Архив

Изпълнителният директор на Peugeot Линда Джаксън: „Наследявам здрава марка“

„Винаги има нещо, което можем да подобрим или което смятаме за реална възможност“, казва главният изпълнителен директор на Peugeot Линда Джаксън. „За Peugeot това ще стане по-интернационално.“

Запознайте се с ШЕФА

Име: Линда Джаксън

Заглавие: Главен изпълнителен директор на марката Peugeot

Фирма: Stellantis

Възраст: 64

Основно предизвикателство: Намаляване на зависимостта на Peugeot от Европа, където в момента са 80 процента от продажбите на марката.

europe.autonews.co

Интервю на месец декември

Изпълнителният директор е изправен пред нови предизвикателства в ключовата марка Peugeot на Stellantis,L.Jackson_Peugeot (1) включително разширяване извън Европа, промяна към електрификацията и недостиг на чипове

Линда Джаксън, бивш главен изпълнителен директор на Citroen, пое тази роля в Peugeot след създаването на Stellantis през януари 2021 г. Марката беше европейският флагман на PSA Group, с нарастващи продажби и ценообразуване благодарение на преминаването на гамата към SUV от миниваните в средата на 2010 г. Предизвикателството на Джаксън е да запази тази сила в Европа, но да расте и в останалата част на света, сега, когато става и преминаването към Северна Америка. Тя говори с редактора на Automotive News Europe и асоцииран издател Лука Сифери и редактора на новините Питър Сигал за разширяването, електрификацията и недостига на чипове.

Вие сте главен изпълнителен директор на Peugeot за по-малко от година, след като сте преминали от Citroen, а след това известно време работите върху интеграцията на Stellantis. Какво научихте за марката?

Наследявам здравословна марка. Беше № 2 в Европа в края на август [и в края на октомври]. Така че това е солидна марка, с добри резултати в Европа, със силно продуктово портфолио и последователна стратегия. Но винаги има нещо, което можем да подобрим или което смятаме, че е реална възможност. За Peugeot това ще стане по-интернационално.

Къде виждате потенциал за растеж?

Има три основни области, в които можем да се развиваме в краткосрочен и средносрочен план. Първият е Южна Америка;

Peugeot Landtrek 2021

Peugeot Landtrek 2021

вторият е Близкият изток и Африка; и третият е Китай. Мисля, че ще успеем, защото имаме световна марка и глобално продуктово портфолио. Например 208, който виждате в Европа, ще бъде основна част от нашия растеж в Южна Америка. Но ние също така разработихме няколко специфични продукта за тези региони, като Landtrek Pickup. Той е разработен специално за пазари като Южна Америка и Близкия Изток/Африка, където пазарът на пикапи е доста голям.

Какъв процент от продажбите ви са в Европа спрямо останалия свят и каква е вашата цел?

Днес 80% от продажбите ни са в Европа и 20% извън нея. Не искам напълно да обръщам това, защото нашата сила очевидно е Европа и искам да увелича пазарния си дял тук. И това изцяло зависи от това колко бързо ще се възстановим в Китай и, честно казано, няма да се възстановяваме бързо там. Трябва да въведем продуктово портфолио, което наистина е подходящо за китайския потребител, което според мен беше провал в миналото. И ние трябва напълно да преструктурираме нашата дистрибуторска мрежа – това не се прави за една нощ.

Връщайки се към Европа, Peugeot сега ли е еталонът в ценообразуването за големи марки?

Да. Работихме изключително усилено през последните 10 години [за увеличаване на ценообразуването]. Но не става въпрос само за увеличаване на цените, а за внасяне на стойност на продукта, добавяне на правилната технология, уверяване, че имате правилните спецификации и, разбира се, външния вид на превозните средства и цялата работа, която сме свършили върху остатъчните стойности . Всичко това помага за ценообразуването.

Марката Volkswagen все още ли е еталонът за Peugeot или се е променила с времето?

Volkswagen очевидно е лидерът на пазара и те трябва да бъдат тези, срещу които се сравняваме.

