Иранските връзки могат да попречат на европейските автопроизводители в САЩ
Напрежението САЩ-Иран остави PSA, Renault, VW и BMW с някои
трудни решения
Bloomberg
Компаниите от групата PSA и Renault са похарчили стотици милиони евро за възстановяване на бизнеса си в Иран след отмяната на ядрените санкции през 2015 г., постигайки на пазара около 1,5 милиона годишни продажби и потребителите, които жадуват да се модернизират след години на икономически трудности.
Но тези инвестиции сега изглеждат по-малко сигурни след решението на Съединените щати този месец да се оттеглят от ядреното споразумение и да наложат отново санкции на фирми, които извършват бизнес както в Иран, така и в САЩ.
PSA може да бъде принуден да избира между Иран, където неговият пазарен дял надхвърля 25% и САЩ, където току-що е започнала 10-годишен план за повторно навлизане на пазара. Renault, което се стреми да удвои производството си в Иран и има дял от 11%, може да бъде санкционирано в бъдеще, ако значително укрепи финансовите връзки с партньора Nissan, с огромното присъствие в САЩ.
Daimler и Volkswagen Group, които предприеха малки стъпки, за да спечелят в Иран, могат да решат да спрат плановете си.
„Секторът на автомобилите беше един от най-големите бенефициенти, когато ядрената сделка беше засегната през 2015 г., отваряйки вратата за инвестиции от милиони долари от компании като PSA Group и Renault“, отбелязва BMI Research този месец. „Повторното налагане на американските санкции срещу Иран ще доведе до загуба на инвестиции в автомобилния сектор на страната, тъй като компаниите са изправени пред несигурност около бизнес средата“.
Заедно, PSA и Renault сега държат почти 40% от иранския пазар на автомобили, който е отчел общо продажби от 1,59 млн. леки пътнически автомобила през 2017 г., според световната автомобилна търговска асоциация OICA. На местно ниво са произведени 1,41 млн. автомобила миналата година.
PSA, която има две съвместни предприятия в Иран на стойност 700 млн. евро, е малко вероятно да пожертва бизнеса си в Иран за несигурно бъдеще на хиперконкурентния пазар в САЩ, каза анализаторът на IHS Markit във Франкфурт – Фавад Ахмад.
PSA вероятно ще продължи операциите си за споделяне на автомобили, вместо да се премести в търговията на дребно, ако санкциите правят продажбата на автомобили в Северна Америка непрактични, каза той.
PSA призова ЕС да поддържа единен фронт. Говорител каза, че следи внимателно проблема и че автомобилните дейности на PSA са „напълно съвместими с международните правила“.
Ахмад каза, че рискът за Renault е относително нисък, докато сливането с Nissan не е на масата. Той отбеляза, че Renault остава в Иран с ограничено присъствие под санкции. „Renault има известна гъвкавост, защото не се е сляла напълно с Nissan“, каза той.
Администрацията на Тръмп заяви, че първата група от санкции, включително за автомобилния сектор, ще влезе в сила през август. От американските и европейските преговарящи обаче се очаква да продължат обсъжданията за това как да се спасят части от ядрената сделка, официално известни като съвместен цялостен план за действие.
Европейските лидери, включително френският президент Емануел Макрон, заявиха, че ЕС трябва да защитава фирмите, които извършват бизнес в Иран. Но редица големи компании, включително френският горивен гигант Total и морската фирма A.P. Moller Maersk, посочиха, че ще напуснат Иран, отслабвайки европейското единство.
Автомобилните компании, които остават в Иран, могат да намерят по-трудна среда, каза Ахмад. Очаква се износът на петрол да се понижи с 10% тази година и с 20% през 2019 г. Също толкова важно е, че Иран до голяма степен може да бъде изключен от глобалния банков пазар, което затруднява търсенето на финансиране от страна на компаниите.
Никой друг чуждестранен автомобилен производител не е толкова инвестиран в Иран като PSA, който регистрира 444 600 продажби миналата година. Производителят на автомобили имаше почти 30% от пазара през 2011 г., но излязоха под натиск от страна на General Motors, която взе 7% от акциите на PSA в началото на 2012 г. Оттеглянето от Иран беше дълбока рана за PSA, през цялата година загуба. Неговият партньор, в Иран, обаче продължава да произвежда по-стари модели Peugeot, използващи части от „сивия пазар“.
Надявайки се бързо да възвърне водещата си позиция след премахването на санкциите през 2015 г., PSA подписа две споразумения за съвместно предприятие през 2016 г. Първото с Iran Khodro беше оценено на 400 милиона евро в продължение на пет години, като средствата бяха инвестирани за модернизиране на производството на Peugeot модели под лицензия. PSA също така се съгласи да плати 446 млн. долара на Iran Khodro за загуби, понесени след изтеглянето през 2011 г., което беше залегнало в сделката.
Съвместното предприятие с Khodro произведе 443 000 автомобила през 2017 г., включително Peugeot 206, 207, 405 и 2008.
Второто предприятие със Saipa се оценява на 300 млн. евро за производството и пускането на пазара на моделите на Citroen, започвайки с компактния C3 през тази година. PSA също има интерес към няколко ирански съвместни предприятия, свързани с Faurecia, автомобилния доставчик, в който е контролиращият акционер.
Renault Group Iran е осмият по големина пазар на Renault, като продажбите са 162 709 автомобила през 2017 г. – 16% увеличение от 2016 г. Най-продавани са Sandero (продава се като Dacia в Европа) и Tondar, , Renault произвежда автомобили от 2003 г. в Иран в съвместно предприятие с Iran Khodro и Saipa Group; настоящият капацитет е около 200 000 автомобила годишно. През август 2017 г. компанията обяви, че създава друго съвместно предприятие с иранската организация за индустриално развитие и обновяване и местен партньор Negin, който произвежда още 150 000 автомобила годишно. Официалната информационна агенция на Иран оценява сделката на 660 милиона евро. Иран е основна част от стремежите за растеж на главния изпълнителен директор на Карлос Госн. Renault цели 15% пазарен дял до 2022 г. и продажби от над 250 000 бройки годишно. Говорителите на Renault и автокомпанията Renault Nissan Mitsubishi заявиха, че компаниите няма да коментират.
Daimler и VW немски автомобилни производители предприеха предпазливи мерки в Иран. Daimler сключи споразумения с Iran Khodro през септември 2017 г. за внос на камиони Mercedes-Benz и по-късно да създаде производство на камиони с марка Actros. През юли 2017 г. Volkswagen обяви, че ще започне да изнася модели Tiguan и Passat в Иран с местния партньор Mammut Khodro, който също е вносител на камиони Scania на Volkswagen Group.
Volkswagen се изтегли от иранския пазар през 2000 г. Daimler и Volkswagen казват, че наблюдават ситуацията отблизо.
Automotive News Europe