Архив

Най-новите електромобили на Ford слизат от производствената линия в Румъния

Стартовият сигнал в Румъния е даден. Новите Puma Gen-E, E-Transit Courier и E-Tourneo Courier вече излизат от производствената линия във фабриката на Ford Otosan в Крайова. Това са първите електрически превозни средства, които се произвеждат в Румъния и се изнасят в други европейски страни и Турция. electrive беше там за началния ход.

electrive.com

В Крайова на конвейра виси ту Puma, ту Transit, ту Tourneo. И понякога те получават двигател с вътрешно горене, понякога батерия. Електрическите версии са със затворена предна 1 фордчаст, тези с вътрешно горене са с класическа радиаторна решетка. Иначе колите са същите; електрически автомобили и автомобили с вътрешно горене се произвеждат заедно на една и съща линия във фабриката на Ford Otosan. Процесът на сглобяване е много гъвкав и се изграждат само компонентите, които са поръчани.

Производителят вече отвори книгите с поръчки преди време. Независимо от това, Ford държи нисък профил на броя на предварителните поръчки. Вместо това те многократно подчертават, че Ford Puma има особено силна фенбаза в Обединеното кралство – това е дори най-продаваната малка кола на Ford в Европа. Поне като двигател с вътрешно горене. Дали Puma Gen-E, със своята 43-кВтч батерия и пробег от 376 километра, също ще бъде бестселър, остава да видим.

„Бих се изненадал, ако кажем, че ще продаваме равни количества електромобили на превозни средства с ICE, като се има предвид това, което сме виждали в индустрията и на пазара“, казва Джон Дейвис, глобален директор, Програми за електрически превозни средства и автобуси. Въпреки това той добавя: „Знаем, че нашите клиенти се интересуват от по-достъпни решения и мисля, че сега имаме нещо, от което могат да избират, ако се интересуват от електромобили.“

На Puma Gen-E едва ли ще му е лесно в Европа, въпреки че е най-продаваният модел на Ford в Европа. Това е така, защото вариантите без „E“ са значително по-евтини. И електрически автомобили от други производители също се конкурират с новата електрическа кола. VW ID.3 с 52 кВтч нетно или 388 километра според WLTP се предлага за под 30 000 евро, а Kia EV3 започва от подобна скъпа цена от 35 990 евро – но с 58 кВтч и 436 километра, той предлага повече. Opel Frontera Electric, от друга страна, който има батерия с подобен размер с 44 кВтч, е значително по-евтин с 28 990 евро.

2 ford-puma-gen-e-e-transit-courier-e-tourneo-courier-craiova-2025-1Но Ford е уверен. Да, гамата е „чувствителен елемент за потребителите“, казва Дейвис. Но те не просто купуват батерия, „те карат превозно средство, което има много свързаност, достъпност, полезност и гъвкавост“. Ето защо вариантите с ICE на Puma са успешни и това ще помогне да се намери правилният потребител и за версията BEV.

„И ако трябва да бъда честен, повечето хора не се нуждаят от толкова голям обхват“, добавя Дейвис. „Знам, че всички ние имаме елемент на безпокойство за обхвата. Виждаме това и при нашите търговски клиенти и това е и причината, поради която се опитваме да доставим това, което смятаме, че е най-доброто за нашите клиенти.“ По-голямата батерия обаче би означавала по-висока цена.

Ford също така вярва, че двата му нови електрически панелни ванове се насочват към успешно бъдеще. Ван версията, Transit Courier, се продава особено добре в Турция с двигател с вътрешно горене. Това може би е и защото се произвежда от Ford Otosan, съвместно предприятие между Ford и турската група Koç. Според Дейвис електрическата версия може да се продава добре в други южни страни – но той не казва точно къде може да бъде фокусът, добавяйки, че скандинавските страни, където вече се продават много електрически превозни средства, разбира се също са интересни за E-Transit и E-Tourneo Courier. Но и в този случай той не става по-конкретен. „Ние не дискриминираме, като предлагаме само в определени страни, ще бъде широко достъпно“, подчертава Дейвис.

До 50 000 електромобила ще дойдат от Румъния през 2025 г.

Дейвис използва възможността още веднъж да призове за финансиране на електрическата мобилност. „Днес беше шанс да поговорим за част от помощта, от която смятам, че индустрията се нуждае, и не мисля, че Ford Motor Company е уникална в това начинание. Нуждаем се от правителствата на ЕС и местните държави да помогнат в подкрепа на индустрията с, според мен, стимули от страна на търсенето и също така осигуряване на достъп до зареждане по достъпен начин.“

Поради това все още не е ясно колко електрически коли ще слязат от производствената линия в Крайова през следващите месеци. Максимумът обаче ще бъде 50 000 – ако съберете и трите модела. Въпреки че фабриката има производствен капацитет от 300 000 автомобила и Puma Gen-E, E-Transit Courier и E-Transit Courier се произвеждат на същата производствена линия като вариантите с двигател с вътрешно горене, Ford Otosan може да сглоби максимум 50 000 батерии в малкия румънски град за момента. А без батерия няма електрическо превозно средство. Разбира се, сглобяването на батерии може да се увеличи в дългосрочен план, обяснява производственият мениджър Дан Гирисан пред пресата по време на обиколка на автомобилния завод. Но за тази година цифрата ще бъде 50 000 електрически превозни средства поради проблеми с персонала. Но техническият капацитет само за сглобяване на батерии всъщност е 150 000 броя.