В последното представяне на Stellantis се показва, че Peugeot е бил с 1,5 пункта над ценообразуването през 2020 г., започвайки от 2,4% по-ниско през 2015 г.

Това може да се промени в зависимост от това кога се въвеждат нови превозни средства и кога Volkswagen представя нови превозни средства. Но плюс една точка/минус една точка [към референтната цена] е нашето мислене, докато вървим напред. Не искам да продължа да вдигам цените, защото смятам, че трябва да се уверим, че нашите продукти са достъпни за възможно най-много хора, но трябва да увеличим максимално стойността на марката и плюс едно/минус.

С липсата на продукт, но и с увеличаването на цените поради недостига на чипове, увеличавате ли разликата с VW по-бързо, или това е равнопоставено положение за всички?

С кризата с полупроводниците, тласъка за електрификация и инфлацията на суровините, всички ние сме изправени пред абсолютно едни и същи проблеми. Затваряме ли разликата по отношение на обема? Предстои ни дълъг път, но намаляваме разликата. Въпреки това тя може да се променя от месец на месец, в зависимост от доставката  на полупроводникови чипове или година след година, когато се въвежда ново превозно средство. Но очевидно бих искала да съкратя разликата между нас. Сигурна съм, че Volkswagen би искал да удължи разликата.

Как се справяте с недостига на чипове? Трябвало ли ви е да правите компромиси?

Управляваме като всяка друга криза, защото в автомобилната индустрия винаги има такава. Ние управляваме на база Stellantis Group и управляваме ден след ден, фабрика по фабрика, модел по модел. Ние се опитваме да намерим най-добрите решения, за да можем да доставяме превозни средства на нашите клиенти. Например, заменихме опционалния цифров инструментален клъстер на „стария“ 308 с аналогов клъстер, тъй като този модел беше на изчерпване. Но това не е възможно 208за новия 308, който в интериора е свързан с еволюцията на i-Cockpit, с 3D цифров клъстер и AI Connect. Така че ние се опитваме да защитим новия 308 и увеличаваме производството постепенно, за да можем да произвеждаме и доставяме превозни средства, като стартираме във Франция тази година.

Пикапът Peugeot Landtrek не се продава в Европа. Наскоро беше пуснат в Южна Африка във версия с десен волан.

Казаха ни, че средното време за изчакване в Европа е между девет и 12 месеца за нормален автомобил и може да надхвърли една година, ако е специална поръчка. Вярно ли е?

Зависи от модела, от това, което клиентът иска, от версията, особено ако е версия от висок клас, която се нуждае от много чипове. При всички производители може да варира от два месеца до година, но колкото по-висока е производителността на модела, толкова повече чипове има. Следователно, толкова повече трудности има по отношение на намирането на чиповете, за да може да се пусне нов модел.

Имате ли някакви анекдотични или твърди данни за продажбите, показващи, че купувачите на автомобили са разочаровани от дългото време на чакане?

Ако попитате някой клиент за всеки производител, той ще каже, че иска колата си утре. Неизбежно проблемът е, че при който и производител да отидете, всички те са изправени пред една и съща криза. За съжаление тук сме и не знаем кога ще свърши. Надяваме се, че положението  започва да се облекчава. Но това е причината, поради която искаме да преминем към повече собственици на нашите компоненти и батерии, докато преминаваме към електрификация.

Има ли Peugeot разписание за преминаване само на електрически?

Трябва да внимаваме, защото сме световна марка. Мога да направя съобщение за Европа, но ще има различна скорост на трансформация за други региони, например Африка, така че все още трябва да направя [превозни средства с вътрешно горене] за тези купувачи.

Днес 70 процента от моите модели имат електрифицирана версия, независимо дали е хибридна или [напълно] електрическа. До 2024 г. 100 процента от нашите модели ще имат електрифицирана версия. На този етап от трансформацията ние използваме мултиенергийни платформи, така че мога да имам превозни средства само с вътрешно горене, мога да имам хибрид или електрически.

