Архив

Дилемата на Renault за Русия

Френският автомобилен производител има една от най-големите операции от всички мултинационални компании в страната, но е изправен пред рискове, ако остане

Financial Times

ft.com

С марката на Автоваз, която може би е по-синонимна на Съветския съюз от която и да е друга, Renault за първи път се обвърза през 2007 г., след като тогавашният шеф Карлос Гон определи Русия като обещаващ пазар.

Работник на производствена линия на Lada Granta в централата на Автоваз в Толиати, Русия © /Bloomberg

Работник на производствена линия на Lada Granta в централата на Автоваз в Толиати, Русия © /Bloomberg

Насърчено от руския президент Владимир Путин, Renault през 2012 г. вдигна своя дял в Автоваз, производителя на Lada, след като първият автомобил слезе от производствената линия през 1970 г.

Десетилетие по-късно успехът му в управлението на Lada през неуспехи и сривове на пазара остави Renault с по-голям бизнес в Русия от много други чуждестранни компании, точно при нахлуването на Путин в Украйна.

За разлика от някои мултинационални компании, за които руският пазар представлява закръгляне в техните сметки, Renault има местна работна сила от 40 000 души и генерира 10% от приходите си там.

Автомобилният производител не коментира намеренията си, като каза само, че следи ситуацията в Русия. Според хора, запознати с въпроса, мащабът на операциите на Renault, наред с липсата на политически натиск във Франция, за да преодолее отстъплението, накара групата да се опита да остане.

Но с нарастването на корпоративната криза от Русия, търговските и репутационните рискове за компанията, която отчита френското правителство и японската Nissan за двама си най-големи акционери, нарастват.

„Хората подценяват потенциалния икономически колапс [в Русия], това може да е пълен срив“, каза Марк Макнами, европейски директор в FrontierView, консултантска компания, която съветва компаниите по макроикономика.

„Има натиск компаниите да не се вижда, че изобщо се занимават с Русия“, добави Макнами.

Renault вече беше уведомен за нарастващите икономически напрежения в Русия. Неговите три завода, включително един в Москва, който произвежда модели под марката Renault, са изправени пред спирания и се борят да набавят компоненти, тъй като някои доставчици прекъсват връзките си със страната.

Автоваз възобнови производството на някои модели Lada в неотдавна след едноседмична пауза в огромния си завод в Толиати, който се намира на река Волга на 1000 км източно от Москва. Но всички фабрики на Автоваз отново ще останат без работа от 4 април в продължение на 20 дни, тъй като Renault предлага корпоративна ваканция, която обикновено е планирана за лятото, докато се надпреварва да складира електронни части.

Полупроводниците биха били особено трудни за доставяне в Русия, казаха консултанти от индустрията, дори ако Толиати имаше свои собствени обширни операции за щамповане на метали, за да направи някои други компоненти.

В Русия имаше „много натиск върху тях да не спират никога повече“, каза човек, информиран за операциите на Renault. Рискът от руско противодействие за изземване на активи също е проблем, добавиха те.

Някои други оператори на автомобилни заводи в страната са получили внезапни посещения от местните власти, за да проверят дали все още плащат на работниците дори когато са затворени, според запознати с посещенията.

Откакто Renault инвестира за първи път в Автоваз през 2007 г., нейната работна сила се е свила от над 100 000, тъй като френската група се стреми да модернизира поточните линии. Почти всички работници са местни, с изключение на 10 чужденци на високи позиции или основни позиции, като ръководителя на Автоваз – Никола Мор, и групата не е склонна просто да изостави персонала си, казаха хора от Renault.

Посещенията на международни служители, които обикновено извършват проверки за контрол на качеството, са отменени, според синдикатите на Renault.

Въпреки че заводите на Renault пострадаха от прекъсвания на производството след нахлуването, има признаци, че търсенето се оказва по-устойчиво – дори когато руската рубла се понижи.

