Архив

Френските производители на автомобили се притесняват

Тарифната сделка ЕС-САЩ  може да бъде от полза за азиатските конкурентиAR-180729772.jpg&q=80&MaxW=300&cci_ts=20180729052248

Bloomberg

ПАРИЖ – Перспективата за безмитна зона за внос на автомобили между САЩ и Европейския съюз се посреща студено от френската автомобилна индустрия.

Американският президент Доналд Тръмп и върховният представител на ЕС Жан-Клод Юнкер при срещата си заявиха, че ще договорят сделка за намаляване на индустриалните тарифи, част от прекратяване на огъня след заплахата на Тръмп за налагане на мита върху вноса на автомобили в САЩ. Юнкер и Тръмп дори повдигнаха перспективата за премахване на бариерите.

Френските компании обаче смятат, че такава сделка ще отвори портите на азиатските конкуренти, защото правилата на Световната търговска организация налагат всички партньори да бъдат обхванати от разпоредбите, които се отнасят до „най-облагодетелстваната нация“. С други думи, при свободен достъп до ЕС, другите партньори на блока, включително азиатските компании, произвеждащи по-евтини автомобили, биха могли да получат същото.

За френските компании като Renault и PSA Group, производител на автомобилите Peugeot и Citroen, това означава повече конкуренция на европейските им пазари. И няма да се възползват от липсата на тарифи върху вноса в САЩ, защото те не продават коли там.

„Намаляването на тарифите като цяло е доста опасна идея, защото това би могло да доведе до едностранни действия“, каза Люк Чател, ръководител на френското лоби за автомобилната индустрия PFA, в отговор на въпроси, изпратени му по имейл. Многостранно споразумение за понижаване на тарифите може да доведе до „нелоялна конкуренция по отношение на норми и правила“, ако страни като Китай, Япония и Корея „влязат в надпреварата“, заяви Чател, който служи като министър на правителството при президента Никола Саркози. „Веднага има нов риск за френските индустриалци.“

Говорител на френското министерство на икономиката заяви по телефона: „По тази причина Франция не желае“ многостранно да намали тарифите.

Като най-големият износител на автомобили в Европа, Германия се оказа най-силно засегната от новата такса, наложена от Тръмп върху вносните автомобили, която се основаваше на същия аргумент за националната сигурност, който използваше за прилагане на тарифите на САЩ за чуждестранна стомана и алуминий. Около половината от всички автомобили, продавани в САЩ от немски производители като Daimler AG, се внасят от ЕС.

Реакцията на срещата на „Тръмп-Юнкер“ в Германия, домът на производителите на автомобили от висок клас Mercedes, Audi и BMW, беше широко положителна. Министърът на икономиката Питър Алмайер изтъкна, че резултатът е „пробив“, който „може да избегне търговската война и да спести милиони работни места“. Улрике Демер, говорител на заместник-премиера, потвърди подкрепата на Германия за комисията в бъдещите преговори.

Френският министър на икономиката Бруно Ле Майре не беше толкова ентусиазиран. Той отхвърли глобално търговско споразумение между ЕС и САЩ, което се споменава по-рано от министъра на финансите на САЩ Стивън Манчин. Министърът поиска „разяснения“ относно мерките, договорени от Юнкер, според Agence France-Presse.

Чател похвали предпазливия подход на френското правителство по този въпрос. „Всяко едностранно увеличение на тарифните мита ще бъде в ущърб на световната икономика като цяло, особено на автомобилната индустрия“, каза той.

Основателите на PFA са френската компания PSA, Renault, производителите на части за автомобили Valeo, Faurecia и Plastic Omnium, както и производителят на гуми Michelin.

Говорителите на PSA и Renault отказаха да коментират.