Архив

Производството на електрически превозни средства в Русия – нова концепция

Програмата ще се изпълнява на два етапа: 2021–2024 г. и 2025–2030 г.612395d662d10818b88d7b69

Сега производството на търговски електрически превозни средства в Русия е ограничено до електрически автобуси от КамАЗ, ГАЗ и Волгабас, както и прототипи на GAZelle e-NN (на снимката) под формата на микробус и микробус. Последните имат двигател от 100 кВт – 136 к. с., 310 Нм, батерия с капацитет 48 кВтч и пробег 120 км.

Руското правителство преди дни одобри „Концепцията за развитие на производството на електротранспорт до 2030 г.“ (PDF документ, 41 страници). Основните задачи са: развитие на производствената база, „изграждане на технологични компетенции чрез задълбочаване на локализацията“, пускане на „продукти с фундаментално нови свойства в областта на електрическото задвижване“, както и стимулиране на търсенето, организиране на следпродажбени услуги , създаване на необходимата инфраструктура и премахване на регулаторните бариери. Програмата ще се изпълнява на два етапа: 2021–2024 г. и 2025–2030 г.

Според резултатите от първия етап в Русия трябва да се произвеждат най -малко 25 000 електрически автомобила годишно, докато броят на зарядните станции на теория ще достигне 9400 бройки („бързите“ ще станат 2900). Вторият етап обещава на електрическите превозни средства дял от най-малко 10% от общия обем. Ще бъде настроено производството на клетки за тягови литиево-йонни батерии, „катодни и анодни материали“, 72 000 зарядни терминала (включително 28 000 „бързи“) и 1000 водородни станции за зареждане. В резултат на това ще бъдат открити около 39 000 работни места.

В документа се споменават два пътнически проекта – KAMAZ Kama -1 и Zetta от частна компания от Толиати. Създателите на Zetta се надяваха на заем от 99,9 милиона рубли при 1% годишно, но през септември 2020 г. Фондът за индустриално развитие отказа да даде пари и условията отново бяха изместени.

Според „концепцията“ днес в Русия има „до 11 000 електрически превозни средства“, но през 2030 г. те ще бъдат повече от 250 000. По-реалистично от останалите обещания в документа е инсталирането на Kia и Hyundai електрически автомобили на поточната линия на калининградския автотор през 2023 г. Под „премахване на бариерите“ се има предвид проектирането на отделни паркоместа за EV-модели, въвеждането на зареждане на бензиностанциите, разработването и актуализирането на документи.

„Стимулиране на търсенето“ означава, наред с други неща, „отстъпки“, тоест субсидии от федералния бюджет за кредитни институции: средствата ще бъдат използвани за възстановяване на загубен доход от заеми, издадени на физически лица за закупуване на електрически превозни средства. Обещава се „да се проведе експеримент за свободно преминаване на електрически превозни средства по платени участъци на федералните пътища“.