„Те изкупуват всичко“, каза един търговец на автомобили в Москва, като посочи, че това далеч не е обичайно.

„Според мен те искат основно да инвестират пари, да купуват всичко, освен да инвестират, преди [рублата] да девалвира напълно“, каза той. „Тези с повече пари купуват апартаменти, тези с по-малко пари купуват коли.“

Опасенията, че резервните компоненти за чуждестранни автомобили в крайна сметка ще свършат, изострят привлекателността на Lada, добави дилърът. Някои хора казват, че държат коли в подземни паркинги или в гаражи, а не на улиците, поради опасения, че ще бъдат откраднати за части.

Дори в съветската епоха обикновените Лади бяха един от най-успешните експортни продукти на Русия, но продажбите в ЕС са намалели © /AFP

Дори в съветската епоха обикновените Лади бяха един от най-успешните експортни продукти на Русия, но продажбите в ЕС са намалели © /AFP

„Това са руски продукти, произведени от руснаци за Русия“, каза служител във френското правителство пред Financial Times, добавяйки, че е твърде рано да се обмисля радикално спиране на производството или напускане. Японският Nissan, партньор на Renault, отказа коментар.

Това е позиция, която френското правителство поддържа, въпреки че Renault притежава 68 процента от акциите на Автоваз заедно с Ростех, отбранителна и индустриална група, управлявана от дългогодишния съюзник на Путин – Сергей Чемезов, който е под санкции, наложени от САЩ от 2014 г.

Френският президент Еманюел Макрон, който провежда редовни разговори с Путин след инвазията и го призова да установи прекратяване на огъня, също подчерта, че Западът не е във война с руския народ.

Неговото правителство не е оказвало натиск върху компаниите да се оттеглят, дори при частни обмени, казаха няколко запознати с въпроса. Това включва TotalEnergies, френската компания, която е изправена пред най-голямо внимание заради продължаващото си руско присъствие, след като конкурентите на петрола и газа BP и Shell обявиха, че планират да напуснат.

Френските компании са сред най-големите чуждестранни работодатели в Русия с общо 160 000 местни служители, според френски източници. Производителят на храни Danone, групата на супермаркетите Auchan, търговецът на дребно „Направи си сам“ Leroy Merlin и кредиторът Société Générale също имат големи операции.

„Въпросът дали тези компании трябва да напуснат [Русия] със сигурност е налице“, каза Татяна Кастуева-Жан, ръководител на руския център във френския мозъчен тръст Ifri. „Някои френски компании се съпротивляват повече от други, но много от тях са по-местни и имат какво да губят.

Трите големи производители на автомобили в Германия, VW, Mercedes и BMW, спряха своите продажби или операции в рамките на дни след нахлуването. Триото продаде по-малко от 300 000 автомобила в страната миналата година, част от 13-те милиона коли, които са доставили по целия свят.

Това е по-малко от общия брой на Lada, произведени само от групата Renault, докато компанията е продала над 482 000 автомобила в Русия, включително под други марки през 2021 г., значителна част от 17% от общото си производство.

Автоваз има активи от 3,1 милиарда евро, според сметките на Renault. Анализаторът на Jefferies Houchois каза, че дейностите на Автоваз са били до голяма степен ограничени, ограничавайки последствията за по-широката група Renault. „Бихте могли да изтриете стойността до нула в сметките си и да можете да се справите с това“, добави той.

Въпреки това акциите на Renault са по-слаби от други френски компании.

Неговата руска дилема рискува да натежи на по-широките амбиции на Де Мео в Renault, след като компанията, засегната от корпоративни скандали, а след това и смущенията от пандемията на коронавирус, се върна към печалбата само миналата година след две години на загуби.

„Тревожен съм за групата“, каза високопоставен човек в Renault, добавяйки, че смята, че компанията трябва да остане, след като прекара години на инвестиции и енергия в Русия.