Архив

G-7 гледа амбициозно към електрическите автомобили и далеч от петрола

В едно предложение правителствата ще се „стремят“ да гарантират, че по-голямата част от продаваните нови автомобили няма да се задвижват с бензин или дизел „до 2030 г. или по-скоро“

Премиерът на Великобритания Борис Джонсън е домакин на американския президент Джо Байдън преди срещата на върха на G-7. Сн. 10 юни.

Премиерът на Великобритания Борис Джонсън е домакин на американския президент Джо Байдън преди срещата на върха на G-7. Сн. 10 юни.

Bloomberg

Лидерите на групата от седем обсъждат амбициозни планове до края на десетилетието да изместят баланса на покупката на автомобили от бензин към по-екологични превозни средства, като част от пакет от мерки за борба с изменението на климата.

Според едно предложение, съдържащо се в документ, видян от Bloomberg, правителствата на страните от G-7 ще се „стремят“ да гарантират, че по-голямата част от всички продавани нови леки автомобили няма да са задвижвани с бензин или дизел „до 2030 г. или по-скоро“. Страните са разделени по отношение на това колко конкретни трябва да бъдат мерките.

Всички седем национални лидери, които се събират за срещата си на върха в Корнуол, Югозападна Англия, също са готови да обещаят повече финансиране, за да помогнат на развиващите се страни да намалят въглеродните емисии, въпреки че подробностите за това колко не са ясни.

Официалните ангажименти все още не са съгласувани от служители на G-7, които изготвят заключенията от срещата на върха този уикенд. Но определянето на целта за отдалечаване от бензина може да представлява повратна точка в усилията за намаляване на глобалното потребление на петрол и намаляване на емисиите на парникови газове.

Плановете все още са в проектна форма и все още не е ясно, дали лидерите, включително и президентът на САЩ Джо Байдън, ще одобрят предложената формулировка за отдалечаване от замърсяващите автомобили.

Американски служител отказа да каже дали Белият дом подкрепя дискутирания проект, включително дали да си постави за цел, че повече от половината превозни средства, продавани през 2030 г., няма да излъчват вредни емисии.

Длъжностното лице каза, че Байдън вярва в силни инвестиции в пазарите на електрически превозни средства и веригата за доставки като начин за справяне с изменението на климата и създаване на работни места. Но вътрешният план на САЩ не стига дотам, че да призове за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Най-големите американски производители на автомобили наскоро си поставиха цели за по-екологично производство на автомобили. General Motors обяви през януари, че се стреми да елиминира емисиите на отработени газове от новите лекотоварни автомобили до 2035 г. Ford Motor обеща миналия месец, че четири от всеки 10 автомобила, които Ford продава, ще бъдат захранвани от батерии до 2030 г.

Продажбите на нови електрически автомобили ще достигнат 34% от общия брой до 2030 г. и 68% до 2040 г., без да се предполага, че правителствата ще насърчават допълнителни политически стимули, според прогнозите на BNEF.

Япония също издаде зелен стратегически план през декември да направи всички нови автомобили хибридни или електрически до средата на 2030-те, въпреки че президентът на Toyota –  Акио Тойода, предупреди дни преди това, че правителствата, обявяващи забрани за изгаряне на автомобили, пренебрегват рисковете за работните места.

Във Великобритания премиерът Борис Джонсън, който е домакин на събранието на лидерите на G-7, ще забрани продажбата на нови автомобили, работещи изцяло на бензин или дизел от 2030 г., въпреки че другите страни вероятно няма да подкрепят такава драматична стъпка. В момента само малка част от новите превозни средства, продавани във Великобритания, са напълно електрически, като разходите отблъскват повечето потребители.

Според предложената формулировка в проектосъобщението на върха лидерите ще се ангажират да декарбонизират своите транспортни сектори през 2020-те години, като ускорят разпространението на електрически превозни средства и разработването на влакове, автобуси, корабоплаване и авиация с нулев въглерод.