Жюл-Алберт де Дион
Маркиз Жюл Феликс Филип Алберт де Дион (9 март 1856 г. – 19 август 1946 г.) е един от пионерите на автомобилната индустрия във Франция.
Потомък на едно от водещите френски благородни семейства и „печално известен дуелист”, Де Дион има страст към механика. 20-годишният аристократ и граф много обича бързата езда и машините. Това негово увлечение го довежда в света на автомобилите, които започват да се появяват в Европа. През 1882 г. той се сближава с инженер Жорж Бутон и механика Трепарду, обединява усилията си с тях и създава компанията De Dion-Bouton&Trepardoux. Това е най-големият производител на автомобили в света за известно време.
Разпределението на задълженията е много ясно – самият Де Дион разработва конструкцията на четириколесния автомобил, Бутон го сглобява с ръцете си, а Трепарду създава парния двигател. Подобно на други аристократи от Европа, графът се увлича по състезанията. Така резултатът не закъснява и той прави първия си двуместен паромобил.
Сътвореното от младите изобретатели предизвиква скандал в парижкото висше общество, когато те се осмеляват да покарат по улиците на столицата миниатюрния четириколесен екипаж, изригващ дим и искри, плашейки разхождащите се господа. Но скандалът възниква не заради нарушението на обществения ред, а заради това, че „парният дявол” се управлява от самия граф Де Дион, разположил се до огняра. Семейният съд забранява на графа да се занимава с работа, компрометираща неговото достойнство. Започват да го наричат „скандалният граф”.Но той не се подчинява на „съда на честта”. Поддържат го младите ентусиасти.
Сполучливата конструкция De Dion–Bouton&Trepardoux осигурява нелоши продажби за времето си. Една запазена и движеща се кола от това време беше оценена на $ 1,5-2 млн през 2007 г. В момента на продаването паромобилът можеше да развива скорост от 62 км в час. В следващите години графът прави едновременно няколко еднотипни паромобила. Най-сполучлив се смята двуместният паромобил Typ III, който е по-компактен и маневрен. Този модел се произвежда доста дълго.
Де Дион по всякакъв начин се старае да популяризира новото средство за транспорт. Но парните машини не могат да се конкурират с бензиновите двигатели. Затова Де Дион започва успоредно да разработва свой мотор, задвижван с бензин. Трепарду, който не е съгласен с това решение, скоро напуска компанията. През 1885 г. във фирмата е конструиран скромен на вид едноцилиндров бензинов двигател с мощност 0,5 к.с. Това безспорно е пробив в областта на създаването на автомобила. Доста други изобретатели от онова време ползват при своите първоначални разработки имено този мотор.
Разработеният двигател работи в режим на 1500/мин., но може да достигне и 3000, при това без да се разпадне на части. Стремейки се да го усъвършенства, Де Дион изобретява система за електрическо запалване. С такъв двигател първоначално е снабден трициклет – нещо средно между кола и мотоциклет, а след това и превозно средство с четири колела. Последното обаче още не може да бъде наречено автомобил.
Следващата крачка става появяването на автомобил-количка. Този модел Де Дион снабдява със задна водеща ос от нов образец, която още се среща при автомобилите и е позната като „ос на Де Дион”.
Преминавайки по-късно към производството на коли на основата на 8-цилиндрови двигатели, на фирмата се удава, благодарение на усилията на самия граф, да повиши качеството на серийните модели. Постоянно занимавайки се с усъвършенстване, Де Дион внася много нови неща в конструкцията на трансмисията, задвижването и др.
Граф Де Дион основава Mondial De L’Automobile (Парижкият автомобилен салон) през 1898 г. Автомобилният спорт води началото си от Франция, като производителите решават да ползват възможностите на моторните спортове като витрина за техните автомобили. И така на 22 юли 1894 г. се провежда първото автомобилно състезание в света, организирано от редакцията на парижкия в. Le Petit Journal. То е от 122 км. Разстоянието между Париж и Руан е спечелено от Де Дион, който е и създател на Френския автомобилен клуб.
Но фирмата не издържа в конкуренцията с другите големи компании, внедрили конвейерно производство. Тежък удар нанася също Голямата депресия, започнала през 1929 г.
През 1932 г. компанията прекратява съществуването си.
На сътворената от „скандалния граф” фирма принадлежи и първият автомобил, всъщност – паромобил с каросерия тип „фаетон” и гюрук, който слиза от товарен вагон през 1897 г. на Централна гара в София – червен. Великден е, оркестърът, който свири на площада така се изблещва, че спира да свири. „Чудовището” поема по днешната „Витошка” и изчезва някъде към „Карниградска”. После нищо не се знае…