Данните и за трите автомобила вече са съобщени. Трите нови електрически превозни средства споделят платформа, поради което могат да бъдат изградени на една производствена линия. Въпреки това, ето кратко напомняне за най-важните данни: И трите автомобила са оборудвани с 43-кВтч батерия. Според WLTP това трябва да е достатъчно, за да може Puma да измине между 347 и максимум 376 километра. За разлика от това, версията за лек автомобил на Ford E-Tourneo Courier може да измине между 266 и 288 километра с едно зареждане със същата батерия. Електрическият панелен ван E-Transit има пробег до 293 километра.

По отношение на цената трите също не са много далеч един от друг. E-Transit се предлага в Германия от 35 400 евро, E-Tourneo започва от 36 000 евро, а Ford Puma Gen-E от 36 900 евро.

Батерията се сглобява в Крайова. За тази цел производителят интегрира производствена линия от 4200 квадратни метра в автомобилната фабрика миналия октомври. Батерията – Ford разчита на NCM за клетъчната химия – се произвежда на три смени. Всяка смяна има 51 служители, работещи само върху батерията. Това означава, че до 300 електрически превозни средства могат да слязат от производствената линия в Крайова всеки ден.

Всеки батериен модул се състои от 96 елемента, обяснява Гирисан. Те се произвеждат от SK On в Унгария и се доставят в Румъния. Модулите също се подлагат на тест за теч на място. Според Гирисан около шест до седем процента от тестваните модули не преминават теста. Батериите обаче не свършват в боклука; вместо това те се разглобяват, сглобяват отново и се тестват отново.

Електродвигателите се произвеждат в Хейлууд, Англия и се изнасят за Румъния. Те се изнасят и за Турция, където се използват във версията за пътнически автомобили E-Transit Custom и E-Tourneo Custom. В Halewood се произвеждат различни нива на мощност; досега са обявени превозни средства със 100 кВт, 123 кВт, 160 кВт и 210 кВт.

Ford Otosan е вторият по големина износител в Румъния

На церемонията, отбелязваща началото на серийното производство на Ford Puma Gen-E, E-Transit Courier и E-Tourneo Courier обаче, електрическите превозни средства не бяха 3 форднаистина звездата на шоуто. Вместо това Ford Otosan се славеше като една от най-важните компании в страната, като беше вторият по големина износител.

Това също обяснява защо историята на завода и съвместното предприятие – и неговият успех – бяха разказвани няколко пъти. Последният е основан през 1959 г. Но Ford и Koç работят заедно от 1928 г., обяснява Жозефин Пайен, заместник-управляващ директор на Ford Otosan.

„По това време Mervi Koç пое представителство на Ford в Анкара, Турция. Това беше първото представителство на Koç в световен мащаб, на което беше разрешено да сглобява автомобили Ford“, обяснява Пайн. „Това наистина беше началото на прехода на пътуването. И Koç се превърна в огромна компания в Турция.“ Преди 28 години акциите бяха изравнени. В допълнение към завода в Крайова, Ford Otosan също има заводи в Турция, където, наред с други неща, Ford E-Transit Custom и Ford E-Tourneo Custom слизат от производствената линия.

Но да се върнем към завода в Румъния. За първи път влиза в експлоатация през 1976 г. Въпреки това първоначално произвежда превозни средства от марката Oltcit и по-късно Daewoo. Ford пое завода през 2008 г. и след това Ford Otosan през 2022 г. Оттогава там се произвеждат вариантите с двигател с вътрешно горене на Puma, Transit Courier и Tourneo Courier. И сега първите електрически превозни средства в страната.

Ford Otosan е инвестирал общо 500 милиона евро в завода от 2022 г. насам. И веднага след като пое завода, Ford Otosan подчерта, че иска да играе „ключова роля в електрификацията на Ford в Европа“. Автомобилният завод в Крайова (в момента) осигурява работа на 6600 души и произвежда 1200 автомобила на ден. 300 от тях сега трябва да бъдат оборудвани с електрически мотор и батерия от 43 кВтч. 250 000 автомобила са напуснали завода на четирите си колела миналата година. Капацитетът е 300 000 и винаги има възможност за разширяване на завода, подчертава Пейн.

Около 70 процента от превозните средства, произведени в Крайова, се транспортират до други страни с влак. Заводът разполага дори с 12-километрова железопътна мрежа, която е пряко свързана с европейската мрежа. За да позволи на останалите 30% да напуснат завода с камион, Румъния дори посвети магистрала на производителя – Ford Highway. Той все още не е напълно завършен, но румънският премиер подчерта на церемонията по началото на серийното производство, че се прави всичко възможно проектът да бъде завършен в най-скоро време.

В допълнение към бизнес фигурите, списъкът с гости на този ден също показа колко важно е автомобилното производство в Крайова за региона, за страната и може би също за Ford. Освен румънския министър-председател, Али Коч, заместник-председател на борда на Koç Holding, председател на Ford Otosan, управляващ директор на Ford Otosan Гювен Йозюрт, турският посланик и американският посланик също пътуваха за събитието.

Така бе даден стартовият сигнал за електрическото бъдеще в Крайова. Като цяло Ford вече предлага осем електрически превозни средства в Европа – Explorer и Capri, и двата произведени в завода на Ford в Кьолн в Германия, E-Transit Custom и E-Tourneo Custom, които се произвеждат от Ford Otosan в Турция, а сега и електрическа Puma, както и електрически варианти на E-Transit Courier и E-Tourneo Courier. Предстои да видим дали ентусиазмът към новите електрически превозни средства ще бъде толкова голям извън малкото румънско градче, колкото е там. Ако не, в края на смесената производствена линия ще има повече автомобили, задвижвани с бензин, отколкото електрически.