Световни автомобилни продажби и глобален анализ на пазара

Toyota е водещата за автомобили и Ford F-Series най-продаваният768x432 (1)

По Global International

През 2018 г. около 86 милиона коли бяха продадени в топ 54 на световните пазари. Джипове бяха популярни в световен мащаб и продажбите на електрически автомобили се увеличиха със 75%.

Джипове представляват повече от една трета от всички нови автомобили, продадени в световен мащаб през 2018 г.

Световните продажби на автомобили и леки търговски превозни средства през 2018 г. намаляват с 0,5% до 86 милиона превозни средства. Volkswagen Group, Toyota и Renault-Nissan бяха най-големите производители на автомобили и производствени групи в света през 2018 г. Toyota е водещата марка за автомобили и Ford F-Series най-продаваният модел. Toyota Corolla е най-предпочитаният в света стандартен модел леки автомобили през 2018 г. Джипове представляват 36% от световния пазар на нови автомобили през 2018 г. с 30 милиона продадени джипове.

768x432Според Jato, 2018 г. бележи една доста трудна година за световния автомобилен пазар, тъй като продажбите са паднали за първи път от 2009 г. насам.

Много автопроизводители усетиха последиците от търговските напрежения между най-големите световни икономики, политическите промени на ключовите пазари и новите заплахи за статуквото на индустрията. „Миналата година може да се разглежда като начало на нова ера за автомобилната индустрия,“ каза Фелипе Муньос, глобален анализатор на JATO.

Силни резултати в Индия, Бразилия, Русия и Югоизточна Азия компенсират застойните продажби в Европа, Китай и САЩ. „Потапянето на китайския пазар е имало последици за останалата част от световния пазар през 2018 г. Тъй като Китай съставлява почти 30% от световните продажби на автомобили, всяка промяна, която се случва там, се усеща в останалия свят“, обяснява Муньос.

Освен забавянето на продажбите в Китай, автомобилната индустрия също трябваше да се справи с несигурността на европейския пазар, следвайки последиците от Brexit и въвеждането на по-сложни екологични разпоредби. Също така трябваше да се справи с промените в ръководството на някои от най-големите производители на автомобили в света, които не винаги са лесни за управление.

Като един от най-значимите резултати от 2018 г. Индия стана четвъртият по големина автомобилен пазар в света, тъй като най-накрая успя да изпревари Германия. Очаква се растежът на Индия да продължи през следващите няколко години, като се очаква той да стане третият по големина пазар до 2021 г.

Русия се изкачи в класацията и изпревари Южна Корея, докато Аржентина и Турция – двама големи производители на превозни средства – забелязаха спад, като усетиха ефекта от предизвикателните икономически времена. Китай продължава да е лидер в световната класация с 28,08 милиона продажби, следвани от Европа с 17,7 милиона продажби и САЩ със 17,3 милиона продажби. Междувременно Латинска Америка надмина Япония, като регистрира съответно 5,6 млн. продажби.

2018-а бележи рекордна година за продажбата на електрически превозни средства, задвижвани от батерии. Пътническите електрически автомобили записаха 1,26 милиона продажби през годината, което е ръст от 74%.

Това е едно от най-високите повишения сред всички категории автомобили на световния пазар, което може да се обясни с няколко фактора. Първо, китайското търсене на електромобили е нараснало през 2018 г., тъй като автомобилният тип придоби по-голяма видимост сред потребителите, отчасти поради насърчаване от местните власти заради въздействие върху околната среда. Второ, Tesla най-накрая тръгна. Модел 3 се превърна в най-продавания в света EV, тъй като беше подсилен от продажбите в Северна Америка, където за първи път стана наличен. И накрая, кризата с дизеловото гориво в Европа също помогна да се повиши информираността на потребителите за ползите от шофирането на електричество.

Джипове отново се отличиха с продажбите си на световния пазар, доказвайки, че бумът в търсенето на този сегмент не е просто прищявка, а дълготрайна тенденция, която продължава да е привлекателна за потребителите по целия свят. Въпреки това, както се очакваше, растежът в сегмента се забави до едноцифрени числа. Рекордните 29,77 милиона джипове са продадени през 2018 г., като обемът е нараснал със 7% спрямо 2017 г. Въпреки че растежът в сегмента остава силен, тъй като джипове са регистрирали най-висок процент от всички сегменти, това е най-ниският резултат от последните четири години и е почти половината от регистриран растеж през 2017 г., когато продажбите нарастват с 13% на годишна база.

Въпреки двуцифрения ръст на Toyota, Hyundai-Kia и Volkswagen Group, които надделяват над GM, Renault-Nissan продължава да доминира в сегмента на SUV, записвайки почти 12% от пазарния дял. Джипове са също голяма част от продажбите на FCA, Geely, Mazda, Tata Group и много китайски производители.

Всички подсегменти на SUV регистрираха положителни резултати. Компактните джипове продължават да бъдат най-768x432 (2)популярни сред потребителите, регистрирайки 12,3 милиона продажби през 2018 г., следвани от средните джипове с 7,2 милиона продажби. На други места малките джипове регистрираха двуцифрен ръст с 6,6 милиона продажби, докато 3,7 милиона големи SUV бяха продадени.

Непрекъснатото търсене на джипове стана за сметка на продажбите на традиционни автомобили. Сред тях най-голям е спадът на МПС, където обемът е спаднал с 14% до 6 милиона единици – с близо 1 милион по-малко в сравнение с 2017 г., тъй като те са загубили място в почти всеки пазар. Компактеният автомобил (хечбек, седан и SWS) също отбеляза спад, като обемът падна с 8% след спада в САЩ и европейските пазари.

И обратното, 2018 г. бе добра година за пикапите, които надхвърлиха градските автомобили, тъй като общият им обем достигна 5,2 милиона броя, което е с 5% повече от 2017 г. Изненадващо, растежът в този сегмент не беше продиктуван от САЩ, където повече от половината световните продажби са регистрирани, но от Тайланд и Бразилия.

Toyota е най-продаваната марка в световен мащаб през 2018 г., а Ford F-Series – най-продаваният модел през 2018 г.