Архив

Как войната на Русия с Украйна ще се отрази на автомобилната индустрия

Положението на автомобилната индустрия в световен мащаб ще се влоши, като със сигурност ще последват повишения на цените

motortrend.com

Руското нахлуване в Украйна тази седмица хвърли европейските и световни пазари и автомобилните производители в

Kia Rio 2021

Kia Rio 2021

безпокойство, за да определят колко голямо въздействие ще окажат войната и всякакви икономически санкции срещу Русия върху линиите за доставка, производството и работната сила, които сега биха могли бъдат в пряка опасност. Европейските производители на автомобили ще бъдат най-силно засегнати, тъй като линиите за доставка от Украйна и Русия замръзват, докато бомбите се пускат. Въпреки това, масовото производствено присъствие на Hyundai и Kia в Русия сега създава неприятности и за корейската група.

Съобщава се, че множество световни автомобилни производители са спрели доставките на поръчки на местни дилъри към руски партньори, в сила от 24 февруари, датата на руската инвазия, според писма, очевидно изпратени от автомобилните производители. Съобщава се, че това са направили руските дилъри на Audi и Chevrolet, а от бизнес изданието „Ведомости“ твърдят, че VW и Skoda също подготвят собствени известия. Porsche и Land Rover също спряха доставките от датата на руската инвазия. Ако всичко това е вярно и вероятно е така, не е ясно какви точно условия са принудили спирането – но вероятно няма да е лесно да прекарате колата си през руската митница в момента.

В публикацията се казва, че Audi ще информира партньорите си за плановете си да възобнови доставките в бъдеще. Всичкият инвентар от автомобилните производители, който вече е преминал през руските митници, ще бъде доставен. Бързото спиране на доставките за Русия от страна на повечето автомобилни производители вероятно е предпазно и временно и по-скоро е свързано с създаването на нови логистични опции, адаптирани към средата, която сега е във война, и в средата на нови глобални санкции срещу Русия. Компаниите очевидно са изправени пред обществен натиск да не изглеждат твърде удобни за Русия, която се разглежда като агресор, така че замразяването на пратката вероятно е с неопределено отлагане, докато всички се успокоят.

Ако се чудите дали американското правителство и санкциите на неговите съюзници срещу Русия ще изострят още повече продължаващия недостиг на полупроводници, отговорът е, разбира се. Въпреки че в Русия няма да влизат полупроводници или суровини, използвани за производството им, голяма част от суровините идват от Украйна, която вероятно няма да ги изнася известно време.

Корейският автомобилен сектор разчита изключително много на редките газове, предоставени от Украйна, като неон, криптон, ксенон и други, всичко от акумулаторни клетки за електромобили до свръхпроводници вече е на още по-тесни доставки и цените ще се покачват. И като говорим за газ, видът, който използвате, за да напълните колата си на помпата, вероятно ще стане по-скъп през следващите седмици, тъй като цените на енергията се покачват в световен мащаб, особено ако европейските нации се въздържат от руски горива в отговор на атаката й срещу Украйна.

Hyundai и Kia и Русия

Kia взима четири награди на годишните награди за руска кола на годината

Kia взима четири награди на годишните награди за руска кола на годината

Hyundai Group, чрез която Kia също оперира, за първи път се установи със фабрика в Санкт Петербург, Русия, през 2010 г. и наскоро закупи бивш завод на General Motors за реновиране за производството на Hyundai Tucson, Palisade и Kia Sportage за износ в Северна Америка и останалата част от Европа тази година. Обединените автомобилни производители в момента произвеждат повече от 230 000 автомобила годишно в Русия.

Точно това изграждат там – Hyundai Group продаде 373 132 превозни средства на руския пазар през 2021 г., притежавайки най-големия пазарен дял; Hyundai представлява 10,3 процента, а Kia – 12,3 процента от общия пазарен дял на автомобили в Русия.

