Архив

Създаване на третия по големина производител на автомобили в света по продажби

Комбинираната група, заедно с Mitsubishi, ще се нареди зад Toyota и германския Volkswagen по годишни продажби на автомобили с повече от 8 милиона единици.

ft.com/content

Honda и Nissan разкриват план за сливане на стойност 58 млрд. долара до 2026 г. Mitsubishi

Отляво Макото Учида - Nissan, Тошихиро Мибе - Honda и Такао Кате -  Mitsubishi разкриват планове за сливане в Токио в понеделник – 23 декември

Отляво Макото Учида – Nissan, Тошихиро Мибе – Honda и Такао Кате – Mitsubishi разкриват планове за сливане в Токио в понеделник – 23 декември

Motors може да се присъедини към холдинговата компания, за да създаде третия по големина производител на автомобили в света

Honda и Nissan подписаха меморандум за разбирателство за започване на преговори, които биха могли да доведат до най-голямото вътрешно сливане в историята на японската автомобилна индустрия и създаване на третия по големина производител на автомобили в света по продажби.

Японските групи заявиха на пресконференция в Токио в понеделник, че имат за цел да постигнат окончателно споразумение за сливане до юни и да го завършат през 2026 г.

Консолидацията може да включва и Mitsubishi Motors, японският производител на автомобили, който е в съюз с Nissan от 2016 г. Mitsubishi е подписала отделен меморандум за разбирателство и има за цел да реши следващия месец дали да се присъедини към преговорите.

Дискусиите между втория и третия по големина производители на автомобили в Япония са стъпка към това, което много анализатори и инвеститори смятат за отдавна закъсняла консолидация в японската автомобилна индустрия, тъй като тя е изправена пред възхода на китайските конкуренти.

Главният изпълнителен директор на Honda Тошихиро Мибе каза, че разговорите са водени от необходимостта да се поддържа глобалната конкурентоспособност в лицето на „драстично променяща се бизнес среда“.

Макото Учида, главен изпълнителен директор на Nissan, добави, че те са необходими, „тъй като новите играчи навлизат на нашите пазари и икономиката от мащаба е все по-важна“.

Очертаният план предвижда двете компании да бъдат включени в холдингова компания, която ще бъде листвана на японската борса през 2026 г. При текущата им пазарна капитализация комбинацията ще струва 54 милиарда долара или 58 милиарда долара, ако Mitsubishi бъде включена.

Групата ще бъде водена от Honda, която е около четири пъти по-голяма от Nissan по пазарна капитализация. Дори новослятата компания да получи значителна преоценка от инвеститорите, тя все пак ще бъде по-малко от местния конкурент Toyota, чиято стойност в момента е 287 милиарда долара.

Въпреки значителната разлика в размера и нарастващите проблеми на Nissan като бизнес, Мибе отхвърли предположението, че преговорите за сливане представляват спасяване на Nissan. „Това е грешно. Искаме да изложим ползите, които ще можем да получим [от интеграцията]. Не става въпрос за спасяване на Nissan“, каза той.

Honda също обяви, че ще изкупи обратно 1,1 трилиона йени (7 милиарда долара) от своите акции през следващата година.

Сейджи Сугиура, анализатор в Tokai Tokyo Intelligence Laboratory, каза, че е положително, че Honda е поела инициативата, но смята, че завършването на сделка до август 2026 г. ще бъде трудно, тъй като Mibe ще се изправи пред вътрешен бунт и компаниите ще се нуждаят от одобрението на външни страни като Рено.

„Мисля, че [Honda] ще бъде изненадан колко в лоша форма е Nissan“, каза той.

Двете компании ще трябва да направят големи спестявания на разходи от затваряне на фабрики и съкращаване на работни места, за да постигнат цел от 3 трилиона йени оперативна печалба, спрямо прогнозите за малко над 1,5 милиарда йени тази година.

Те ще споделят платформи за превозни средства и ще произвеждат превозни средства взаимно в своите фабрики, докато обединяват ресурси, за да инвестират в електрификация, софтуер и автономно шофиране.

Honda и Nissan са обсъдили плановете си с представители на Министерството на икономиката, търговията и промишлеността на Япония, според правителствени служители. Министерството повдигна идеята за сливане на Honda-Nissan в края на 2019 г.

Представители на министерството казаха, че са агностик по отношение на това кои компании предпочитат като оцелели, но отбелязаха, че по-широката мисия на правителството включва защитата на индустриалната база на Япония, което означава, че то широко подкрепя сделка, която изглежда запазва това.

Комбинираната група, заедно с Mitsubishi, ще се нареди зад Toyota и германския Volkswagen по годишни продажби на автомобили с повече от 8 милиона единици.

Заплахата от потенциален подход на тайванската Foxconn, най-големият договорен производител за iPhone на Apple, е един от факторите, които подтикнаха Honda и Nissan към сливане, според двама души, запознати с въпроса. Учида каза в понеделник, че не е получил официален подход.

Отделът за електрически превозни средства на Foxconn се ръководи от Джун Секи, който преди беше на позиция номер три в Nissan. Той беше посетил Япония през последните месеци, за да се срещне с представители на министерството на търговията, но компанията е отказала интереса си, според двама души, запознати с въпроса.

Какви са неравностите по пътя към сливането на Honda-Nissan?

Сделката между Honda и Nissan ще бъде най-новата стъпка в консолидацията на сектора и ще бъде с подобен размер, както при създаването на Stellantis от сливането на френската PSA и Fiat Chrysler през 2021 г.

Преговорите между компаниите се развиха по-бързо към пълно сливане, отколкото се очакваше, когато двамата подписаха споразумения за сътрудничество в областта на електрическите автомобили и софтуера през март и август тази година.

Карлос Гон, бивш главен изпълнителен директор на Nissan, каза на пресконференция в понеделник, че плановете за сливане „нямат смисъл“ поради „твърде много дублиране и липса на взаимно допълване“ между двете компании.

Мибе предупреди, че успехът на преговорите за сливане зависи от успешното изпълнение на собствения обрат на Nissan.

„Това е трансформация, която се случва само веднъж на век“, каза той. „Трябва да имаме правилната артилерия, за да сме конкурентоспособни на бойното поле през 2030 г.“