Архив

Тръмп и настъплението на електроколите

Сп Forbes по Bloomberg16471528757_b86c01b734_b

От януари новоизбраният президент Доналд Тръмп ще се вози в много „жадно“ превозно средство: президентската лимузина, по прякор The Beast, според сведенията „гълта“ на 4 мили по галон гориво средно.

Затягането на стандартите за горивна икономичност принуждава General Motors Co. и Ford Motor Co., да балансират своето производство – да продават по-малки превозни средства и електрически автомобили, за да се компенсира голямото „плюскане“ на товарните автомобили. Облекчаването ще означава продажбата на повече ванове.

Но това няма да е края на електрическия автомобил. В някои отношения, продажба на повече джипове може да помогне.

Автомобилните производители предпочитат да продават по-големи превозни средства. Това не е просто мегаломания. Камионите и вановете носят много по-високи маржове от по-малките коли.

Средната стойност на дребно за вановете е много по-висока, отколкото при по-малките коли и това е по-изгодно.

63 процента от продажбите на превозни средства в САЩ са били товарни автомобили през миналия месец – по-висок коефициент от всякога, според Bloomberg Intelligence.

Благодарение на евтиния газ, американците са били свободни да купуват повече товарни автомобили, като дял от превозните средства – повече от всякога.

Голямата причина за това е доста проста – евтиният газ. Горивната ефективност като тенденция да се следват цените на природния газ – макар и със закъснение, води до значителни печалби. Милите на галон, след доста застой през по-голямата част от миналия век, скочиха след петролната криза от 1970 г. и влизането в сила на първите федерални стандарти за икономия на гориво.

Горивната ефективност на лекотоварните превозни средства в САЩ скочи след петролната криза от 1970 г., но се изрази след това като застой на цените на бензина.

В дългосрочен план, обаче, цените на петрола най-вероятно ще се повишат отново – особено, ако, да речем, по-войнствената външна политика на Тръмп доведе до нови санкции спрямо Иран и по-нататъшния конфликт в Близкия изток. Въпреки бума на шистовия газ, САЩ продължава да бъде нетен вносител на петрол. Това означава, че цените на природния газ все още са обвързани с глобалните сили, както съобщава американското Министерство на енергетиката.%d0%b7%d0%b0%d1%80%d1%8f%d0%b4%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%ba%d1%82%d1%80%d0%b8%d1%87%d0%b5%d1%81%d0%ba%d0%b0-%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd%d1%86%d0%b8%d1%8f

В същото време, електрическите превозни средства и технологията на батерията продължават да се развиват, също – увеличаването на пробега и намаляването на цените. Броят на моделите електрически превозни средства, които излизат на пазара, се очаква да продължава да расте до края на това десетилетие, което ги прави по-евтини и по-надеждни според Bloomberg New Energy Finance.

Броят на моделите електрически превозни средства на разположение в световен мащаб се очаква да стигне почти 200 през 2020 г. Това не включва коли с ниска скорост или превозни средства без официално име.

Автомобилните компании – най-видно Tesla Motors Inc., но също така и традиционните оператори като GM и BMW AG – вече са инвестирали много пари и репутация, в своите електрически превозни средства. Chevy Bolt на GM дори не е хит в шоурумите още и печели награди вече.

Дори в САЩ федералните разпоредби да се разхлабят, на страната се падат само една пета от световните продажби на превозни средства. И други региони, особено в бързо развиващите се азиатски пазари, като Китай и Индия, имат свои причини да искат по-ефективни превозни средства, поради силно замърсените градове и все по-голямата зависимост от чуждия петрол. Не забравяйте също, че приблизително една на всеки осем нови регистрации на превозни средства в САЩ, е в Калифорния, където съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух се определят по-строги цели за икономия на гориво от федералните.

Крайният резултат е, че докато в САЩ инерцията за икономия на гориво може да бави – и Тръмп, и който и да е производител на автомобили, който счита себе си глобален играч, няма да може просто да спре работата по следващото поколение превозни средства