Избухването на войната и настъплението на икономически и финансови санкции срещу Русия сега изложиха на опасност целия глобален бизнес на Hyundai и Kia и ще навредят сериозно на националната корейска икономика. Korea Times казва, че „корейските конгломерати“ са продали автомобили на стойност 2,5 милиарда долара на Русия през 2021 г., плюс допълнителни 1,45 милиарда долара в автомобилни части и компоненти.

Автомобилите и техните части по-рано представляваха 44% от годишния обем на износа на Корея за Русия, което вероятно ще бъде сериозно възпрепятствано от американски и европейски санкции, целящи да намалят търговията и да затруднят руската икономика.

Производството в  Украйна

Hyundai също има местен офис за продажби в Киев, Украйна, а Kia произвежда седан и хечбек Rio в завода ZAZ в Запорожие, Украйна. На 28 януари 2022 г. корейското министерство на външните работи обяви извънредно положение в региона и установи планове за евакуация на корейски граждани от Украйна, пише Korea Times.

Hankook Tyres, друга корейска компания, евакуира търговския си офис в страната. Служител от Hyundai предложи, че компанията „следи отблизо ситуацията, тъй като се очаква руско-украйната криза да доведе до икономически спад и слаба рубла“, в изявление за Korea Herald.

Войната в Украйна също може сериозно да засегне глобалното производство на акумулаторни клетки за EV, тъй като нацията е третият по големина производител в света на никел и алуминий, два изключително ценни ресурса, необходими за батерии и компоненти за EV. Освен това Украйна произвежда почти 70 процента от неоновия газ в света, необходим за компоненти като чипове, които вече страдат от недостиг, който доведе средната цена на транзакциите с ново превозно средство в САЩ до невероятни нови висоти. Вероятно ще се повиши само тази година.

Украйна също е критичен глобален доставчик на редки газове, използвани във всички видове високотехнологично оборудване и компоненти, а войната сериозно ще попречи на тези доставки и вероятно ще доведе до покачване на цените. Това също ще има специфично въздействие върху корейската икономика, тъй като страната внася 30,7% от своя криптон, 23% от своя неон и 17,8% от своя ксенон за редки газове за производство на компоненти от Украйна, според Korea Herald. Южнокорейският автомобилен производител SsangYong също внася суровини като алуминий от региона.

Корейската асоциация на автомобилните производители се опасява, че до 29 процента от продажбите на групата може да паднат тази година, очаквайки подобно въздействие като когато стана свидетел на спад от 62 процента в износа на автомобили след нахлуването на Русия в Крим през 2014 г., което също доведе до международни санкции срещу Русия.

Нови санкции срещу Русия

В отговор на руската инвазия в Украйна Министерството на финансите на САЩ обяви, че незабавно ще се насочи към основната инфраструктура на руските финансови и някои икономически институции. Санкциите са насочени срещу банки като подкрепяната от държавата „Сбербанк“, VTB Bank, „Откритие“, „Совкомбанк“ и „Новикомбанк“. Този ход има за цел да забрани всякаква търговия с институции в САЩ и да замрази всички американски активи, държани от компаниите и техните ръководители.

Тази първа вълна от санкции от САЩ и техните съюзници, обявена на 24 февруари, не е насочена конкретно към автомобилния сектор на Русия или към пряко замесени предприятия. Въпреки това, някои големи икономически предприятия, свързани с автомобили, бяха обект на нападение, включително руската корабна компания „Совкомфлот“ и Руските железници, както и голяма част от руския енергиен сектор.

В момента Русия е третият по големина доставчик на никел в света и осигурява 40 процента от световните ресурси на паладий, използвани за производството на каталитични преобразуватели, според NBC. В замяна Русия също разчита на чуждестранни доставки за цели 25 процента от собственото си автомобилно производство, което може да бъде силно секвестирано от нови санкции. Руската Gaz Group вече обяви, че ще трябва да спре производството, тъй като срещу Русия се налагат санкции.

