Архив

Последното предизвикателство на Госн: сигурно бъдеще на алианса

Четиригодишно удължаване на срока за укрепване на наследствения план

Carlos Ghosn, Chairman and CEO of Nissan Motor Corporation, makes a speech titled "Autonomous, Electric and Connected: A Talk on Current and Future Mobility" during the North American International Auto Show in Detroit, Michigan, U.S., January 9, 2017.  REUTERS/Mark Blinch  - RTX2Y7NT

Госн на форума на  North American International Auto Show в Детройт

Източник: autonews.com

Париж – „Няма да живея вечно“, каза генералният директор на Renault Карлос Госн пред анализатори и репортери миналата седмица в представянето на годишния финансов отчет на Renault, „така че хората се чудят какво ще стане, когато тръгна да си ходя.“…

Оказва се, че заминаването на Гон няма да се случи скоро, както се очакваше.

Днес той има наследник, но компанията номинира Госн, който навършва 64 години на 9 март, да изпълнява още четири години поста главен изпълнителен директор.

Госн е посрещнал почти всяко предизвикателство, пред което е бил изправен през последните 20 години, когато управлява алианса, за да се той превърне в най-голямия производител на автомобили в света, като през 2017 г. са продадени повече от 10,6 милиона автомобила. Но последната му задача може да бъде най-трудната му, след като вече не е на път да продължи да го води.

За да направи това, Госн предаде контрола на Renault на Тиери Болер, на 54 години, който трябваше да бъде повишен.. Госн също така направи 30% намаление на заплатите в Renault, което вероятно ще премахне една обща точка с френското правителство, което има 15% дял в автомобилния производител.

Госн отговаря за Алианса, като работи едновременно като главен изпълнителен директор на Nissan и Renault повече от десетилетие, преди да предаде лидерството в Nissan преди година на Хирото Сайкава. И все пак той остава председател на борда на Nissan, заема ръководна роля в новия член на алианса Mitsubishi Motors Corp., в Renault и в холдинговата компания със седалище в Холандия, която ръководи съвместните дейности на алианса.

carlos-ghosnRenault и Nissan остават отделни компании, въпреки че споделят много технологии и кръстосано производство. Обикновените бизнес звена контролират операциите по закупуване, усъвършенствани R & D, задвижвания и търговски микробуси. Много от моделите обаче остават на отделни платформи, включително електрическите автомобили Renault Zoe и Nissan Leaf. Техните марки управляват гамата от бюджетни Dacia и премиум марката Infiniti.

Следващият лидер на Renault най-вероятно ще бъде де факто лидер на алианса. Renault, макар и значително по-малка компания от Nissan (приходите от автомобили от 56,3 милиарда до 70 милиарда долара срещу 105 милиарда долара), оказва невероятно влияние. Тя притежава 43,4% дял в японския автомобилен производител (който държи 15% от Renault), а  отначало Госн и първоначалният му екип от френски мениджъри през 1999 г. са изпратили много висши ръководни кадри в Nissan.

Една възможност е пълното или по-пълно сливане на трите компании (Nissan притежава контролиращи 34% от Mitsubishi), но Госн каза, че това няма да се случи, докато френското правителство притежава част от Renault. Франция обаче е намалила своя дял от 20% през последните месеци, а правителството на Емануел Макрон заяви, че иска да продаде повече от своите активи.

„С участието на Госн в управлението на Renault, докато работи като председател на Renault, Nissan и Mitsubishi и ръководител на алианса, той е по-добре позициониран, за да улесни пълните сливания между всички заинтересовани страни: Renault, Nissan и френското правителство“, каза Evercore ISI за инвеститорите миналата седмица.