Архив

Руснаците и електромобилите

Lada Vesta EV още не става за продажбиlada1

АвтоВАЗ представи в края на август експериментален образец на електрическия автомобил Lada Vesta EV. Това е втората руска електрическа кола на толиатския производител. Първата бе електромобилът ElLada, направен на базата на популярната масова Лада Калина.

Електрическите коли по принцип не се ползват с голяма популярност в Русия, заради недостатъчното развитата инфраструктура, суровите климатични условия, ценовата политика, както и с ограничения пробег за едно зареждане.

„В Москва вече няма какво да се диша, а електрическото задвижване е чиста технология“, казва президентът на центъра за промишлен дизайн и иновации „Астра Росса“ – Владимир Пирожков. „За големите градове това е изход от задънената улица на екологичния колапс“. Според него  на Русия, както и много други страни, са ѝ нужни електромобили.

Засега Денис Мантуров – министър на промишлеността и търговията, е единственият собственик на Lada Vesta EV.

Към колата проявява интерес и руската атомна корпорация „Росатом“, която искаше да купи 3-6 хиляди коли за филиалите си. Потенциално компанията би могла да съдейства за строителството на станции за зареждане на електромобили.

Първата електрическа кола ElLada не донесе успех на АвтоВАЗ: потребителите възприеха модела като икономически неизгоден. Голяма част от произведените коли не бяха продадени, производителят успя да пласира 8 такива електрически возила по договор за таксита в град Кисловодск.

Собственикът на ElLada – Игор Корхов – инженер по електромобилни технологии, използва електрическата кола повече от година. „ Пробегът с едно зареждане е значително по-висок, отколкото на предлаганите на пазара електрически автомобили“, казва инженерът. „Въпреки паспортните данни, реалният пробег на ElLada е 180-220 км, а през зимата – 120-150. Новата Vesta предлага по-голям пробег в сравнение с предвидения при Ellada.

В Lada Vesta EV вместо литиево-желязно-фосфатната батерия, използвана за ElLada, са поставили литиево-йонен акумулатор. Според обявените характеристики с едно зареждане Vesta EV ще измине 150 км, което е с 10 км повече, отколкото при предшественичката ѝ. Това обаче важи за летния период и то, ако не работят климатикът или подгряването.

АвтоВАЗ води преговори за доставки на тези коли в Крим, но при тези характеристики там едва ли някой може да ги ползва: на полуострова през летния период без климатик е трудно. Tesla е обявила максимален пробег от 407 км за най-скъпата си модификация Model S.

„Все още не става дума за продажби. Изучаваме пазара и търсенето. И това не е въпрос на близкото бъдеще“. коментира Артьом Манюхин, ръководител на службата по предоставяне на корпоратвна информация към пресцентъра на АвтоВАЗ.

Въпреки всички трудности, разработчиците на новия автомобил са на мнение, че Lada Vesta EV ще стане силен конкурент на международните аналози.

 

По руския интернет