Анализаторът Сам Абуелсамид от Guidehouse Insights каза пред NBC, че големият въпрос относно санкциите се свежда до Китай: „Ако наложим тежки санкции на Русия, те може да отговорят и да ни отрежат от много от нещата, от които се нуждаем“, включително платки и други суровини. , като лития, необходим за електрическите превозни средства. След първата вълна от санкции обаче това може да не е сериозен риск.

Анализаторите на J.D. Power и LMC Automotive понижиха прогнозираното световно производство на леки превозни средства тази година до 85,8 милиона единици за 2022 г., което е намаление от 400 000 превозни средства тази година, казва Reuters. Все пак се очаква общият глобален обем на продажбите на леки превозни средства да нарасне с 5 процента.

Renault + Stellantis + Toyota също имат проблеми с Русия

рено дъстърДруги големи световни автомобилни производители, включително Renault и свързаните с него марки, Stellantis и неговите филиали, и Toyota, също имат значително производствено присъствие в региона. Renault вече обяви, че производството в съоръжението в Москва, Русия, ще трябва да спре от 28 февруари до 5 март, позовавайки се на „затегнатия граничен контрол в транзитните страни и принудителната необходимост от промяна на редица установени логистични маршрути“, но пропускайки да споменава руската инвазия в Украйна направо, според Reuters.

Renault Group прави 8 процента от основните си приходи в Русия, вторият по големина пазар на автомобилния производител след Франция. Най-големият автомобилен производител в Русия, АвтоВАЗ, също е частично собственост на Renault.

Stellantis управлява автомобилен завод в Калуга, Русия, където също се произвеждат модели на Mitsubishi. Съобщава се, че производството на автомобили Peugeot, Citroën и Opel се е удвоило в Калуга през 2021 г., а общите продажби на Stellantis в Русия са нараснали с 65 процента. По-рано тази година имаше планове за започване на износ на търговски превозни средства от фабриката, които сега бяха прекъснати.

Изпълнителният директор на Stellantis – Карлос Таварес, коментира ситуацията по време на конферентен разговор чрез NBC по-рано тази седмица: „Ако не можем да снабдим завода, ако това е реалността, трябва или да прехвърлим това производство в други заводи, или просто да се ограничим“. През миналата година фабриката е изнесла само около 11 000 търговски превозни средства, което е част от общо над 2 милиона леки търговски превозни средства, които компанията продаде.

Говорител на Stellantis каза на MotorTrend, че компанията „следи внимателно ситуацията в реално време и ако е необходимо ще предприемем подходящи мерки в интерес на нашите служители и техните семейства. В момента не виждаме значително въздействие върху нашите бизнес операции, включително нашето производствено предприятие.“

Като се има предвид малкото количество търговски износ от фабриката в Калуга, по-вероятно е местната руска операция на Stellantis да понесе по-голям удар, въпреки че по-широките проблеми с веригата на доставки все още ще се отразят негативно на глобалното портфолио на Stellantis.

Toyota произвежда Camry в Русия от десетилетия и има фабрика в Шушари, Русия, за локализирано производство. Засега не е ясно как може да се отрази дейността на Toyota, а компанията все още не е отговорила на нашето искане за коментар. MotorTrend също се свърза с Kia и Volkswagen и ние ще актуализираме, когато бъде предоставена повече информация.

Говорител на Škoda сподели подготвено изявление пред MotorTrend относно производството на автомобили в завода Eurocar в Индустриален парк Соломонова, Украйна:

„Škoda гледа на руската атака срещу Украйна с голямо безпокойство и ужас. Škoda се надява на бързо прекратяване на военните действия и връщане към дипломацията. Ние сме убедени, че устойчивото решение на конфликта може да се осъществи само въз основа на международното право. Степента на въздействие върху нашите бизнес дейности в засегнатите страни непрекъснато се определя от работна група. Във всички дейности на място безопасността и почтеността на нашите служители са наш основен приоритет.“