Архив

Американските мерки – с ограничено въздействие върху ЕС

Последици според Европейската централна банка

Rows of new automobiles stand on the dockside ahead of export as a roll-on/roll-off (RORO) cargo ship Morning Lily, operated by Eukor Car Carriers Inc., sits docked at the BLG Logistics Group AG terminal at the Port of Bremerhaven in Bremerhaven, Germany. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Bloomberg

Непосредственото въздействие на американските автомобилни тарифи върху Европейския съюз ще бъде малко, въпреки че нарастващите търговски напрежения могат да имат тежки последици за световната икономика, според Европейската централна банка.

Симулацията от страна на изследователите на ЕЦБ показва, че автомобилната индустрия в региона ще понесе загуби от 4% в случай на нови вносни мита – измерение, което би имало ограничен ефект върху икономиката на региона, предвид относителния размер на сектора. Предимствата, които създават таксите за автомобилните производители в САЩ, до голяма степен ще бъдат компенсирани от ответни мерки, засягащи други части на икономиката.

Перспективата за тарифите за автомобили се е разпростряла над Европейския съюз от миналата година, когато президентът Доналд Тръмп заяви, че вносът на превозни средства, произведени в чужбина, би застрашил националната сигурност – същият аргумент, използван за оправдаване на налозите за алуминий и стомана. Конфликтът влезе в нов кръг този месец, след като САЩ заплашиха да потърсят 11 милиарда долара обезщетение чрез мита върху европейски стоки, за да противодействат на държавната помощ за Еърбъс СЕ.

ЕЦБ заключава, че последиците от прилаганите през миналата година тарифи „представляват само скромно неблагоприятен риск за глобалната перспектива и перспективите за еврозоната“. Дори в Китай въздействието изглежда е ограничено до целевите индустрии досега.

Но нещата все още могат да станат грозни. Ескалация на търговските напрежения, които изследователите на ЕЦБ определят като 10% увеличение на американските тарифи за всички търговски партньори, би намалило активността в най-голямата световна икономика с 1,5%, с допълнително отрицателно въздействие от засиления финансов стрес.

Докато ЕС би страдал само от умерен спад в инерцията, световната търговия и активността биха могли да спаднат съответно с повече от 2,5% и 1%.