Архив

Китайски автомобилен магнат купува 9,69% от Daimler

Става най-големият акционер на немската компания

Ли Шуфу, председател на Geely Holdings, говори на бизнес форума Китай-Великобритания в Шанхай, Китай, 2 февруари 2018 г. Сн. Reuters

Ли Шуфу, председател на Geely Holdings, говори на бизнес форума Китай-Великобритания в Шанхай, Китай, 2 февруари 2018 г. Сн. Reuters

The New York Times

и Reuters

Китайският бизнесмен Ли Шуфу, който е собственик на автомобилната група Geely, е придобил дял от $9 млрд. в Daimler, германски производител на автомобили и камиони Mercedes-Benz.

Инвестицията на Ли Шуфу, която Daimler потвърди в петък в регулаторна регистрация в Германия, представлява 9,69% от компанията.

Покупката означава, че Geely – най-големият частен автомобилен производител в Китай, сочи Reuters, става най-големият акционер на Daimler.

В изявление Daimler заяви, че е удоволствие да има г-н Ли като „дългосрочно ориентиран акционер“ и го описва като „особено интелигентен предприемач с ясна визия за бъдещето, с когото можем конструктивно да обсъдим промяната в индустрията.“

Geely заяви в събота, че няма планове „засега“ да вдигнат още количеството автомобили. Вместо това тя ще се стреми да създаде съюз с Daimler, която разработва електрически и автономни превозни средства, за да отговори на предизвикателствата на нови конкуренти като Tesla (TSLA.O), Google (GOOGL.O) и Uber, които всички работят върху собствените си нови технологични автомобили, казва  Reuters.

„Никой настоящ играч на автомобилната индустрия няма да спечели тази битка срещу нашествениците отвън без приятели. За постигането и утвърждаването на технологичното лидерство трябва да се адаптира нов начин на мислене по отношение на споделянето и комбинирането на силата. Моята инвестиция в Daimler отразява това виждане“, каза Ли пред Reuters.

Монтажна линия Mercedes-Benz, управлявана от Daimler в Зинделфинген, Германия. Сн. The New York Times

Монтажна линия Mercedes-Benz, управлявана от Daimler в Зинделфинген, Германия. Сн. The New York Times

Ходът на Daimler поставя предизвикателство пред германския автомобилен производител, тъй като Mercedes-Benz вече има индустриален алианс за разработване на автомобили и камиони с Renault-Nissan (RENA.PA), който притежава 3,1% дял в Daimler и за изграждане на електрически автомобили със съществуващия китайски партньор за съвместно предприятие BAIC Motor Corporation (1958.HK).

Daimler е единственият от трите автомобилни производители в Германия, които не могат да бъдат контролирани от семейство. Volkswagen (VOWG_p.DE) е мажоритарен собственик на клана на Porsche-Piech, докато BMW (BMWG.DE) е 47% собственост на Сюзан Клатен, най-богатата жена в Германия, и брат си Стефан Куант, посочва Reuters.

Г-н Ли, 54 г., пише в The New York Times, е председател на Zhejiang Geely Holding Group, частна компания, която притежава китайски автомобилен производител Geely Automobile, както и Volvo Cars, шведската автомобилна марка. Daimler има партньорство в Китай с отделна държавно контролирана компания, Beijing Auto.

„Daimler има широкообхватно портфолио и отпечатък в Китай“, каза Daimler, като отбеляза, че Beijing Auto.остава „силен партньор на място“.

Дяловете на Daimler бяха закупени от инвестиционно дружество, оглавявано от г-н Ли, наречено Tenaclou3 Prospect Investment, според информация на Daimler.

Г-н Ли е от Zhejiang, крайбрежна провинция на юг от Шанхай. Той започва работа с производството на хладилници през 1986 г. и се прехвърля на мотоциклети и след това на автомобили през 90-те години, според биографията на уеб сайта на Volvo. Сега той се смята за един от най-богатите хора в Китай. Bloomberg оценява нетната стойност на притежаваното от него на $13,8 млрд.

Г-н Ли работи за придобиването на гама от автомобилни холдинги в световен мащаб и превърна Geely Auto в доминиращ играч в Китай.

Доклади за неговия интерес към закупуването на дял на Daimler се появяват в германските медии в продължение geely_mercна седмици. Този месец той се появи на видео на автомобилна конференция в Германия, но не обсъди въпроса, както писа avtosalon.bg. „Изграждането на марки на европейския пазар е целта още от самото начало“, каза той, според превод на неговите забележки.

Миналата година Geely Holding купи 51% от акциите на британския производител на спортни автомобили Lotus. Той също така притежава компанията, която прави известните в Лондон черни кабини за таксита. С подкрепата на г-н Ли, Volvo наскоро очерта плановете си да създаде марка от висококачествени електрически автомобили, наречена Polestar, която е предназначена да се конкурира с Tesla.

На китайския пазар Geely Auto се превърна в най-продаваната марка, пише също The New York Times. Той продаде повече от един милион превозни средства миналата година. Geely Holding също така стартира автомобилна марка Lynk & Co, насочена към по-богати купувачи.

През миналата година Daimler продаде 2.3 млн. автомобила Mercedes в света, около една четвърт от тях в Китай. Фирмата също така прави търговски микробуси, камиони и автобуси.

Фердинанд Дуденхофер, професор, който управлява автомобилен изследователски център в Университета в Дуисбург-Есен, каза, че много хора в Германия са предпазливи за инвестициите на китайски компании. Той добави, че Geely може да даде на Daimler важен партньор. „С г-н Ли и Geely Daimler има отворен достъп до най-големия пазар на света“, каза той.

Geely_BenzDaimler и други производители на автомобили се опитват да разработят електрически автомобили, за да спазват все по-строгите стандарти за емисии, които ще влязат в сила в Китай и Европа през следващите години. Daimler работи върху електрически автомобили и камиони с батерии.

Volvo обяви миналата година, че всички негови модели ще бъдат хибриди или електрически автомобили до 2019 г.

Великобритания и Франция заявиха, че се надяват да спрат продажбите на автомобили, задвижвани с бензин до 2040 г. Китай заявява, че би искал да направи същото, но не е посочил дата.

Китайските производители на автомобили отдавна сигнализират за амбиции да се разширят извън родната им страна. През януари компанията GAC Motor, базирана в Гуанджоу, се появи на автомобилното изложение в Детройт и очерта план за разширяване на дейността си в Обединеното кралство. Ръководителите на GAC заявиха, че се надяват да започнат да продават автомобил тук през следващата година, вероятно в партньорство с Fiat Chrysler Automobiles. GAC също така очаква да отвори център за развитие в Мичиган и дизайн център в Лос Анджелис през първата половина на тази година, каза ръководството. Компанията създаде технологична лаборатория в Силиконовата долина миналата година.