Архив

Несигурното бъдеще за производителите на електромобили в Китай

Китай има най-големия пазар на електрически превозни средства в света

car.china.charging.g

BBC News, Хонг Конг

Южният китайски град Шенжен се превърна в столицата на експонатите за китайската електрическа мечта. През 2017 г. той стана първият град в света, който въведе парк от електрически автобуси. Година по-късно правителството изготви план за замяна на градските таксита с електрически автомобили.

В Шенжен почти във всяка жилищна сграда има две зарядни устройства. Една от 10 коли на улицата са Teslas.

За по-малко от десетилетие пазарът на нови електрически превозни средства в Китай стана най-големият в света. През 2018 г. в Китай са продадени повече от милион електрически превозни средства, което е повече от три пъти повече от продадените в САЩ.

Пекин инвестира приблизително 50 милиарда долара в индустрията, надявайки се, че днешното господство на пазара на електрически превозни средства ще доведе до световна надмощие на автомобилите утре.

И досега политиката работи. През последните три години броят на китайските производители на електрически превозни средства се е утроил, като над 400 са регистрирани в цялата страна.

Но тази експанзия алармира правителството. Миналата година то реши да задейства спирачките, като изтегли приблизително половината от финансовите си стимули за купувачите.

Бързо последва спад в продажбите, през последното тримесечие на 2019 г. продажбите за електрически превозни средства спаднаха.

Сега коронавирусът нанесе втори удар.

Производителите са принудени да спират производствените линии и да затварят дилъри в опит да спрат разпространението на вируса.

NIO EP9 е един от най-бързите електрически автомобили в света

NIO EP9 е един от най-бързите електрически автомобили в света

Общите продажби на автомобили са паднали 79% през февруари в сравнение със същия месец през 2019 г., сочат данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. Продажбите на нови енергийни превозни средства (НЕВ) паднаха за осмия месец поред.

„Китайският пазар на автомобили вече има голям спад в търсенето през 2019 г. През 2020 г. никой производител на автомобили не е имунизиран срещу ефектите на коронавирус. Това включва всички – от най-старите съвместни предприятия, произвеждащи джипове с двигател с вътрешно горене, до най-иновативните  устройства, които правят връзка с електрически превозни средства “, казва Скот Кенеди от Центъра за стратегически и международни изследвания.

„По-голямата част от [производителите на електрически автомобили] няма да оцелеят. Но колко дълго ще оцелеят и дали консолидацията на индустрията се осъществява чрез много сливания или фалити ще зависи от желанието на правителството.“

След като бе регистриран на фондовата борса в Ню Йорк през 2018 г. и събра милиарди долари, NIO е може би най-популярният китайски производител на електрически автомобили.

Но през 2019 г. компанията съкрати 2000 работни места на фона на падащите приходи. През февруари тя обяви, че е подписала предварително споразумение с местната власт, която се ангажира да финансира компанията.

„Китай е огромен пазар, който расте с огромни темпове. Ние ще се приспособим към състоянието на пазара“, заяви говорител на NIO.

И това не е само при производителите на автомобили. Китай има някои гигантски производители на компоненти, като например батерии.

През 2018 г. CATL, китайски производител на електрически батерии, стана официален доставчик на електрически автомобили на BMW.

Миналия месец Tesla обяви, че ще сключи споразумение с компанията за доставка на батерии за новопостроения мега-завод в Шанхай на Tesla, способен да произвежда 500 000 превозни средства годишно.

Китайският BYD е един от най-големите производители на електрически превозни средства в света

Но въпреки очевидния успех, анализаторите имат своите съмнения.

„Китайската технология за автомобили и батерии все още не е от световна класа. CATL и BYD са силни производители на батерии, но технологично все още изостават от своите южнокорейски и японски колеги. А китайските автомобилни производители все още са производители от втори клас дори в собствената си страна и те почти нямат продажби извън Китай“ , казва г-н Кенеди.

За купувачите на автомобили въпросът за качеството виси над производителите на електрически автомобили в Китай.

Подкрепена от американския милиардер Уорън Бъфет, през 2019 г. компанията BYD беше третият най-голям производител на електрически автомобили с батерии в света, сочат проучвания на EV-volumes.com. Tesla продаде най-много, следвана от друга китайска фирма – BAIC.