Архив

Trabant стана на 60

На 7 ноември 1957 г.  в Източна Германия е произведен първият автомобил от маркатаTrabant_P50_Kombi_vr_bicolor_TCE

Trabant (сателит ) P50 се произвежда през 1957-1962 г. като седан, комби и ван. Двигателят е 0,5 литра 13-15 кВт. Дължината на колата е  3375 мм при ширина 1500 мм и височина 1395, с междуосие от 2020 мм и празно тегло 620 кг. Предшественик е  AWZ P70. Наследник: Trabant 600.

Trabant P50 е първият вид на модел на Trabant Sachsenring в Цвикау. До август 1958 г., моделите все още носят името AWZ Р50. По-късно колата, за да се разграничи от нейните наследници, също е известна като “ Trabant 500″. От  P50 в периода 1957-1962 г. са построени общо 131 450 коли. Името означава пътнически автомобили P50 с 500 куб.см. P50 на Trabant е първият пълноправен малък автомобил със задвижване на предните колела и съответства  на бившата тенденция в развитието на автомобилите за масова моторизацията.

trabant-p50-2Работа над първия прототип на P50 започва през 1953 г. във VEB в отдела за изследвания и развитие на Карл-Маркс Щадт. За да направи превозното средство по-лесно за производство (и да се заобиколи ембаргото на стоманата на западните държави), е била използвана т.нар дуропласт пластмасата за първи път за кофраж на колата. Въпреки това, тялото на този прототип е все още до голяма степен изработено от стомана.

Въпреки това, колата е твърде малка, за приетото от Съвета на

По-късният модел 601

По-късният модел 601

министрите разбиране, Р50 да се предлага за четиричленно семейство. През 1955 г. е издаден проекта за VEB автомобилен завод Audi Цвикау. В изключителната икономическа зона, е решено първо да се изгради „междинен тип“, за да се натрупа опит за масово производство на Р50. Този междинен тип е P70, което е била строено през 1955-1958 г. След дървен модел в мащаб 1:1 е на 23 октомври 1956 г., е представен първият прототип.  Междувременно, е намерено едно име: Trabant („сателит“). Първоначалната партида от 50 коли е била произведена през ноември 1957 г.

На 10 юли 1958 г., започва серийното производство. През същата година са представени три други прототипи:  комби, купе и седан пълен изглед. От тези видове, само комбито се реализира.

Купето е направено от композитния материал „дуропласт“ – фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство на Trabant, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 кг.

Trabant P600, дебютирал през 1962 г., се отличава с мотор с кубатура увеличена до 600 кубика и синхронизирана скоростна кутия.

У дома  за Trabant се получавали страшни опашки. Ако отначало за купуването се чакало 18 месеца, то скоро този срок достигнал три години.  В разгара на популярност на трабанта се чакало дори по 15 години. Имено поради това и купуването на поддържан екзепляр втора ръка струвало по-скъпо от закупуването на нова машина.

Трудно е даа се повярва, че Trabant доволно успешно се състезавал в международните ралита. На сметката на малчугана имало напр. второ място в Рали „Монте Карло“ в неговия клас, разбира се.

Що се отнася до количеството на пусканите коли – в най-добрите години от вратите на завода в Цвикау излизали WP_20160705_00354640до 150 хиляди седани и комбита. Повече народното предприятие Sachsenring не могло да прави физически. Работата била в това, че процесът на изработване на един дурапластов панел отнемал повече време, отколкото за един метален. Освен това в сглобяването участвали четири предприятия. Бившият завод Horch в Цвикау изготвял шасито, моторите идвали от Карл-Маркс-Штадт, а окончателното сглобяване ставало в друг завод в Цвикау, так, където до войната се пускало Audi. Накрая дуропластовите панели щамповали  близо до текстилна фабрика.

Така, че на купувачите не оставало нищо друго, освен да чакат. Може да се каже, че те нямали почти избор.  Но това е вярно само отчасти.  Както свидетелстват социологическите допитвания  50% от владелците били готови повторно да купят отново Trabant, даже ако могат да изберат друг модел от предлаганата автопромишленост  от соцблока по това време.

Trabant 601 е произвеждан близо 20 години с минимални подобрения (нови колани, електронно запалване, възглавнички за врата и др.). Автомобилът масово навлиза и в армията на ГДР.

Trabant 601 е третият и най-строен модел, произведен в серия Trabant в ГДР – Източна Германия. Той е строен под наименованието P601 през 1964-1990 г.

Имаше двуцилиндров бензинов двигател P 65/66, двутактов с вход ротационен вентил, монтиран напречно, с обем  594,5 см ³. Максималната мощност беше 26 к.с. при 4200 1/min при максимален въртящ момент 54 Nm при 3000 1/мин.

Trabant 1.1Universal

Trabant 1.1Universal

През 1990 г. започна производството на 4-тактов Trabant с двигател на Volkswagen – VW 1100 cm³ (от Polo) с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 км в час. Trabant 1.1 получи само минимални външни промени. На пръв поглед, новият модел се познава само по  променените задни светлини, модифицираната радиаторна решетка и задната точка, където е монтирана капачката на резервоара.

Страните,  в които се изнасяше автомобила, бяха Чехословакия, Полша , Унгария,  Румъния,  България,  Югославия,  Холандия,  Белгия, Финландия,  Исландия,  Норвегия, Гърция, Египет, Швейцария, Австрия,  Федерална република Германия, Дания.

Произведени бяха всичко през годините 3 096 999 автомобила…