Архив

Tesla предупреждава правителството на САЩ за автомобилните мита

Президентът на САЩ Доналд Тръмп и неговият „първи приятел“ Илон Мъск изглежда са на една и съща страница. Близките отношения между двамата стигат дотам, че наскоро Тръмп организира шоу за продажба на Tesla пред Белия дом. Но сега стана ясно, че Tesla се е оплакала на правителството на САЩ относно планираните мита върху вноса на автомобили в САЩ.

Писаха на 14.03.2025  reuters.com, ustr.gov (писмо като PDF)

Добре известно е, че Доналд Тръмп планира да наложи мита от около 25% върху вноса на автомобили от април. Първоначално остана неясно дали Тръмп планира общи мита върху tesla-store-center-2025-02-min-1400x933целия внос на автомобили или иска да наложи мита на определени страни или региони по света.

Но сега стана ясно, че Tesla, от всички компании, която има тесни връзки с правителството на САЩ чрез своя главен изпълнителен директор и основен акционер Илон Мъск, сега говори против планираните мита. Tesla е по-малко загрижена за митата върху вноса на автомобили, тъй като Tesla продава само местно произведени превозни средства в САЩ.

Tesla е по-загрижена за собствения си износ, защото ако САЩ наложат мита, много от засегнатите страни вероятно ще въведат насрещни мита. С други думи, износът на автомобили от САЩ за други страни ще стане по-скъп.

Ето защо Tesla изпрати писмо до офиса на търговския представител на САЩ преди време – както направиха стотици други компании през последните седмици. В писмото се казва: „Докато Tesla признава и подкрепя значението на справедливата търговия, оценката, предприета от USTR за потенциални действия за коригиране на нелоялната търговия, трябва също да вземе предвид износа от Съединените щати. Износителите от САЩ по своята същност са изложени на непропорционални въздействия, когато други държави реагират на търговските действия на САЩ“.

Писмото продължава: „Например, минали търговски действия от страна на Съединените щати доведоха до незабавни реакции от страна на целевите страни, включително повишени мита върху електромобилите, внасяни в тези страни. Миналите специални тарифни действия на САЩ по този начин увеличиха разходите за Tesla за превозни средства, произведени в Съединените щати, и увеличиха разходите за същите тези превозни средства, когато се изнасят от Съединените щати, което доведе до по-малко конкурентен международен пазар за производителите в САЩ. USTR трябва да проучи начини за избягване на тези капани в бъдещи действия.

В писмото Tesla посочва, че докато в САЩ се наблюдава растеж поради минали инициативи, „някои вериги за доставки остават в зараждане“. Официално Tesla заявява, че „някои части и компоненти са трудни или невъзможни за доставка в Съединените щати“. Това вероятно се отнася предимно за батерии и техните предварителни продукти, но също и за полупроводници, които се произвеждат главно в Азия. Ето защо Tesla предлага поетапен подход, който да позволи на компаниите да се „подготвят по съответния начин и да гарантират, че са взети подходящи мерки за веригата за доставки и съответствие“.

Tesla не е единственият производител на автомобили, който се е свързал с търговския представител на САЩ. Както пише Reuters, алиансът Autos Drive America, който представлява големи чуждестранни производители на автомобили като Toyota, Volkswagen, BMW, Honda и Hyundai, също предупреди за негативните последици от американските мита в собственото си писмо. В този случай компаниите се опасяват, че широкообхватните мита и насрещните мита ще нарушат производството в заводите за сглобяване в САЩ и биха могли да застрашат работните места в САЩ.

„Автомобилните производители не могат да пренасочат веригите си за доставки за една нощ и увеличенията на разходите неизбежно ще доведат до някаква комбинация от по-високи потребителски цени, по-малко модели, предлагани на потребителите и затваряне на производствените линии в САЩ, което води до потенциална загуба на работни места по веригата за доставки“, пише организацията.

 

)