Планът за съживяване на промишлеността на Франция в размер на 35 млрд долара
Определя целта – производство на електромобили
Макрон казва, че правителството ще продължи да подкрепя прехода на автомобилната индустрия към електрификация
ПАРИЖ – Френският президент Еманюел Макрон представи план от 30 милиарда евро (35 милиарда долара) за
преодоляване на годините на индустриален спад във втората по големина икономика на ЕС, включително 4 милиарда евро за транспортния сектор за подкрепа на електрифицирани превозни средства и други инициативи.
Представеният във вторник план, наречен „Франция 2030“, ще инвестира парите в продължение на пет години в сектори, включително възобновяеми източници на енергия, електрически превозни средства, полупроводници и роботика.
„Искам да погледнем напред и да видим нашите слабости и силни страни“, каза Макрон в реч в Елисейския дворец. „Ние се нуждаем от това, за да произвеждаме повече.“
Макрон заяви, че правителството ще продължи да подкрепя прехода на автомобилната индустрия към електрификация, и той постави цел за вътрешно производство от 2 милиона напълно електрически и хибридни превозни средства до 2030 г.
„Нуждаем се от индустриален отговор на предизвикателството на новия вид транспорт“, каза той и добави, че е важно да се произвеждат превозни средства с ниски емисии във Франция, ако страната иска да има чист автопарк.
Сред последните инициативи Renault създаде център за производство на електрически превозни средства в Северна Франция, а Stellantis има съвместно предприятие с батерии и клетки с Total, което има за цел да построи гигантска фабрика във Франция.
„Трябва да се съсредоточим върху иновационни технологии при новите превозни средства“, каза Макрон, цитирайки три гигафабрики за акумулатори, планирани за Франция.
Френското правителство е сред най -щедрите в Европа в предлагането на стимули за електрически и хибридни превозни средства. Съгласно мярката за подкрепа от 8 милиарда евро, въведена по време на пандемията COVID-19 през май 2020 г., купувачите биха могли да получат повече от 10 000 евро от цената на нов изцяло електрически автомобил.
Франция също ще похарчи 6 милиарда евро за подкрепа на производството и иновациите в електрониката, включително полупроводници, каза Макрон.
„Франция 2030“ е най-новата в дългата история на страната за изпомпване на публични пари в очаквания индустриален ренесанс. След глобалната финансова криза след разпадането на Lehman Brothers през 2008 г. тогавашният президент Никола Саркози стартира 35-милиардна бъдеща инвестиционна програма, която се попълва три пъти.
Макрон каза, че планът му ще поеме по-големи рискове и няма да разчита на утвърдени индустриални фирми. Половината от парите ще отидат за малки компании, с обещание да бъдат зелени. Ако проектите се провалят, средствата бързо ще бъдат преразпределени, каза Макрон.
Въпреки различните усилия на последователните правителства, делът на промишлеността във френската икономика е намалял почти без прекъсване и Франция не е регистрирала излишък в търговията със стоки от 2002 г. Шест месеца преди президентските избори Макрон е под натиск да покаже, че може да се обърне тези богатства, особено в бившите индустриални центрове, където той се бори да спечели гласове през 2017 г.
Макрон каза, че иска да създаде „добродетелен цикъл – иновации, производство, износ – за финансиране на нашия социален модел“.
Планът Франция 2030 включва:
- 8 милиарда евро за ядрена, водородна и възобновяема енергия, включително за изграждане на нов малък ядрен реактор
- 4 милиарда евро за транспорт и мобилност, като целта е да се произведат 2 милиона електрически и хибридни превозни средства и първият самолет с ниски емисии
- 1,5 милиарда евро за храна и земеделие
- 1,5 милиарда евро за проекти за лунни снимки като виртуална реалност, културно производство, проучване на морското дъно
- 6 милиарда евро за роботика
- 2 милиарда в обучение за процъфтяващи сектори
- 5 милиарда евро за подкрепа на индустриални стартиращи предприятия
Инициативата идва само година след програмата „Възстановяване на Франция“ на стойност 100 милиарда евро, която също имаше за цел да надхвърли кризисните разходи за решаване на дългосрочните проблеми на страната, свързани с ниските инвестиции и наемането. Според очакванията на правителството, около една трета от тази програма ще остане неизразходвана в края на тази година.
Инвестиционните планове са в съответствие с френската индустриална политика, но все повече поставят Макрон в крак в Европа, където други страни започнаха да говорят за необходимостта да се върнат към някаква форма на фискална дисциплина, след като кризисните разходи надуха дефицита по време на COVID-19. Трите основни цели на Франция 2030 са изграждането на малки реактори във Франция, което да стане лидер на зеления водород, и „декарбонизирането“ на френската промишленост.