Архив

Автономен автомобил Uber уби пешеходка в Аризона

Инцидентът ще привлече вниманието на широката общественостimage

Източник: New York Times

Сан Франциско – Жена, пресичаща Mill Avenue, на кръстовището с Curry Road в Темпе, Аризона, беше ударена и убита от самоуправляващо се превозно средство Uber в неделя вечер.

Смята се, че това е първата смърт на пешеходец, свързана с технологията за самоуправление . Компанията бързо прекрати тестовете в Темпе, както и в Питсбърг, Сан Франциско и Торонто.

Инцидентът бе напомняне, че технологията за самоуправление все още е на експериментална фаза, а правителствата все още се опитват да разберат как да я регулират.

Uber, Waymo и дългият списък от технологични компании и производители на автомобили са започнали да разширяват тестването на техни автомобили със самостоятелно управление в градовете в цялата страна. Компаниите казват, че колите ще бъдат по-безопасни от обикновените автомобили. Но технологията все още е само на около десетилетие и сега започва да изпитва непредсказуемите ситуации, пред които могат да се сблъскат шофьорите.

Все още не е ясно дали катастрофата в Аризона ще доведе други компании или държавни регулатори да забавят пускането на самоходни превозни средства на обществени пътища.

„Този трагичен инцидент прави ясно, че автономната технология на превозните средства има много дълъг път, преди да е наистина безопасна за пътниците, пешеходците и шофьорите, които споделят пътищата на Америка“, каза сенатор Ричард Блументал, демократ от Кънектикът.

Автомобилът Uber, спортен автомобил на Volvo XC90, оборудван със сензорната система на компанията, е бил в автономен режим с водач на волана, но не носел пътници, когато ударил 49-годишната Елайн Херцберг в неделя в 10 вечерта.

Сержант  Роналд Елкок, говорител на полицията в Темпе, заяви по време на пресконференция, че предварителното разследване показва, че автомобилът се е движил с около 40 мили в час, когато ударил г-жа Херцберг, която вървяла с велосипеда си по улицата. Той каза, че не изглежда, колата да се е забавила преди удара. Времето било чисто и сухо.

Щатският департамент за моторни превозни средства, заяви, че служителите му са в процес на събиране на повече информация за катастрофата в Темпе.

Waymo, Lyft и Cruise, автономна компания за превозни средства, собственост на General Motors, не отговориха на исканията за коментар. В съобщението за пресата, Националния съвет по безопасност на транспорта заяви, че е изпращането на екип от четирима следователи ще разгледа „взаимодействието на превозното средство с околната среда, други превозни средства и уязвимите участници в движението като пешеходци и велосипедисти.“

Повечето тестове на автомобили без шофьор се извършват с водач за безопасност на предната седалка, който може да поеме управлението, ако нещо се обърка. Обаче е предизвикателство да се поеме контрола върху бързо движещо се превозно средство. Изследователи, работещи по автономни технологии, се борят с това как да научат системите да се приспособят към непредсказуемо шофиране или поведение на човека. Все пак повечето изследователи смятат, че самоуправляващите автомобили в крайна сметка ще бъдат по-безопасни от тези, управлявани от хора.

През 2016 г. в Съединените щати са загинали 37 461 души в пътнотранспортни произшествия, според администрацията на Националната агенция за безопасност на движението по пътищата. Това е в размер на 1.18 смъртни случаи на 100 милиона мили,

Waymo, което е било тествано с автономни превозни средства по обществените пътища от 2009 г. насам, проект автомобил на Google,  казва, че автомобилите му  са карали повече от 5 милиона мили, докато Uber с колите си са покрили 3 милиона мили.

През 2016 г. един човек, който управлява своя Tesla с помощта на Autopilot, автономната функция на автомобилната компания, почина на държавна магистрала във Флорида, когато колата му се блъсна в трактор-ремарке, което пресичаше пътя. Федералните регулатори по-късно установиха, че няма никакви дефекти в системата, които да причинят инцидента.

Но катастрофата в Темпе ще привлече вниманието на широката общественост към самоуправляващите се автомобили, каза Майкъл Бенет, асоцииран професор по научни изследвания в Държавния университет в Аризона, който изследва как хората реагират на автомобили без шофьор и изкуствен интелект.