Това е точно за Европа в момента и също така подкрепя международните пазари, които ще направят промяната по-късно. Докато преминаваме към новите [Stellantis] платформи, STLA Small, Medium, Large, до 2030 г. в Европа, всички наши модели ще бъдат електрически. Но все пак трябва да се уверя, че поддържам предложения за вътрешно горене за моите международни клиенти.

Какъв процент от продажбите на малкия автомобил 208 и малък SUV от 2008 г. са изцяло електрически и надхвърлихте ли очакванията, които бяха 10 до 15 процента?

Ние сме на 20 процента електрически за 208. e-2008 е малко по-малко от e-208, защото има тенденция да бъде първа кола, така че клиентите често търсят да могат да пътуват на дълги разстояния. Те се опитват да решат дали електрически автомобил е подходящ за тях.

Предстои ви много важен модел, следващото поколение 3008, който ще бъде произведен във вашия завод в Сошо и ще има напълно електрическа версия. Ще имате ли и версия с вътрешно горене? Ще бъде ли на същата платформа?

Малко е рано да се потвърди точно кои модели ще бъдат направени на STLA Small или STLA Medium или E-VMP, освен да се каже, че до 2024 г. ще има 100% електрическа версия.

Новото поколение Peugeot 308 (показан под формата на комби) стартира във Франция тази година. Неговото изцяло цифрово табло означава, че Peugeot трябва внимателно да разпредели доставките си от чипове.

Какъв процент от продажбите на Peugeot са онлайн и как определяте онлайн продажба?

Първата статистика е, че 90 процента от нашите клиенти започват процеса на закупуване в интернет. Не е голяма изненада; всички го правим за каквото и да купуваме. Има онлайн процес, който можете да следвате, за да преминете на практика през целия процес на продажби, но процентът [на хората, които правят това] на този етап е сравнително нисък. Това е доста под 5 процента. В бъдеще ще има някои клиенти, които искат да купуват онлайн през целия процес, но ние трябва да разберем как да адаптираме процеса, ако искат да докоснат и почувстват – това, което наричаме „фигитално“ изживяване, комбинация физически и цифрови.

Peugeot е в „горния мейнстрийм“ клъстер на Stellantis с Opel/Vauxhall. Как ще работи това?

Като оставим настрана клъстерите, ние все още работим по същия начин, както преди, а именно, че има технология, достъпна за всички, и марките избират коя технология искат. Предимството на клъстера е, че и Opel, и Peugeot са склонни да искат подобни технологии. Опитваме се да намерим синергии, за да можем да работим заедно. И ние търсим не само Opel, но и всички марки. Клъстерите са там, за да се уверят, че имаме ясна диференциация между марките, така че да не се състезаваме всички на едно и също ниво. Но в края на деня, когато наистина го разгледаме, търсим синергии, които ще бъдат от полза за възможно най-много марки, за да можем да разпределим разходите.

Peugeot има изцяло електрически модели и plug-in хибриди, но няма пълни хибриди. Пазарът има ли нужда от този среден път, или пълните хибриди са временно решение, с пълна електрификация толкова близо, че нямате нужда от тях?

Смятаме, че можем да покрием трансформацията с изцяло електрически или plug-in хибриди. В бъдеще ще въвеждаме и леки хибриди. Имате ли нужда от пълен хибрид без включване? Не знам отговора на това. Мога да говоря само за това, което знам, че ще предложим, което е plug-in хибрид, напълно електрически и в бъдеще, лек хибрид.

Peugeot напуска сегмента на микроавтомобилите, като Toyota поема завода за съвместно предприятие, който имахте с тях в Чехия, за да произвеждате Aygo, Peugeot 108 и Citroen C1. Може ли Peugeot да се върне в този сегмент?

Много е трудно да се намери уравнението, което да успее, защото докато се движим напред, то трябва да е електрическо и следователно променливите разходи трябва да са доста ниски, за да може да има достъпна цена. Вярвам, че от гледна точка на Peugeot, трябва да мислим за други решения. Вече имаме партньорства с Peugeot Cycles и Peugeot Motorcycles и има работа, която ще вършим, за да се опитаме да развием този бизнес още малко, така че Peugeot да може да има холистична, евтина мобилност на две, три или четири колела.