Архив

Дизеловите автомобили могат да изчезнат в бъдеще

Това казва регулатор на ЕСAR-180529780.jpg&q=80&MaxW=300&cci_ts=20180528050233

Bloomberg

БРЮКСЕЛ – Потребителите могат да направят толкова, колкото регулаторите, за да задвижат сектора на автомобилите в посока към електрическа енергия, според ръководителя на индустриалната политика на Европейския съюз.

Европейският комисар Елжбиета Биенкоуска каза, че ЕС е имал „пробив“, след като Volkswagen, базиран в Германия, допусна през 2015 г., да  оборудва дизелови двигатели със софтуер, за да измами американските проверки на изпускането на азотни оксиди в САЩ. Това дълбоко засегна „емоциите в обществото към емисиите и по-чистите коли“, каза тя.

148774598611803Биенкоуска каза в интервю в офиса си в Брюксел: „Мисля, че след няколко години дизеловите автомобили напълно ще изчезнат. Това е технологията на миналото.“

Скандалът за автоемисии може да помогне на ЕС да се заеме с технологична революция в автомобилния транспорт. Европа се стреми да запази лидерството си на световния пазар на леки автомобили в лицето на конкуренцията от САЩ, в която се намира Tesla, и Китай, който представлява около половината от продажбите на електрически автомобили.

Измамите на VW, които САЩ разкриха и накараха Германия да изтегли общо в Европа 8,5 млн. автомобила Volkswagen, избутаха световната автомобилна компания в криза и накараха европейските политици да запълнят регулаторните дупки. Впоследствие службите на Биенкоуска  бяха уведомени за възможни нередности в управлението на двигатели в повече дизелови автомобили, включително някои, произведени от Fiat Chrysler Automobiles.

Въпросът е политически тромав в Европа, тъй като около половината от автомобилите в региона се задвижват от дизелово гориво, което причинява по-голямо замърсяване от бензина, но има по-малко въздействие за глобалното затопляне, и защото много държави-членки се борят за чист въздух и целят намаляване на човешките заболявания и преждевременни смъртни случаи.

Наскоро правителствата на ЕС подкрепиха преработването на правилата за разрешаване на автомобилни модели в 28-членния блок. Европейската комисия, регулаторната група на ЕС, спечели властта да накара производителите на автомобили да спечелят до 30 000 евро за повреден автомобил, и се ориентира към по-централизиран пазарен надзор, подобно на Агенцията за защита на околната среда в САЩ.

Добавяне към оптимизма е инициативата на Комисията и индустрията за стимулиране на развитието в Европа на батерии за електрически автомобили, включително чрез финансиране. Европейските компании, които се стремят да се ориентират към това на пазара, са BMW, Daimler, BASF и Vattenfall.

„Искаме да имаме първите батерии, произведени в Европа“ каза Биенкоуска. „Но това е вид проект, който една държава-членка не може да си позволи“.

Индивидуални европейски компании също изпълняват своята роля.

VW, която има за цел да продаде до 3 млн. електрически автомобила годишно до 2025 г., е сключила договори с производители на батерии за 40 млрд евро.

Европейските продажби на електрически автомобили, сега около 1,5% от всички нови регистрации на континента, ще се покачат до около 5% през 2021 г. и ще се излитат от 2025 г., според Bloomberg New Energy Finance.

Политиката на ЕС за борба с изменението на климата също може да играе роля, макар и по по-ненатрапчив начин от китайския подход за налагане на квоти. Проект на европейски закон за затягане на изхвърлянето на въглероден двуокис от автомобили предлага стимули за автомобилните производители да преминат към електрически автомобили.

Междувременно, Биенкоуска трябва да продължи да се справя с оскъдността и главоболието на дизеловата ера. Тя засилва правните заплахи срещу няколко държави от ЕС, включително Германия и Италия, за слабото прилагане на предварително съгласуваните европейски правила, които имат за цел да гарантират, че автомобилните производители спазват ограниченията за NOx.

Биенкоуска също приканва редица държави от ЕС, особено в Източна Европа, да увеличат изтеглянето на превозни средства, за които се подозира, че не отговарят на стандартите за NOx. Понастоящем осем държави-членки имат задължително подновяване.

„Ние не искаме тези части на Европа да са пълни с стари дизелови автомобили“, каза тя.