYD планира да започне производство в Европа в края на 2025 г.
Китайският производител на автомобили BYD ще започне производство в Европа през следващата година в сегмента на компактните автомобили. Според шефа за Европа на BYD Стела Ли, първите два модела от Унгария са стари познати.
capital.de
Стела Ли каза в интервю за германското бизнес списание Capital: „Ще започнем набиране на мощност в края на 2025 г. Първите две коли, които ще произведем, ще бъдат Dolphin и Atto 3.“ Третият автомобил, който ще се произвежда в Европа, ще бъде Atto 2. Първоначално BYD планираше да пусне европейска версия на малкия автомобил Seagull. Това обаче ще дойде едва като четвърти модел.
BYD Dolphin е компактен автомобил с размерите на VW ID.3. В Германия Dolphin с 60 кВтч батерия (427 км според WLTP) се предлага от 32 900 евро; обещаната базова версия с 45 кВтч за 30 990 евро вероятно в момента не е налична за поръчка. SUV моделът Atto 3 започва от 37 990 евро с 60 кВтч LFP батерия (420 км според WLTP). От изявленията на Ли обаче не става ясно дали моделите, произведени в Европа, са 1:1 познатите модели или евентуално доразвити версии. По отношение на производителността на зареждане, например, двата модела все още не са в крак с конкуренцията.
BYD вече обяви изграждането на фабрика за електрически автомобили в Унгария в края на 2023 г. През февруари 2024 г. тогава беше обявено, че заводът ще отвори врати след три години. С началото на производството, планирано в края на 2025 г., BYD значително ще подбие тази цел. Това обаче вероятно ще бъде постигнато само с промяна на плана за преместване на двата добре познати компактни модела първо в Европа. Планираният малък електрически автомобил, от друга страна, ще бъде избутан.
Capital заключава, че VW вероятно ще започне с ID.2 през 2026 г. без контраоферта от Китай. Това може да е вярно за BYD, но конкуренцията в сегмента от 25 000 евро непрекъснато нараства – както показаха Fiat Grande Panda и Hyundai Inster през последните дни.
Също така не е ясно на каква цена BYD ще може да продава автомобилите, произведени в Европа. Ясно е, че пазарният лидер в Китай иска значително да разшири пазарния си дял на континента с европейско производство. Въпреки че заводът ще се развива бавно, той ще играе ключова роля в плановете на китайската компания за Европа.
Според Стела Ли по-късно там могат да бъдат построени паралелно до дванадесет модела. Тогава BYD иска да обслужва европейския пазар само с превозни средства, произведени в Европа – и напълно да спре вноса от Китай. Други азиатски производители като Hyundai, Kia и Toyota, които управляват заводи в Европа, следват смесена стратегия с местно производство и вносни модели.
След слаб старт в Европа, който очевидно не успя да постигне вътрешните си цели, BYD се раздели с партньора си за внос Hedin в Германия и сега разширява продажбите самостоятелно – целта на Li е 120 места в Германия до края на следващата година. Със Sealion 7, BYD добави мощен и бързо зареждащ се електрически SUV към своята моделна гама (ето нашия доклад за шофиране), но BYD също ще се фокусира повече върху plug-in хибридите в Европа в бъдеще, както Ли обяви. Това ще предложи на клиентите въведение в електрифицираното шофиране. „След като свикнат със зареждането и предимствата на електрическото шофиране, можем да ги спечелим по-лесно“, казва Ли. Въпреки това не са обявени конкретни модели освен Seal U DM-i, единственият PHEV в Европа до момента.